Patek Philippe zegel *informatief*

Ik snap je punt heel goed, maar PP zit wel na 180 jaar bestaansrecht en een excellente reputatie tegen een instituut aan. Het feit dat PP zelf controleert is denk ik omdat ze dit kunnen doen met hun reputatie en vertrouwen. Dit kan je niet vergelijken met WC-eend :grimacing:. PP doet volgens mij letterlijk ALLES intern en deze hoge eisen zijn zelf door het PP zegel comité op papier gezet. Het gaat hier om een bedrijf met een vollediger en ouder archief dan een gemiddeld Afrikaans land.

Daarnaast moet je wel onthouden dat er geen officiële internationale wetgeving zit aan dit zegel of bepaalde deuren te laten openen. Dan was het een heel ander verhaal.

Hieronder het stukje ter verduidelijking.

Patek Philippe has created internal legislative and executive bodies to set standards for the quality seal and to ensure their enforcement. The Patek Philippe Seal Committee defines the rules for the seal through a Technical Committee and an Aesthetic Committee. A Supervisory Authority monitors the observance of the rules in all Patek workshops. The Supervisory Authority reports to the PP Seal Committee. Philippe Stern and his son and designated successor, vice president Thierry Stern, have declared themselves the guardians of the Patek Philippe Seal.

Zoals je leest controleert iedereen elkaar en kan PP het niet veroorloven dat er een medewerkers opeens opduikt die verteld dat er fraude wordt gepleegd.

Mooi & leerzaam leesvoer, dank je wel! :ok_hand:

1 like

Haha, vlak wc-eend niet uit :wink:

1 like

Zal me echt wordt wezen of ze wel/niet aan hun eigen eisen voldoen en ga dat ook niet controleren. Daarnaast sowieso nog nooit een horloge gevolgd of die wel/niet netjes loopt. Enkel bij een kleine service beurt voor het afregelen.
Ik vermoed dat de meeste kopers het niet met die mate interesseert. Heb er overigens alle vertrouwen in dat Patek het zelf prima opvolgt en ook zij maken fouten.

1 like

Dankjewel voor je bijdragen :upside_down_face:, maar dit topic gaat juist over deze kritische details. Voor mij maakt het ook geen reet uit of een PP 3 of 9 seconden verkeerd loopt, maar dat is de discussie niet. Het gaat meer om informatief content creëren op het forum, voor gasten die hier wel interesse in hebben qua info of er wel waarde aan hechten. Ik vond dit gewoon interessant, omdat ik gefascineerd ben door het merk en mij afvroeg waar dat zegel voor stond. Overigens denk ik dat de zegel een heel goed koopargument is t.o.v. van andere horloges. Je weet wel gelijk dat dit een stapje hoger is dan bijvoorbeeld Vecheron. Hoe hoger de prijs, hoe kleiner het verschil wordt. Hetzelfde met een wijn van 5 en 100 euro en een wijn van 10.000 en 50.000 euro, het grootste verschil zit in de eerste twee flessen.

Ik bedoel, de mensheid verkoopt steentjes van miljoenen euro’s waarbij de waarde afhangt van minuscule oneffenheden die je niet met het blote oog kan zien. Voor mij persoonlijk ook geen meerwaarde, maar leuk om te weten als je zo iets bezit.

Waar lees je dat ik dit geen interessante materie vind, juist wel. Geweldig juist hoe ze hun uurwerkjes afwerken, ik geef enkel aan dat het me te ver gaat om dit daadwerkelijk te gaan controleren.

Dat van Vacheron ben ik overigens niet met je eens, beide zitten wat mij betreft op hetzelfde niveau qua afwerking.

1 like

Zou een Grand Seiko gelijkwaardig zijn, of moet ik die stellen in de “domme vragen” rubriek?:nerd_face:

1 like

Dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd uit je vorige post, dat het je geen worst kan schelen of ze wel of niet aan deze eisen voldoen. Vacheron is inderdaad een prachtig merk, maar PP voldeed 100% aan het Geneve zegel en Vacheron voor 75%. Hieruit kan je concluderen dat Vacheron over het algemeen een mindere afwerking heeft, gezien ze door hetzelfde instituut werden beoordeeld. Maar goed, we hebben het wel over de top merken in de horlogerie en dan kom ik weer terug op die peperdure wijn.

Nee hoor, waarom?

Prima afgewerkte horloges, maar halen dit niveau niet. Dan kun je beter kijken naar Credor Eichi II ed.

1 like

Hey Hendrik :grinning:
Ik heb een leuke video voor je wat misschien een beetje het beeld geeft, wat het verschil is tussen de prijsklasse van een Grand Seiko en een Patek. In de video wordt Nomos en Sohne als voorbeeld gebruikt, maar volgens mij komt deze vergelijking wel redelijk in de buurt van een Grand Seiko en een Patek Philippe.

Ben door deze video’s overigens een beetje verliefd geworden op het merk Nomos. Wat een geweldige afwerkingen voor deze prijs en ook nog eens inhouse.

1 like

Ik reageerde nota bene op jouw post m.b.t. ‘eigenaren en controleren’ en heb je diverse info verschaft incl. linkjes. :roll_eyes: :wink:

Heb je de bron voor het 75% Vacheron verhaal.
Daarbij hanteert Patek verschillende afwerking niveaus. De afdeling die de sport modellen maakt zoals oa jouw nautilus en dan de afdeling van de horloges met complicatie.

Het gaat mij niet om de prijs, maar louter om de nauwkeurigheid van het uurwerk, en het afwerkingsniveau.
Over het uiterlijk kun je natuurlijk twisten

p.s. Credor van Seiko is voor een habbekrats te koop op Chrono 24 :sunglasses:

https://www.chrono24.nl/seiko/credor--mod1419.htm#gref

Klopt zeker over de sport modellen. Maar ook de nieuwe Nautilus heeft een PP zegel op het uurwerk.

Hier is een link die de 75% bevestigd. Ik had elders gelezen dat ze dit naar 100% wilde opschroeven, maar of dat al is gelukt weet ik niet.

Aaah, ze bieden maar 75% aan, dat is iets anders natuurlijk. Ik begreep uit jouw post dat maar 75% slaagt voor de test.

Maar ook Vacheron hanteert diverse afwerking niveaus.

Hahaha over dit onderwerp kregen we een mooi lesje in Leusden :yum:
Daar werd verteld dat een Rolex en Seiko heel nauwkeurig zijn en je niet met je gecompliceerde Patek Phillipe niet een avondje moest gaan klappen bij een festival, want dan loopt die de volgende dag niet meer nauwkeurig.

De Seiko Credor is inderdaad een mooi exemplaar voor een mooie prijs.

Nouja, daaruit kan je wel concluderen dat die overige 25% het niet haalt en men streeft naar 100% d.m.v. verbeteringen doorvoeren om hier wel aan te kunnen voldoen. Blijkbaar is dat zegeltje best belangrijk voor horlogehuizen.

Klopt dat Vacheron en PP en AP en zelfs Maurice of een montblanc verschillende afwerking niveaus hanteert. Elk merk wat ertoe doet heeft wel een masterpiece uitgebracht van boven de ton. Maar bij de zegel van Geneve gaat het om minimale eisen, waarvan Vacheron van mening was dat haar overige 25% hier niet aan voldeed en ze dit naar 100% willen opschroeven. Misschien is het handig om eerst de eisen na te lopen… dan zie je dat dit gaat over minimale afwerkingseisen, minimale technische moeilijkheden en het gebruik van premium materialen.

Het gaat niet zo zeer over de eisen, maar wel het aanbieden van de horloges. Net zoals een horloge chronometer te certificeren kost gewoon ook geld en is vaak een keuze.
Het is een keuze voor Vacheron om bepaalde modellen wel/niet naar een dergelijk niveau te tillen. Een kwestie van doen, niet een kwestie van kunnen.

1 like

Of dat 25% er niet voor wordt aangemeld? Een 14060 zonder cosc is niet inferieur aan een 14060 met cosc bijvoorbeeld. Het is anders.

1 like

Klopt, Vacheron kan dit 100%. Ik denk dat de kosten niet zo zeer in het aanvragen zit maar meer in de capaciteit van het horlogehuis. Vacheron kan ook alleen maar masterpieces maken, maar dan zal de productie naar - 1000 gaan op jaarbasis.

Goed punt.