Pattini Straps only (Poolse Bandenmaker)

Goedemorgen luitjes,

We gaan het vandaag over leren horlogebanden hebben. Zoals men zegt, kleren maken immers de man, banden het horloge :thinking:. Dat is me onlangs weer erg duidelijk geworden.

Het lukte me namelijk maar niet om de juiste match te vinden voor mijn Certina DS-1. Een grijs/witte MN strap heeft het lang volgehouden, maar gaf me toch niet dat wow-gevoel. Ook diverse bandenmakers via Etsy geprobeerd, waar de prijs overigens in veel gevallen niet in verhouding staat met de kwaliteit.

Tja, en wat doen we dan? Afbeeldingen scrollen op Google natuurlijk :facepunch:. Met als gevolg dat ik op Pattini stuitte. Pattini? Huh? Nog niet eerder van gehoord. Ook in het geweldige Custom made horlogebanden topic van @Zulu kwam deze niet naar voren (en die heb ik allemaal gecheckt).

Website

Wat mij meteen opviel is de professionaliteit van de website van Pattini. Hier is veel aandacht aan besteed. Tof dat je online je band kunt samenstellen. De keuze (designs, kleuren, etc.) is ruim voldoende en het geheel is overzichtelijk opgebouwd (en zorgt daarnaast voor een gestroomlijnd proces, wat ik wel kan waarderen). In het kort:

  • Kies uit één van de designs (basis, race, etc.)
  • Kies uit één van de 14 kleuren leer
  • Kies vervolgens uit 22 kleuren draad
  • Kies de gewenste sluiting
  • Bepaal de lengte van de band (!)
  • Kies welke pennen je wilt hebben
  • En bestellen die handel!

Enige nadeel wat ik me voor sommigen kan voorstellen is dat ze momenteel geen banden met taper aanbieden. De banden zijn momenteel allemaal recht (U-Strap). Voor mij geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommigen een dingetje kan zijn (al is er goed nieuws, ze hebben aangegeven dat ze banden met taper op termijn nog aan het assortiment toevoegen :+1:.

U straps - Knight Straps - Wide watch straps

Levertijd

Je moet wel rekening houden met een levertijd die wat langer is (± 10 werkdagen). De banden worden immers op order gemaakt, maar het resultaat is het wachten meer dan waard :wink:.

Prijs/kwaliteit

Dat is nog het mooiste. De prijs is erg netjes. De meeste banden kosten namelijk rond de € 30,-. De eerste banden heb ik inmiddels binnen en de kwaliteit is simpelweg top. Het leer “breekt” meteen en zit dus als gegoten. Ook de andere materialen (pennen, sluiting en de ‘keeper”) zijn van goede kwaliteit. Het geheel wordt ook nog eens mooi verpakt.

Tot slot krijg je na iedere bestelling een kortingscode voor je volgende bestelling. Kortom, aanrader!

Achtergrondinfo

Na wat sympathiek mailcontact heen en weer over een strap die zij aanboden in het “special offer” gedeelte van de website, heeft de eigenaar wat aanvullende achtergrondinfo gegeven over het ontstaan van het bedrijf (altijd leuk). De naam Pattini is een samenvoegsel van (een deel) van de naam van de eigenaar “Pat” en het woord “inni” (= Pools voor anderen).

Pattini is opgericht door man en vrouw in 2018. Zij heeft een (kunst)opleiding gevolgd voor het bewerken van leer, hij is een horlogeliefhebber en wilde altijd graag een bedrijf beginnen, dus samen hebben zij de schouders eronder gezet en van het één kwam het ander. Ze focussen zich momenteel op 3 categorieën (U-Strap, Knight-Straps, and wide watch straps), wat dus tzt wordt uitgebreid. Je kunt er ook nylon nato’s bestellen, maar dat is niet hun core business.

Pattini Only

Omdat ik benieuwd ben welke combi’s zoal bedacht worden door de mensen op het forum, heb ik er maar meteen een “only” topic van gemaakt. Zelf heb ik al een 4e strap incoming, dus die zal ik plaatsen zodra ik die ontvangen heb.

Show me yours

Horlogeforum - show me yours

Fijne zondag :+1:
Wander

41 likes

Oei, deze maken wel heel mooi spul! :heart_eyes:

7 likes

ik moet eerlijk zeggen dat ik meer voor metalen banden ben,
maar ben toch eens gaan kijken,
en ben toch verrast met de keuzemogelijkheden,
ga deze site toch in de favorieten steken,
als ik toch eens een lederen band wil weet ik waar ik moet zijn,
dank voor de tip :ok_hand:

2 likes

Ziet er goed uit, maar banden zonder taper is echt een hele grote no go voor mij :slightly_smiling_face:

2 likes

Yep. Kan ik me voorstellen. Ben benieuwd wanneer ze die toe gaan voegen en of je dan ook uit diverse opties kunt kiezen…

1 like

Nooit van gehoord. Klinkt goed! Ga me er deze week in verdiepen… Bedankt voor het uitgebreide artikel!

1 like

Ziet er goed uit, ik ga ook eens kijken! Bedankt voor de tip

1 like

1 like

:+1::+1::+1:
Ik zie de banden wel voorbij komen :wink::grinning_face_with_smiling_eyes:

Ziet er heel goed uit wat ze verkopen met veel opties. Ik zoek iets sportief, waterbestendig voor mijn Casio Duro. Ik ga komende week eens rustig het aanbod bekijken. En vanuit Polen betaal je geen invoerrechten etc.

1 like

Volgens mij bieden ze geen waterproof leer aan. Al heb ik die wel eens voorbij zien komen van Hirsch volgens mij.

Klopt :+1:

1 like

Besteld, als het bandje binnen is, kom ik hier even showen! :smiley:

1 like

Leuk. Ben benieuwd wat je “gebrouwen” hebt :+1:

Dank voor dit topic! Ik heb eenzelfde ds-1 onderweg en zoals je misschien weet heb ik eenzelfde bulova surveyor zoals jij hebt/had(?)

Ik ben heel benieuwd of (en zo ja wat) je hier voor de bulova er ook eentje hebt laten maken:)

1 like

Ook namens mij dankjewel voor dit topic!

Ik was nog op zoek naar een mooie band voor bij mijn eerste Seiko mod’je en dit kwam precies op het goede moment.
Inmiddels zit ik te wachten bij de brievenbus :innocent:

1 like

Helaas had. Hij is inmiddels weer op mijn wanted list gezet :grinning_face_with_smiling_eyes:. Ik kende Pattini toen nog niet, dus heb hier toen andere banden op gezet. Ben benieuwd welke combi jij gaat maken :+1:

1 like

Wel rekening houden met een paar weken. Dat is het enige nadeel van custom made :sunglasses:. Mijn volgende bandje is inmiddels onderweg.

1 like

Ik zit er niet echt hoor :wink:

Ben er alleen enthousiast over. Foto’s zullen volgen!

1 like

@wander heb jij toevallig een strap in auburn bruin?

Dit spreekt me erg aan maar ik vind de keuze tussen bruin, bruin B1 en auburn lastig

1 like

Nee, ik heb hier nog geen bruine strap gekocht, maar bovenstaande combinatie ziet er inderdaad erg goed uit :ok_hand:. Misschien kun je de foto mailen en vragen welke het beste overeenkomt.

2 likes