Path to purchase: van oriëntatie tot aankoop

De zoekwoorden die je intypt op google worden verkocht aan de hoogste bieder (adverteerders)

Het is dus niet zo dat google jou doorverwijst naar het “beste duikhorloge” maar naar een adverteerder die -kort door de bocht- het meest heeft geboden voor het woord “beste” en het woord “duikhorloge”

Maar het is altijd goed om je breed te orienteren :slightly_smiling_face:

1 like

Je bedoelt de google advertenties zeker, die worden betaald door adverteerders idd. Niet de organische resultaten. Toegegeven, de organische resultaten zijn niet van smetten vrij, maar niet geveild.

1 like

Voor zover er geen adverteerders zijn die betalen voor de woorden wordt er bij google gekeken naar websites die in hun eigen tekst de woorden “beste” en “duikhorloge” hebben geschreven. Bijvoorbeeld : “Wij van wc-eend … duikhorloge … beste …” :smile:

Even een uit de mouw diagnose , maar je lijdt aan een combi van WIS en OCD. Helemaal niet erg want als je er in het dagelijkse leven geen last van hebt bij het functioneren in je werkzame capaciteit is het geen probleem. Net zoals je ook functionerende alcoholisten hebt. :rofl:
Je houdt wel structuur zo en dat past blijkbaar bij persoonlijkheidsindicatie. Geniet ervan is mijn advies !

2 likes

Hahaha, ik noem het geeking out, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer :slight_smile:

1 like

Ja dat is wat ik bedoel idd, als iedereen z’n website en content zo schrijft/optimaliseert om het algoritme te manipuleren, hoe organisch is dan nog organisch.

1 like

Kan die @Selfie niet het beste doen aangezien het zijn topic is :drum:. :sunglasses::+1:

Man man man

KOOP DAN

Ik zie, overweeg en koop (of niet). Heb daar geen L-matrix voor nodig

End of path :+1:

1 like

Amen. Dude, Excel sheets maken over horloge zoekgedrag. Pfffff. WTF?

:man_facepalming: :woman_facepalming:

Zo’n beetje elke lijst van beste blabla ooit is een advertorial of influencer review. En hashtags worden door diezelfde influencers verzonnen. :+1:

1 like

Mag ik je TL overnemen tijdens je permaban?

Niemand die je verplicht Google te gebruiken, er zijn alternatieven zoals bijv. DuckDuckGo.

3 likes

Een lume shot ter compensatie voor mensen die deze topic niet leuk vinden. Sterkte!
Ik hou van consumentengedrag, is mijn (beroeps)interesse. Ook als het om horloges gaat. Dus wie inhoudelijk meelullen wil, go your gang!

1 like

Dat werd al duidelijk uit alles wat je in de opening schreef.

Nuwel, ik sta aan de kant van de engineers. Ik heb al zeer veel producten vernaggeld zitten worden omdat de marketing- en product development afdelingen de handen in elkaar sloegen teneinde alles wat er goed aan was middels focus groups er uit te ontwikkelen.

Ik zie marketing dan ook als de basis van de problematiek rond verslaving en polarisatie op sociale media, en ik zie drie van de meest psychologisch schadelijke bedrijven ter wereld als verklapt marketingbureau, namelijk Google, Facebook en Amazon.

Ik houd m’n hart dus altijd vast wanneer ik datagedreven figuren aan zie komen met uitgebreide vragenbogen over mijn beslissingsboom voor de aankoop van wat dan ook.

Een goed gekozen hyperbool op z’n tijd kan helpen om een punt te maken. Met hyperbooldiarree daarentegen, spoel je de geloofwaardigheid van je eventuele punt alleen maar door de plee.

Amazon is schadelijk,dat ben ik met je eens. Maar dan in de eerste plaats voor z’n medewerkers.

Wat is dit nou een heel schema? Bij mij gaat het zo:

O leuk horloge! Take my money.

2 likes

Verkoper: Meneer dit wordt uw derde aankoop deze week?

Floris: Zag een hashtag op Insta vanmorgen, dus…
giphy

3 likes

Nu begrijp ik ook jouw reactie en dat je vanuit je hart sprak. Dank voor je toelichting. Ik heb zelf ook een hele kritische mening over marketing, maar dat is off topic. Waar mij in dit topic om gaat is het volgende, een concreet voorbeeld: Ik ben nooit blootgesteld aan reclame voor Sinn of Stowa, toch ken ik ze en heb ik een bepaalde overtuiging over het product en merk. Ik denk dat dat komt door mijn tijd hier op horlogefora of andere content. Dat bewustzijn vind ik interessant. Mensen die hier zeggen “ik zie en koop gewoon wat” vind ik te willekeuirg: als mens doen we niet zomaar wat. We zijn misschien niet altijd bewust van waarom we iets doen, maar we doen niet zomaar wat. Ik vind dat interessant om in kaart te brengen of met anderen over te hebben. Dat ik daar excel voor gebruik, tja dat is dan mijn geeky kant, misschien niet heel aantrekkelijke visual voor een topic idd.

Op meer manieren dan je wilt denken. Zoek maar eens op wat het is om verkoper te zijn op het Amazon platform. Dus naast de medewerkers zijn ze ook niet heel fatsoenlijk als broker wat betreft hun partners/leveranciers. Buiten dat loert het gevaar dat het een monopsonie wordt, en ten derde potten de eigenaren dermate veel kapitaal op aan de top terwijl belasting zoveel mogelijk ontweken wordt. Dit terwijl veel brick and mortar, maar ook web-stores die door middenstanders worden gerund ook zeker weg worden geconcurreerd.

Daarbuiten is het een cloud ICT bedrijf wat het niet te nauw neemt met beslissingen als SHREMS II vanwege onder andere de cloud act, en tot slot kun je vragen stellen over de duurzaamheid van het model.

En dan heb ik het nog niet over de duurzaamheid van het idee dat als ik om 23.00 een tandenborstel bestel, ik dat ding voor ik 's ochtends m’n tanden poets geleverd wil krijgen. Maar goed, da’s een consumenten-discussie.

Ik weet niet of dat in alle gevallen zo is. Voor iedere figuur die 100 uur zit te lezen voor hij een trekker overhaalt om 300 Euro uit te geven heb je ook mensen die, al dan niet met financiële verandwoordelijkheid handelend, zonder drie keer nadenken aankopen van 2500 ekkies of meer doen.

Er zit hier allerlei volk. Zeker ook volk wat om 23:15 op die ebay veiling een veel te zware trekkervinger heeft omdat ze een borrel op hebben en zich vervelen.

Dat betwijfel ik, want er zijn verschrikkelijk veel krachten die ik onder “marketing” schaar die aan de consument trekken. Inclusief vanuit de politiek.

Daarom probeer ik ook zonder sociale media en met een stuk of vier ad-blockers tegelijkertijd op internet te leven, en doe ik soms Bing- en DuckDuckGo-cross checks om te zien of Google niet met me neukt. :slight_smile:

Weet je dat zeker? Tijdens het nadenken over die vraag raad ik je aan om deze documentaire te bekijken:

“Can’t get you out of my head, an emotional history of the modern world”. BBC documentaire in zes delen van Adam Curtis.

Zeer zeker de moeite waard als je het in een wel hele brede context wilt zien.

2 likes

Ga ik doen, ben benieuwd!

1 like