Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in Patek Philippe en haar uurwerken, waarom PP nou PP is . Een terechte vraag, wie zich een beetje in het horlogeghuis heeft verdiept.
Nu kwam ik een logo tegen op de uurwerkjes, wat verdacht veel leek op het Rolls Royce logo, maar dit bleek een zegel te zijn die links op de onderstaande afbeelding staat afgebeeld. Tot 2009 werd de rechter Geneve zegel gegraveerd in de uuwerken, wat staat voor voor bepaalde kwaliteitseisen.
Poinçon de Genève bestaat sinds 1886 en is exclusief gereserveerd voor horloges waarvan het uurwerk in het kanton Genève wordt geassembleerd, afgeregeld, in de kast geplaatst en gecontroleerd. Dit kenmerk werd in het leven geroepen voor beschermingsmaatregelen en het oprichten van een controle-instituut. Voor dit zegel op je uurwerk moet je als manufacturen aan hoge uurwerktechnische eisen voldoen. dit wordt getoetst door het instituut Timelab d.m.v. steekproeven op de uurwerken. Daarbij wil ik wel zeggen dat niet alle uurwerkjes van het horlogehuis wordt voorzien van deze zegel. Zo heb ik gelezen dat dit bij Vacheron Constantin 75% is.
De eisen voor Poinçon de Genève zijn zeer technisch, die we terugvinden in het uurwerk. Dit heeft te maken met afwerking, dikte en gewicht van het balanswiel, hoe de juwelen zijn gezet, schokbestendigheid etc,
Zoals hierboven staat afgebeeld, heeft PP sinds 2009 haar eigen zegel en dat kwam hard aan als belangrijkste ambassadeur van het Genève kwaliteitslabel. Wat ik heb begrepen is dat PP een eigen Zegel heeft ontwikkeld, omdat de Geneve zegel geen rekening hield met de prestaties van het uurwerk en enkel het uurwerk test. Daarnaast vond PP het een verouderd zegel en wilde PP zich nog meer onderscheiden van de concurrenten. Omdat PP aan nog hogere eisen voldoet dan andere horlogehuizen die ook het Geneve zegel krijgen, heeft PP een eigen zegel gecreëerd. Dit keurmerk vindt je niet alleen terug op high-end modellen, maar ook op sportmodellen, bijvoorbeeld de Nautilus en aquanaut.
Het PP keurwerk is niet enkel gelinkt aan het uurwerk zoals bij het Geneve zegel, maar gaat nog verder qua eisen, zoals aan de wijzerplaat, wijzers, kast, sluiting, band en zelfs de esthetische en functionele aspecten van een voltooid horloge. PP is voornamelijk een instrument wat de tijd meet en wilde zich meer differentiëren op concurrenten die ‘‘slechts’’ aan de COSC eisen voldoen.
Poinçon de Genève werkt samen met COSC die uurwerken in 15 dagen op nauwkeurigheid test. In dit onderstaande schema staat hoeveel een horloge mag afwijken.
PP wilde dit overtreffen. Kalibers met een diameter van 20 mm of meer moet de nauwkeurigheid binnen -3 en +2 seconden per dag liggen. Voor kalibers met een diameter van minder dan 20 mm moet de nauwkeurigheid binnen -5 en +4 seconden per dag liggen. De vereisten voor tourbillon horloges zijn zelfs nog krapper.
Nu denk je misschien wel, hoe kan een bedrijf de eisen aan haar eigen keurmerken controlen?
Patek Philippe heeft interne wetgevende en uitvoerende organen opgericht om normen vast te stellen voor het kwaliteitszegel en om de handhaving ervan te waarborgen. Het zegelcomité van Patek Philippe definieert de regels voor het zegel via een technisch comité en een esthetisch comité. Een toezichthoudende autoriteit houdt toezicht op de naleving van de regels in alle PP werkplaatsen.
Vond dit wel interessant om met jullie te delen en hopelijk een leuke toevoeging aan dit geweldige forum
Wie nog niet genoeg heeft van technische details! Hieronder alle eisen aan het PP zegel.
p.s ik heb dit vertaald vanuit het Duits, omdat een lap Duitse tekst niet voor iedereen lekker wegleest.
