Patek Philippe zegel *informatief*

Zou een Grand Seiko gelijkwaardig zijn, of moet ik die stellen in de “domme vragen” rubriek?:nerd_face:

1 like

Dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd uit je vorige post, dat het je geen worst kan schelen of ze wel of niet aan deze eisen voldoen. Vacheron is inderdaad een prachtig merk, maar PP voldeed 100% aan het Geneve zegel en Vacheron voor 75%. Hieruit kan je concluderen dat Vacheron over het algemeen een mindere afwerking heeft, gezien ze door hetzelfde instituut werden beoordeeld. Maar goed, we hebben het wel over de top merken in de horlogerie en dan kom ik weer terug op die peperdure wijn.

Nee hoor, waarom?

Prima afgewerkte horloges, maar halen dit niveau niet. Dan kun je beter kijken naar Credor Eichi II ed.

1 like

Hey Hendrik :grinning:
Ik heb een leuke video voor je wat misschien een beetje het beeld geeft, wat het verschil is tussen de prijsklasse van een Grand Seiko en een Patek. In de video wordt Nomos en Sohne als voorbeeld gebruikt, maar volgens mij komt deze vergelijking wel redelijk in de buurt van een Grand Seiko en een Patek Philippe.

Ben door deze video’s overigens een beetje verliefd geworden op het merk Nomos. Wat een geweldige afwerkingen voor deze prijs en ook nog eens inhouse.

1 like

Ik reageerde nota bene op jouw post m.b.t. ‘eigenaren en controleren’ en heb je diverse info verschaft incl. linkjes. :roll_eyes: :wink:

Heb je de bron voor het 75% Vacheron verhaal.
Daarbij hanteert Patek verschillende afwerking niveaus. De afdeling die de sport modellen maakt zoals oa jouw nautilus en dan de afdeling van de horloges met complicatie.

Het gaat mij niet om de prijs, maar louter om de nauwkeurigheid van het uurwerk, en het afwerkingsniveau.
Over het uiterlijk kun je natuurlijk twisten

p.s. Credor van Seiko is voor een habbekrats te koop op Chrono 24 :sunglasses:

https://www.chrono24.nl/seiko/credor--mod1419.htm#gref

Klopt zeker over de sport modellen. Maar ook de nieuwe Nautilus heeft een PP zegel op het uurwerk.

Hier is een link die de 75% bevestigd. Ik had elders gelezen dat ze dit naar 100% wilde opschroeven, maar of dat al is gelukt weet ik niet.

Aaah, ze bieden maar 75% aan, dat is iets anders natuurlijk. Ik begreep uit jouw post dat maar 75% slaagt voor de test.

Maar ook Vacheron hanteert diverse afwerking niveaus.

Hahaha over dit onderwerp kregen we een mooi lesje in Leusden :yum:
Daar werd verteld dat een Rolex en Seiko heel nauwkeurig zijn en je niet met je gecompliceerde Patek Phillipe niet een avondje moest gaan klappen bij een festival, want dan loopt die de volgende dag niet meer nauwkeurig.

De Seiko Credor is inderdaad een mooi exemplaar voor een mooie prijs.

Nouja, daaruit kan je wel concluderen dat die overige 25% het niet haalt en men streeft naar 100% d.m.v. verbeteringen doorvoeren om hier wel aan te kunnen voldoen. Blijkbaar is dat zegeltje best belangrijk voor horlogehuizen.

Klopt dat Vacheron en PP en AP en zelfs Maurice of een montblanc verschillende afwerking niveaus hanteert. Elk merk wat ertoe doet heeft wel een masterpiece uitgebracht van boven de ton. Maar bij de zegel van Geneve gaat het om minimale eisen, waarvan Vacheron van mening was dat haar overige 25% hier niet aan voldeed en ze dit naar 100% willen opschroeven. Misschien is het handig om eerst de eisen na te lopen… dan zie je dat dit gaat over minimale afwerkingseisen, minimale technische moeilijkheden en het gebruik van premium materialen.

Het gaat niet zo zeer over de eisen, maar wel het aanbieden van de horloges. Net zoals een horloge chronometer te certificeren kost gewoon ook geld en is vaak een keuze.
Het is een keuze voor Vacheron om bepaalde modellen wel/niet naar een dergelijk niveau te tillen. Een kwestie van doen, niet een kwestie van kunnen.

