Ik heb mijn keuze voor een bijna-dagelijkse toolwatch beperkt tot de volgende onderstaande modellen en vandaag heb ik allen om mijn pols gehad en natuurlijk foto’s gemaakt.
Tudor Pelagos LHD (hier te zien om mijn rechterpols, omdat ik om de linkse de Pelagos 39 droeg)
Allen zijn te koop bij een AD en de prijzen zijn navenant natuurlijk.
De Tudors zijn beiden nieuw en ik moet zeggen dat de grootte van de Pelagos LHD mij meeviel om mijn pols, alleen hij is ontzettend dik/hoog; en aangezien ik 'm ook wil dragen onder een shirt wordt dat lastig, dus een geweldige klok, maar om die reden valt hij denk ik af.
De Pelagos 39 en de Rolex Sub spreken mij beiden heel erg aan. Hieronder mijn punten van aandacht/overweging: Ik heb hieronder mijn overwegingen Een splinternieuwe Tudor 39: +Volle garantie +Gegarandeerd waterdicht (is een belangrijk punt voor mij) - Titanium pakt redelijk snel krasjes op - ik weet niet hoe titanium reageert op zout water - ik draag het op een nato-band, maar de 21mm lugwidth zorgt voor een beperktere keuze.
Rolex Submariner 14060 (1999): : + Ik heb nooit een bijzonder drang naar Rolex gehad, maar deze droeg toch wel erg fijn moet ik bekennen + 1 jaar garantie maar niet op waterdichtheid + lugwidth 20mm dus al mijn NATO banden passen hierop - het is een horloge van 26 jaar oud, hoe betrouwbaar/nauwkeurig is dit in het dagelijks gebruikt - twee keer zo duur al de Pelagos 39 - Ik weet te weinig van Rolex af (heb 25 jaar lang vintage- en moderne Omega’s gedragen) dus ik kan niet goed oordelen over de prijs/kwaliteitverhouding van dit specifiek horloge.
Hierboven mijn punten van aandacht, maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen/adviezen/ervaringen wetende dat ik het al primair horloge ga gebruiken.
Laten testen op waterdichtheid dus deze mag mee aankomende vakantie.
Tja op beide Pelagos zat nog fabrieksgarantie en op de R. niet maar heb er alle vertrouwen in.
De Sub is natuurlijk de…
De keuze kan ik niet voor je maken maar…
lhd: de maat valt mee? Als je die nou ook eens links om je pols draagt en dan niet op je hand, maar gewoon links van je pols botje, draagt die dan nog steeds qua maat prima?
titanium is beter bestand tegen zoutwater dan het roest vrij staal van de Submariner. Alhoewel de getoonde Submariner gemaakt is van 316 staal , is het niet superbestand tegen zoutwater. Altijd afspoelen met zoet water.
-titanium krast, zo ook 316 staal (wel minder snel dan de moderne door Rolex gebruikte legering 904) voordeel van titanium is dat het wel weer snel corrodeert, dus kleine krasjes gaan minder opvallen.
waarom draag je deze horloges op een nato? Dan worden ze alleen maar dikker onder een shirt.
de Rolex is nu niet waterdicht getest, maar dat kan natuurlijk wel. De 14060 is volop te verkrijgen als occasion, dus de staat is dan belangrijk. Het is wel een werkpaard, dus ondanks zijn leeftijd kun je nog heel lang genieten. wellicht dat een exemplaar een beurt nodig heeft en een waterdicht testje. So what.
Persoonlijk zou ik Rolex altijd boven Tudor verkiezen maar ik zou hem vooral lekker op de oyster dragen ipv op een nato.
Indien je gaat voor de 14060 dan zou ik je adviseren om ook even verder te kijken wat er in de markt te halen valt, deze is goed gedragen.
Een stukje achtergrond. Ik heb de laatste 15 a 20 jaar altijd een Seamaster 2254.50 (draagt mijn neef nu) en een Citizen C022 Promaster Aqualand gedragen als daily wearer en als dresswatch een Speedmaster 145.012.
De Citizen kan ik - net zoals de Pelagos LHD - goed om mijn pols dragen, maar door de hoogte kun je daar geen shirt overheen dragen. En de Speedmaster was voor mij te kwetsbaar om deze dagelijks te dragen, dus die is recentelijk verkocht.
Dus nu op zoek naar robust een “all-in-one” horloge wat ook niet misstaat als dresswatch en zodoende kom ik uit bij de Pelagos 39 of de Rolex Sub 14060 (de nieuwere neigen IMO meer naar een sieraad dan naar een toolwatch, maar dit is persoonlijk).
Ik ben het volledig eens wat er geschreven wordt over de 14060 die ik gisteren gedragen heb. Hij ziet er wat ‘geleefd’ uit en een servicebeurt met waterdichtheid komt naar schatting op de EUR 600-700?
En dat vind ik dus een beetje lastig omdat ik te weinig kennis/geen ervaring heb met Rolex. Wat zou je uit moeten geven voor een goede/betrouwbare/scherpe 14060 die officieel geserviced is gegarandeerd waterdicht is?
Ik zou een nieuwe pelagos39 pakken.
Garantie, waterdicht, nieuw en de helft van een Sub. Lumen zichtbaar tot aan de maan.
Titanium draagt heerlijk licht. No brainer als je het mij vraagt.
Ik droeg hem 1 jaar 24/7… beste horloge dat ik ooit kocht.
LHD of Sub, de P39 kan ik helemaal niks mee. Ik vind m cheap aanvoelen/ ogen en die sunburst plaat matched imo niet lekker met de verdere tool uitstraling. Reguliere + LHD pelagos zijn zoveel cooler.
Dit zijn allemaal top horloges.
Heb er vooral geen haast mee en ga passen, vergelijken en dan nog een nachtje er over slapen.
De horloges die jij op het ook heb, zijn prima verkrijgbaar.
My 2 cents:
Spaar nog een klein beetje door en koop een moderne Rolex.
Vintage en neo-vintage is gewoon ruk. De banden uit dat tijdperk zijn van hetzelfde niveau als de moderne seikobanden vandaag - ook ruk.
Heb verschillende Tudor modellen gehad en een 16600 uit 2004 (wat volgens velen de beste Rolex is), maar niks gaat boven een moderne Rolex. Het niveau van technische afwerking is gewoon perfect. Zeker als het je daily wordt, ga je dit waarderen.
een submariner is zeker geen dresswatch. Gewoon een sportswatch.
‘de nieuwere neigen IMO meer naar een sieraad dan naar een toolwatch’ kom er maar in @Fate_Amenable_To_Change. Is een rolex een sieraad of een toolwatch?