Op de site van PP had hij gewoon kunnen zien dat er nog eentje in het zuiden zit.
VC in de PC ja? Top.
Ja klopt. Je hebt voor PP alleen eigenlijk Schaap, stelt man Den Haag en Martens in Maastricht.
Maar was onlangs in Singapore. Daar 7 PP boutiques in een straat en niets verkrijgbaar
Jup, een boutique idd.
Dat is niet meer waar hoor. Zowel bij Schaap als bij Steltman liggen leuke Pateks in de etalage hoor, Het enige probleem is dat alles wat verkrijgbaar is niet gekocht wordt. Als er een rijtje Nautilussen in de etalage zouden liggen wil ik nog wel eens zien wie hier 60 /100 k neertelt. Zeker als je verlies moet pakken op de horloges.
O en Steltman gun ik nog niet een Euro, die store manager A.B. is de meest arrogante persoon die ik in twintig jaar ben tegengekomen
Was dit hier al eens voorbij gekomen?
Nog niet gelezen.
Dank voor het delen!
Proficiat! Serieus mooi horloge!
Dank!
De Calatrava is favoriet bij mij.
De ingehouden klasse, de eenvoudige schoonheid. De klassieke stijl.
Alles in een. En nu heeft de 6119 ook nog eens een zichtbodem…
Overigens is de 570 met bubbel glaasje ook 11mm dik, zag ik uit een ooghoek.
Een Calatrava met clous de Paris / hobnail details zou mogelijk een concurrent kunnen zijn voor de Breguet 5157 als exit-horloge.
Ik vind het zelf wat jammer dat het bij berichtgeving over Patek een ondergeschoven kindje lijkt te zijn.
Exact dat. Een stevige concurrent voor dit:
Ze zijn allebei wel te groot, dus ik zou een vintage optie van 35-37mm ook zeker overwegen.
Heerlijk leesvoer op de vroege ochtend!
Hier geen verstand van zaken, met name is er verwarring waar het gaat over het verschil tussen de directe in indirect aangedreven centrale secondenwijzer.
Bij caliber 12-120 begrijpelijk indirect vanuit het vierde wiel terug naar de centrale as, visueel prachtig trouwens, maar bij caliber 324SC wordt de centrale seconde aangedreven door het derde wiel maar nog steeds onder de noemer ‘indirect’.
En dit terwijl bij caliber 27SC de secondenwijzer, volgens mij via het aan het op de centrale as geplaatste vierde wiel nu plotsklaps ‘direct’ door het derde wiel aangedreven wordt…
Nou ja, laat geworden gisteravond. Op een dag zal ik het hopelijk begrijpen.
Terug OT, de Brequet, pracht merk overigens, is geen Calatrava en heeft een totaal andere, meer zakhorloge-achtige uitstraling waar de Calatrava meer een Bauhaus minimalistisch uiterlijk heeft.
Bovendien zie ik liever een petite seconde dan slechts twee handen.
Een centrale seconde vind ik ook een afknapper trouwens.
Bij indirect aangedreven laat je het uurwerk zijn met dezelfde configuratie als een Kleine Seconde, maar zet je een soort tussenwiel in om die beweging over te zetten.
Dat is dus deze:
Direct is gemodificeerd om een centrale seconde te hebben zonder een stop-gap ombouw van KS naar CS nodig te hebben, dus in deze ontwikkeling te zien:
Ik snap niet dat iedereen roept dat die Calatrava zo bauhaus is. Er zitten veel te weinig strakke hoeken aan de lugs, het is allemaal te rond en sierlijk, organisch vloeiend bijna.
De Calatrava slaat mij als de anti-these van een Bauhaus ontwerp. Ik ben het er mee eens dat de Breguet een ander beestje is, maar Nomos met de Ahoi en Tangente serie en Stowa met de Antea zijn in mijn optiek het best verenigd met hoe ik Bauhaus interpreteer.
Kijk ook naar de “terrassenbau” bij Junghans. Maar goed, mijn interpretatie van de stijl licht gevaarlijk dicht tegen brutalisme aan.
Heerlijk stuk, mooi om te lezen hoe ze de eerste (indirecte) central seconds constructies hebben gemaakt. Nogmaals dank voor het delen.
Geen idee welke ooghoek, ik zie overal dat de 570’s 9mm zijn…
Ik ben al tijden aan het wachten op een goede Calatrava. Wat mij betreft hoort deze in een collectie.
De 5196 is mooi, maar de spacer ring in het uurwerk staat me tegen.
De 6119 is prachtig en het nieuwe uurwerk is formidabel. Maar hij draagt, voor mij althans, echt veuls te groot.
Zoals al eens eerder aangegeven;
Please Patek, kom met een 37mm 6159. Met dauphine wijzers, een gladde bezel en, natuurlijk, het nieuwe uurwerk. Dan sta ik dezelfde dag nog bij Martens op de stoep.
Nog even als toevoeging.
Wat mij betreft behoren de Patek Calatrava en de klassieke Patek Chronograaf tot de mooiste horloge modellijnen ooit. Als je door de catalogi van beide modellijnen gaat zoeken vind je zoveel oogstrelende ontwerpen terug, dat is echt ongeëvenaard.
Dus hierbij nogmaals de oproep:
Een 5907 is voor mij ook zeker een optie, mooi compact met z’n 34,6mm.
Ja, want je zegt oogstrelend… Er zijn ook vele Calatrava’s met een uurwerk wat evident te klein is voor de kast, gezien de positionering van de kleine secondewijzer. Als ik zoveel geld voor zo’n horloge moet betalen, moet het ook goed staan ook. Een kleinere kast van 35 tot echt max 37 mm zou daarin helpen.
Het is zover. Nadat ik deze een keer heb mogen passen was ik eigenlijk verkocht. de Patek 3940.
Wat een brilliant horloge. Perpetual calendar in een behuizing van 36mm en maar 8.x mm dik.
De rust die deze dial uitstraalt met zo een kleine dial is ongekend tov de moderne PC van pp.
En dan toch enorm spelen met het licht. De gouden minuten en uren aanduidingen, alle wijzers goud en dan de maanfase icm de opake wijzerplaat. Prachtig gewoon, wat helaas lastig is vast te leggen op de foto.
Prachtig! Van harte!