Patek Philippe only (Deel 1)

Garantie gelukkig nog. Vorig jaar zelfs onder garantie een servicebeurt gehad.
Ik heb al gemaild. Morgen maar even bellen voor een afspraak.

1 like

Lekker dan. :sweat_smile:

1 like

Oef…. Toch pijnlijk! Blij dat het onder je garantie valt

Haha, ja geluk dat het nu gebeurt en niet over een jaar als die garantie verlopen is.
Waarschijnlijk gewoon niet goed vastgezet tijdens die revisie. Gelukkig handelen ze snel daar. Aardige mensen bij het servicecenter.

PP onwaardig deze fout. :frowning:

Dat hoort inderdaad eigenlijk niet te gebeuren inderdaad.

1 like

Bij nadere inspectie zijn er toch hele lichte krasjes op de rotor gekomen. Geen idee wat ze daaraan kunnen doen behalve de rotor vervangen.
Voor de functionaliteit maakt dat natuurlijk niets uit, maar daarvoor koop je natuurlijk geen Patek.

3 likes

:ok_hand::ok_hand:

Dit kan gewoon gebeuren en gebeurt ook. Bij alle high end merken, in alle branches. Het blijft mensenwerk he!

4 likes

Ik neem het ze ook niet kwalijk. Ik hoop alleen dat het wel weer helemaal netjes wordt gemaakt. Dat betekent wel een nieuwe rotor. Dat is een duur geintje. Ook al zijn de krasjes minimaal. Ik weet nu dat ze er zijn, dus dan blijf je daar op letten. Net zoals een stofje onder het glas bijvoorbeeld. Alleen is een stofje makkelijk te verhelpen.

1 like

Het bleek uiteindelijk dat er zelfs 2 schroeven afgebroken waren. Dus er zat er nog een los.
Het horloge is nooit ergens tegenaan gestoten of gevallen. Dat zou je trouwens ook andere moeten kunnen zien aan de kast. Die is zonder beschadigingen.
Het uurwerk is met 3 schroeven vastgezet. De derde hadden ze niet op voorraad en is besteld.
Die wordt er binnenkort nog ingezet.
De schroeven worden kosteloos vervangen.
Het is wel heel erg raar dat zonder harde stoten of vallen dat kan gebeuren.
Ze zeiden dat dit zelden voorkwam. Wellicht gewoon een gevalletje van pech.

Het krasje op de rotor is niet meer zichtbaar. Dat hebben ze bijgewerkt. Wel is er onder bepaalde hoek met de juiste lichtinval te zien dat dat blokje tegen de rotor gezeten heeft.

Een rotor is en blijft een slijtageonderdeel en zal tzt met een service sowieso compleet vervangen moeten worden.

3 likes

Alleen het lager vervangen moet voldoende zijn. Gaf PP aan de gehele rotor te vervangen bij een service?

1 like

Als dat zou kunnen wel inderdaad. Dat kan dus niet.
Zowel bij de oudere als nieuwe uurwerken moet er dan een nieuwe rotor in.
Alleen bij de microrotor kunnen de lagers los vervangen worden volgens mij.

Balen

1 like

Tja, dat is best een fors bedrag wat er dan bij een service komt. Een service zit nu rond de 1800. Daar komt dan 1000 bij voor een nieuwe rotor.
Overigens is dat alleen als de lagers daadwerkelijk versleten zijn natuurlijk.
Dat hangt met name af hoe actief je ze draagt natuurlijk.

Dat is zo, maar ik heb zo’n vermoeden dat PP al heel snel vindt dat hij vervangen moet worden :sweat_smile:

Fijn dat ze de reparatie zo snel opgepakt hebben

1 like

Wat is de logica / reden achter het moeten vervangen van een rotor als de lagers vervangen moeten worden?

Kan @Horloge24 , met als horlogemaker ervaring met het mooie PP merk, vertellen of dit inderdaad het geval is en, indien het geval, waarom?

Ik ben erg benieuwd! :slight_smile:

1 like

Bij diverse merken is tegenwoordig het kogellager geklonken. Zou dit los moeten, dan wordt bij demonteren materiaal weg geschraapt uit het gat en er blijft te weinig materiaal over om het nieuwe lager GOED vast te zetten. Daarnaast worden de losse lagers ook niet geleverd.

Klinken of laser lassen wordt gedaan om een paar tiende millimeter in hoogte te besparen.

Veel merken in het duurdere segment passen tegenwoordig ceramische kogellagers toe, lopen met minder weerstand en slijtvaster.

Moet ook toegeven dat ik geen recente ervaring meer heb met PP reparaties omdat er gewoon geen onderdelen geleverd worden. Lang geleden bij een dealer gewerkt en toen werden er ook voor vintage modellen onderdelen geleverd tegen schappelijke prijzen.

Rotor voor 1000,- zal misschien nog geen gouden rand hebben! JLC zit op ongeveer 700,- voor een rotor

3 likes

Waarom zou je twijfelen aan de woorden van een PP gecertificeerde horlogemaker?

Klopt, dat zit er ook in, maar ook die kunnen na een jaar of 8 versleten zijn blijkbaar.
De nieuwere uurwerken hebben en grotere rotor as. Die kunnen er wat beter tegen, maar ook die zijn na een aantal jaar aan de beurt natuurlijk.

Het gaat om 22 karaat gouden rotors, zoals je wellicht wel weet. De oude zal wel achterblijven. Je betaalt dus alleen de fabricagekosten en niet de kosren voor het materiaal.

Mij is niet bekend wie hier een PP gecertificeerde horlogemaker is (ik wil niemand tekort doen uiteraard!), en ik weet wel dat André hier de nodige ervaring heeft. Vandaar mijn vraag.