Details van de Patek Philippe-zegel (bron: Patek Philippe)
Patek Philippe beheerst niet alleen alle horologische uitdagingen, maar wordt ook unaniem gewaardeerd om de uitzonderlijke kwaliteit en betrouwbaarheid van zijn tijdmeetinstrumenten. Het bedrijf is een complete, verticaal geïntegreerde productie die zijn bewegingen, behuizingen en de meest belangrijke externe elementen in eigen beheer ontwikkelt en produceert. Als onafhankelijk, particulier bedrijf heeft Patek Philippe altijd zijn eigen kwaliteitscriteria gedefinieerd, die door de hele horlogewereld worden erkend als de strengste ooit samengesteld.
Het Patek Philippe-zegel is een uitgebreid embleem van topkwaliteit dat van toepassing is op het voltooide en volledig gekleefde horloge. Het omvat de beweging, de kast, de wijzerplaat, de wijzers, de knoppen en knoppen, de riemen en armbanden, de gespen en gespen, evenals alle andere componenten die bijdragen aan de nauwkeurigheid en esthetiek van de horloges. Het houdt rekening met technische, functionele en ontwerpgerelateerde aspecten en omvat ook de visuele verschijningsvorm van het horloge, de snelheid en betrouwbaarheid van het horloge, evenals de kwaliteit van de klantenservice waar de eigenaar recht op heeft. Het omvat de volledige knowhow en de unieke facetten die de ontwikkeling, productie en langdurig onderhoud van een uitzonderlijk uurwerk bepalen.
Het horloge
• De productie van een uurwerk van Patek Philippe overtreft alle conventionele normen. Elk detail wordt in overweging genomen om het best denkbare resultaat te bereiken met betrekking tot kwaliteit, schoonheid, snelheidsnauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Alle elementen van een uurwerk - inclusief de beweging, de binnenkant en de buitenkant van de kast, de wijzerplaat, drukstukken en kronen, enz. - moeten tot in de perfectie zijn vervaardigd en onberispelijk zijn afgewerkt.
• Trouw aan alle horologische vaardigheden en vaardigheden die door Patek Philippe zijn opgebouwd, worden de horloges ontwikkeld, geproduceerd en voltooid in overeenstemming met de beste principes van de traditionele kwaliteit van het uurwerk.
• Het uiterlijk van alle onderdelen van het horloge wordt systematisch beoordeeld tijdens het hele productieproces. Afgewerkte horloges worden voor 100% gecontroleerd.
• In de loop van verschillende voltooiingsniveaus wordt de snelheidsnauwkeurigheid van Patek Philippe-horloges getest in zowel onbewerkte als volledig verbouwde bewegingen. De laatste controle van de snelheidsnauwkeurigheid wordt uitgevoerd met kinetische simulatoren en de resultaten moeten in overeenstemming zijn met de volgende Patek Philippe-precisiebenchmarks: voor kalibers met een diameter van 20 mm of meer moet de snelheidsnauwkeurigheid binnen het bereik van -3 en +2 liggen seconden per 24 uur. Voor kalibers met een diameter van minder dan 20 mm moet de snelheidsnauwkeurigheid binnen het bereik van -5 en +4 seconden per 24 uur liggen.
• Het geluid van alle kleine repeaters wordt getest met akoestische instrumenten en moet vervolgens worden goedgekeurd door Philippe Stern en of Thierry Stern. De akoestische handtekeningen van alle horloges zijn sinds 2003 gearchiveerd.
• Ongeacht de intensiteit van ontbraam- en polijstbewerkingen, moeten de vorm en het aspect van alle onderdelen (beweging en uitwendige elementen) behouden blijven. Elke afgewerkte koffer en armband, ongeacht hoe complex de geometrie of afwerkingsmethoden zijn, moeten de onderliggende ontwerpsjabloon weerspiegelen. Scherpe randen worden niet getolereerd. De afgewerkte horloges moeten zo dun mogelijk zijn, rekening houdend met alle maatregelen die zijn geïmplementeerd om hun technische prestaties en hun energie-efficiëntie te optimaliseren.
