Patek Philippe zegel *informatief*

Wat de achterliggende gedacht ook is, het is een keuze.

Daarbij zijn het schitterende lijstjes met eisen voor de zegels PP/Geneve, maar er is nog zoveel meer. Vandaar ook het filmpje dat ik enkele posts hierboven met je deelde en zo zijn er meer.
Als enkel Patek al verschil heeft in haar modellen en de ‘simpelste’ uurwerken een PP zegel toebedeeld, maar de gecompliceerde uurwerken nog beter zijn afgewerkt. Overigens moeilijk te zien met het blote oog, althans voor mij.
Dus ik blijf erbij dat er niks tussen de afwerking van een Patek en Vacheron zit, zeker niet als we twee modellen pakken uit een vergelijkbare prijsklasse. Ik mag er iig graag naar kijken. :slight_smile:

Mee eens. haha voor mij is een Nomos al schitterend afgewerkt!
Die zegeltjes zijn natuurlijk ook soort van marketingtrucjes, maar met zulke prijzen moet je soms ook een beetje lucht verkopen.

Nomos is ook erg mooi afgewerkt met geblauwde schroeven. :wink: Toch is daar het verschil van afwerking wel duidelijk te zien, ook bijvoorbeeld bij een Jaeger moonphase met caliber 925. Een schitterend horloge en voor mij wellicht zelfs het mooiste model met enkel een maanfase onder de 40-50k.

Toch zie je dat het uurwerkje machinaal is afgewerkt en daar is ook de prijs na (incl. dat de kast van staal is). Voor mij toch een reden om hem niet kopen. Na een tijdje (meerdere jaren lezen, zoeken, genieten) ben ik eigenlijk een verwend iemand geworden die een verwachting heeft bij een bepaald horloge.

Bij een Nomos heb ik dat dan weer niet, maar daar is het een ander totaalplaatje. Alhoewel ik moet zeggen dat Nomos helaas ook niet meer is wat het was. Ze zijn destijds begonnen met andere uurwerkjes en langzaam,… eigenlijk erg snel, want ze bleven maar groeien, naar eigen manufactuur uurwerkjes. Alhoewel ik de Alpha nou niet echt een eigen uurwerk kan noemen. Het is eigenlijk gewoon een kopie van een Peseux 7001, maar zo zijn er wel meer uurwerken die hetzelfde zijn qua lay-out. :slight_smile:

Ik stop ermee voor vanavond, fijne nacht nog. :+1:

3 likes

En daarom, misschien wel speciaal voor jou, @Bidle doet JLC nog een klein schepje bovenop de standaard moonphase.

Er komt een limited edition met enamel wijzerplaat en geupgrade 925 uurwerk (Jaeger-LeCoultre Calibre 925/2). Even afwachten hoe goed die afwerking dan is. Als ik de foto zo zie lijkt hij nog steeds machinaal bewerkt, maar misschien wordt het ook wel handwerk voor slechts 100 stuks. Ze hebben ook meteen het probleem van de stalen kast opgelost :joy:

Klinkt alsof ze naar je geluisterd hebben:
Introducing: The Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon Enamel

Hier nog even het verhaal van Jaeger LeCoultre zelf. Er is iig veel meer handwerk aan te pas gekomen:
https://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/chronicles/news-events/pre-sihh-master-ultra-thin-moon-enamel.html

https://www.watchpro.com/wp-content/uploads/2018/12/Master-Ultra-Thin-Moon_RP-e1544789132912.jpg

https://production-fratellowatches.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/12/Master-Ultra-Thin-Moon_Back.jpg

Eigenlijk valt het mij op dat PP een grotere marge laat voor het te traag lopen van het horloge dan voor het te snel lopen van het horloge, terwijl dit doorgaans toch omgekeerd is. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Had hem al gezien in het andere topic. Gouden kast is altijd al leverbaar geweest (ging het ook niet over) en deze vind ik iig minder mooi.

Hier voorbeeld van de wit gouden versie: