Patek Philippe only (Deel 2)

Blijft toch absurd debiel dat een stalen simpele aquanaut op marginaal rubber bandje met instap “redelijk” afgewerkt mouvement meer dan 50% meer moet kosten dan een gouden chronograaf met een meer dan “redelijk” afgewerkt mouvement

7 likes

MaAr MaAr mEt DiE BovensTe KaN jE NieT ZweMMEn :clown_face::clown_face::clown_face:

De Aquanaut is een gehyped horloge waar in extremis de wet van vraag en aanbod voor geldt. Is nooit voor list te koop en je bent gek als je er een op de grijze markt koopt voor in dit geval 62K.

Ach, ik zou zeggen: teveel geld en teveel onzekerheid. Meer zielig dan gek.

2 likes

Om nu eens advocaat van de duivel te spelen zou ik dat wel tegenspreken.

Mij ging het er om dat je in het geval van de chrono veel meer Patek krijg dan bij de aquanaut.

Wat betreft de 60-70 k marktwaarde betalen…. Bwa als je dat horloge echt wil, waarom dan niet.
Je bent het ook niet kwijt he.
Binnen enkele jaren is de kans groot dat je bij verkoop je geld terugkrijgt en waarschijnlijk zelfs nog wat meer.

1 like

Mensen lijken te vergeten dat dat lang niet altijd zo geweest is… En de geschiedenis niet rechtlijnig maar in golven verloopt.

1 like

Hangt af van de termijn waarop je het bekijkt.
Horloges die verkocht worden met een dikke premie de dag dat je de AD buitenstapt was idd niet de regel.
De Daytona 16520 zal de uitzondering geweest zijn

Maar dat ze na vele jaren meer waard zijn is op zich niet onlogisch. Al was het maar door de inflatie.
Ik begon dure ( en dat is een relatief begrip ) te kopen halverwege de jaren 90.
Om een voorbeeld te geven een Rolex 16610 was toen een 2000-2200 euro bij je AD.
Tweedehands kocht je die ergens tss 1500 en 2000
En omega speedmaster vond je tweedehands voor ocharme 600-800 euro
Als ik dan kijk naar de huidige, zelfs tweedehands prijzen dan moet ik toch concluderen dat op termijn alles stijgt.
De ene wat meer of minder dan de andere weliswaar

1 like

Correct.

Ik neem altijd de Ferrari 250 GTO als referentie. (Een mens moet nu eenmaal standaarden hebben, niet?)

60’s: 18 K $
70’s: 3 K $
80’s: 7 miljoen $
00’s: 1 miljoen $
20’s: 50 miljoen $

Verkoop je ’m nu, voor ‘ie weer daalt, of wacht je tot ‘ie verder doorstijgt?

De aquanaut ging niet altijd boven list.

Zelfs de nautilus niet :grinning:

Ik denk dat de markt wel uitbodemde
De high was uiteraard enkele jaren geleden tijdens COVID, eender wat je toen tweedehands kocht heb je vandaag gezien veel te veel betaald.
Maar ik heb wel het gevoel dat het dieptepunt ook achter ons ligt en dat we nu rustig en normaal terug omhoog kunnen.
Mooi meegenomen maar een top investering zal het nooit zijn ( op enkele uitzonderingen na)
Iets als de S&P500 wat op zich al redelijk vorig is presteert op 10-20-30 jaar veel beter dan een handjevol horloges :grinning:

Klopt.
Ik heb ooit voor 6K een jonge tweedehandse kunnen kopen (was toen 13 nieuw), maar aan het begin van mijn carrière 6K voor een horloge?? Ik was niet gek! Ik vond / vind bovendien andere Pateks in die prijsklasse aantrekkelijker (maar was nog steeds niet gek - dacht ik).
Collega gaf iets later wél 9K aan een nieuwe calibre de Cartier… Ik denk dat die als investering tegenviel. (hoewel, hij draagt ze intussen 15 jaar en is er nog steeds blij mee)

1 like

Is PP only tegenwoordig Rolex only :grimacing:?

Geen idee? Wat kenmerkt Rolex only?

Zullen we het daar bij laten.

Daarom koop je met name een Patek. Niet als investering. Dan kun je beter iets anders kopen.

Zaterdag jl.

12 likes

Er zaten al wat Negronis in toen je deze foto nam? :upside_down_face::grin:

1 like

Hahahah erger.

Die foto is niet eens door mij genomen. Ik was mijn telefoon thuis vergeten :joy:. Had gelijk afkickverschijnselen.

Er was iemand die dag, die sowiso geen foto’s kan maken.

Ik vermoed dat de strakke foto’s nog wel komen deze week :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Mega gaaf horloge wel. Ik zou voor de 5164A gaan. Dus de Travel Time in staal. Misschien wel dit jaar.

Maar als jij het zielig vind wil ik m niet meer.

1 like

Ferrariverzamelaar David Lee heeft recentelijk een GTO gekocht voor $38,5 miljoen

2 likes

Tep, tussen de 30 en 70 miljoen, dus ik heb 50 gezegd voor ‘t gemak en de middenmoot. Sterk afhankelijk van het exemplaar, de goesting van de kopen hoeveel miljoentjes nu echt wegwerp zijn voor de man in kwestie…

Wat is 20 miljoen meer of minder?

Although a record-setting price for the auction, it was considered a good value compared to other 250 GTOs that have sold for higher amounts, partly because this car does not have its original engine.

De man schijnt er gewoon mee te rijden ook, waarvoor m’n respect. Dient het ding voor!

image