De elementen van het exterieur
• Diamanten moeten voldoen aan strenge kwaliteitscriteria, inwendig foutloos zijn, voldoen aan de Top Wesselton-kleurspecificaties en een onberispelijke snede vertonen. Alleen de juiste verhoudingen, onberispelijke symmetrie en perfecte facetten zullen de schittering en het vuur van diamanten naar voren brengen. Alle edelstenen moeten verticaal, axiaal evenwijdig en op dezelfde hoogte worden geplaatst. Elke steen moet stevig worden geplaatst. Alle stenen worden geplaatst in overeenstemming met de kunst van de meesterjuwelier en worden nooit hechtgebonden.
• De toegepaste cijfers en / of markeringen zijn gemaakt van goud en mechanisch bevestigd om een maximale levensduur te garanderen. De wijzers zijn gemaakt van goud. Andere handmaterialen zijn alleen toegestaan als speciale technische of esthetische overwegingen dit vereisen. Displays worden altijd geconfigureerd op manieren die geoptimaliseerde leesbaarheid garanderen. Dit geldt ook voor geplaveide wijzerplaten.
De beweging
• Om in aanmerking te komen voor de Patek Philippe-zegel, moet een beweging aan veel strenge eisen voldoen met betrekking tot de technische activa en de afwerking ervan. Het voldoen aan dit criterium resulteert in meesterwerken die worden bewonderd door ervaren kenners voor hun uitstekende functionaliteit, betrouwbaarheid op lange termijn, superieure snelheidsnauwkeurigheid en ongeëvenaarde schoonheid.
• De flanken van stalen onderdelen moeten gesatineerd zijn, hun hoeken en gootstenen gepolijst. De zichtbare oppervlakken moeten worden gladgemaakt, met uitzondering van het regelmechanisme dat moet worden gepolijst. Schroefkoppen moeten gepolijst of cirkelvormig gegreineerd zijn, hun omtrekken en gleuven zijn afgeschuind.
• De lagerjuwelen in elke beweging moeten gepolijste gaten hebben, vooral in gaande treinen en in specifieke zelfopwindende wieltreinen en echappementen. De juwelen aan de brugzijde moeten afgerond zijn en gepolijste putten hebben, behalve in gevallen waarin dit hun veilige pasvorm in gevaar zou brengen. Naast het dragen van juwelen zijn alle systemen die de rotatie van draaipunten verbeteren toegestaan.
• Alle buitenoppervlakken van de veercilinder en de vatafdekking evenals de ratel, het kroonwiel en allround onderdelen moeten zorgvuldig worden afgewerkt. De tandflanken van stalen wielen moeten met houten wielen worden gepolijst.
• De bovenzijden van alle bruggen moeten worden gedecoreerd en voorzien van gepolijste afschuins en gootstenen. De onderzijden en flanken van de bruggen moeten zorgvuldig worden afgewerkt. De contactoppervlakken zijn nauwkeurig bewerkt en hebben schuine randen. De oppervlakken van de hoofd- en eventuele secundaire platen zijn versierd met cirkelvormige korreling. De plaatuitsparingen op volledige hoogte zijn afgeschuind, de spoelbakken gepolijst.
• De balansveer moet mechanisch worden bevestigd op een manier die volkomen juist is in de flat en in de ronde. De bevestiging moet garanderen dat de veer bestand is tegen schokken conform de NIHS-norm. Snelheidsnauwkeurigheidsaanpassingen moeten inwerken op de traagheid van de balanswielmontage. Regelaars met indexwijzers of gleuven zijn ook toegestaan als ze een stabilisator bevatten, behalve bij ultradunne kalibers waar dergelijke regelaars niet nodig zijn. Bij conventionele balanswielen moet de velg worden afgeschuind en diamantgepolijst. De spaken moeten aan de bovenzijde gezandstraald of cirkelvormig gegreineerd zijn. De spaken en de velg moeten aan de onderkant zorgvuldig worden afgewerkt.
• De kronkelende rotoren moeten van een edel metaal zijn en versierd. .