Welke? Volgens mij zijn ze alleen maar gestegen de laatste 50 jaar ![]()
Ok dit is wel echt geweldig.
Een 250 GTO was eind jaren ‘80, 7 miljoen dollar waard. Rond de eeuwwisseling nog 1 miljoen.
Intussen gaan ze rond de 50, maar die crashen nog wel eens terug.
Ze gaan natuurlijk nooit meer naar hun nieuwprijs (alleen al door inflatie) en op termijn gaan ze zeker ruim over die 50, maar tussendoor zal het wel eens crashen ook.
Zo ook je Pateks en je Roleks.
En mijn huizen.
Oh je hebt het over bezittingen in het algemeen. Ja. Maar in the end is the only way up.
Maar we hadden het over Patek.
Dus. Welke Patek?
5172 is te groot of niet?
Ja, dacht ik al
De 3940 is zeker mooi maar met de nieuwe prijzen niet heel aantrekkelijk meer. Veel andere modellen zoals de 5035 vind ik (in ieder geval op foto’s) dan weer drie keer niks (daar zijn de prijzen ook naar).
Niet alleen op foto’s zijn de 5035’s mislukt, kan ik je verzekeren. Dan zou ik 5396 gaan. Rond de 30k te vinden, dus zeker iets duurder, maar ook veel mooier
Je kan het hebben!
Mooi horloge, historisch ook wel cool, maar is wel echt blauw. ![]()
Ik zou wel voor zalm gaan denk ik
Wist je dat dat uurwerk van de annual meer onderdelen heeft dan de perpetual calendar?
Een 5205 past ons wel heel goed. ![]()
Het schijnt dus dat dat een mythe is.
Patek geeft het op de site ook aan. Met name de 240Q uit de 3940, 5940 en de huidige 5327 heeft maar 275 onderdelen.
Tegenover 316 onderdelen voor het eerste annual calendar caliber van de 5035.
De in-line perpetual calendar bleek wel een lastige aan het aantal onderdelen te zien: 503
Ik heb de annual calendar altijd een beetje nodeloze complicatie gevonden. Het was voor Patek een manier om mensen naar complicaties te lokken met een tuned-down complicatie die ze voor minder geld in de markt konden zetten. An sich een zwaktebod voor een merk dat pretendeert het beste in de markt te maken.
Ze zijn er heel open in. Jongere doelgroep en goedkoper en efficienter te maken horloge. 1x per jaar verzetten.
Maar goed. Het is dus geen mythe.
Het gehele artikel uit het laatste Patek magazine
.