1 like

Of dat 25% er niet voor wordt aangemeld? Een 14060 zonder cosc is niet inferieur aan een 14060 met cosc bijvoorbeeld. Het is anders.

1 like

Klopt, Vacheron kan dit 100%. Ik denk dat de kosten niet zo zeer in het aanvragen zit maar meer in de capaciteit van het horlogehuis. Vacheron kan ook alleen maar masterpieces maken, maar dan zal de productie naar - 1000 gaan op jaarbasis.

Goed punt.

Wat de achterliggende gedacht ook is, het is een keuze.

Daarbij zijn het schitterende lijstjes met eisen voor de zegels PP/Geneve, maar er is nog zoveel meer. Vandaar ook het filmpje dat ik enkele posts hierboven met je deelde en zo zijn er meer.
Als enkel Patek al verschil heeft in haar modellen en de ‘simpelste’ uurwerken een PP zegel toebedeeld, maar de gecompliceerde uurwerken nog beter zijn afgewerkt. Overigens moeilijk te zien met het blote oog, althans voor mij.
Dus ik blijf erbij dat er niks tussen de afwerking van een Patek en Vacheron zit, zeker niet als we twee modellen pakken uit een vergelijkbare prijsklasse. Ik mag er iig graag naar kijken. :slight_smile:

Mee eens. haha voor mij is een Nomos al schitterend afgewerkt!
Die zegeltjes zijn natuurlijk ook soort van marketingtrucjes, maar met zulke prijzen moet je soms ook een beetje lucht verkopen.

Nomos is ook erg mooi afgewerkt met geblauwde schroeven. :wink: Toch is daar het verschil van afwerking wel duidelijk te zien, ook bijvoorbeeld bij een Jaeger moonphase met caliber 925. Een schitterend horloge en voor mij wellicht zelfs het mooiste model met enkel een maanfase onder de 40-50k.

Toch zie je dat het uurwerkje machinaal is afgewerkt en daar is ook de prijs na (incl. dat de kast van staal is). Voor mij toch een reden om hem niet kopen. Na een tijdje (meerdere jaren lezen, zoeken, genieten) ben ik eigenlijk een verwend iemand geworden die een verwachting heeft bij een bepaald horloge.

Bij een Nomos heb ik dat dan weer niet, maar daar is het een ander totaalplaatje. Alhoewel ik moet zeggen dat Nomos helaas ook niet meer is wat het was. Ze zijn destijds begonnen met andere uurwerkjes en langzaam,… eigenlijk erg snel, want ze bleven maar groeien, naar eigen manufactuur uurwerkjes. Alhoewel ik de Alpha nou niet echt een eigen uurwerk kan noemen. Het is eigenlijk gewoon een kopie van een Peseux 7001, maar zo zijn er wel meer uurwerken die hetzelfde zijn qua lay-out. :slight_smile:

Ik stop ermee voor vanavond, fijne nacht nog. :+1:

3 likes

En daarom, misschien wel speciaal voor jou, @Bidle doet JLC nog een klein schepje bovenop de standaard moonphase.

Er komt een limited edition met enamel wijzerplaat en geupgrade 925 uurwerk (Jaeger-LeCoultre Calibre 925/2). Even afwachten hoe goed die afwerking dan is. Als ik de foto zo zie lijkt hij nog steeds machinaal bewerkt, maar misschien wordt het ook wel handwerk voor slechts 100 stuks. Ze hebben ook meteen het probleem van de stalen kast opgelost :joy:

Klinkt alsof ze naar je geluisterd hebben:
Introducing: The Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon Enamel

Hier nog even het verhaal van Jaeger LeCoultre zelf. Er is iig veel meer handwerk aan te pas gekomen:
https://www.jaeger-lecoultre.com/eu/en/chronicles/news-events/pre-sihh-master-ultra-thin-moon-enamel.html

https://www.watchpro.com/wp-content/uploads/2018/12/Master-Ultra-Thin-Moon_RP-e1544789132912.jpg

https://production-fratellowatches.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/12/Master-Ultra-Thin-Moon_Back.jpg

Eigenlijk valt het mij op dat PP een grotere marge laat voor het te traag lopen van het horloge dan voor het te snel lopen van het horloge, terwijl dit doorgaans toch omgekeerd is. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Had hem al gezien in het andere topic. Gouden kast is altijd al leverbaar geweest (ging het ook niet over) en deze vind ik iig minder mooi.

Hier voorbeeld van de wit gouden versie: