maar wel veel mooier, althans vintage
De 16600 was inderdaad prachtig. Misschien wel mijn mooiste horloge. Zeker mooier dan de 114060 die ik ook heb gehad, maar die vond ik te klinisch en saai. Wel een goede daily als je maar een horloge wilt.
Mijn probleem zat in de band. Die stamped clasp en semi hollow links zijn niks voor mij. Voelde gewoon goedkoop aan. Een horlogeband draagt voor 70% bij aan het draagcomfort. Vind ik dus even belangrijk als de head zelf.
Met veel moeite heb ik mijn Grand Seiko Evo 9 duiker daarom ook verkocht. Dat was een horloge waar ze 12K voor vragen met een band van een huis tuin en keuken Seiko.
Sorry, dat bestaat niet.
Je kijkt naar duikhorloges. Of je die onder een pak wilt dragen is natuurlijk jouw zaak. Maar een dress watches worden het nooit.
Daarnaast: ik zou voor de Pelagos 39 kiezen. De dikte van de 42 lijkt voor jou begrijpelijkerwijs een breekpunt, dus die Pelagos valt dan af.
De Rolex: perfect ding, maar iedereen en zijn moeder draagt hem. De Tudor is zoveel leuker ook.
En met de extra centjes koop je dan een horloge dat je met goed fatsoen onder een pak kunt dragen. Voilà!
Heb redelijk wat Rolexen gedragen, maar ook de Pelagos 39 gehad. Dat is “de beste koop”. Heerlijk horloge, draagt superlicht, klopt van alle kanten. 2 banden. Top. Maar het is geen Rolex. Als je ooit een Rolex wil, dan geen Tudor kopen. Als dit laatste geen issue is: ga voor de 39!
De Pelagos 39 in alle opzichten de betere aankoop is. Betere afleesbaarheid, modern, betere band etc etc.
Ik durf ook wel te zeggen dat het uurwerk van de pelagos technisch gezien ook zeker niet minder zal zijn dan die van de 14060M (ik zou zeker de M nemen ivm beter uurwerk dan de 14060).
Vergeet ook niet dat het uurwerk van een horloge van 25jaar oud ook een risico met zich meebrengt (oftwel het risico op hogere kosten van eventuele reparatie). Reken zoiezo op een servicebeurt en als je een 14060(M) koopt zorg dat je een goed exemplaar hebt die niet afgekloven is…
En het is precies zoals hierboven al gezegd: het is geen Rolex en dat wordt het ook niet.
De 14060 is ook geen moderne rolex en daar moet je van houden. het is een klassieker net als de 16610 en 16600, maar veel mensen zullen zeggen dat ze het maar een oud ding vinden
Ik heb jaren een 14060M gehad, maar heb mij altijd geïrriteerd aan de platheid en grip van de bezel. Ik heb hem naast mijn BB58 gehad en de 14060M is uiteindelijk toch vertrokken omdat ik meer plezier aan de BB58 heb. Het is de eeuwige discussie: wil je hem omdat het een Rolex is of omdat je hem nu echt zoveel mooier vind dan bijvoorbeeld die Tudor.
Ik weet gewoon te weinig van Rolex af en zeker niet van neo-vintage, in hoeverre zijn ze betrouwbaar en kunnen ze tegen een stootje. En ik heb nooit een grote wens gehad om een Rolex te bezitten, maar de korte tijd dat ik de sub 14060 om mijn pols had voelde echt wel goed…en dat had ik eigenlijk niet verwacht.
De Pelagos LHD verraste mij ook, aangezien ik verwachtte dat deze echt lomp groot zou zijn, maar de diameter valt goed op mijn pols…het is de hoogte wat tegenviel, anders was ik hiervoor gegaan.
De kast van de sub is anders gebouwd. De Tudor is meer een blok en heeft een plattere achterdeksel, de sub heeft minder hoge zijkanten en een meer uitstekende deksel (wat ik een slimmer ontwerp vind) en draagt daardoor indd zeer prettig, hij is zoiezo gewoon wat kleiner overall (en jouw pols is ook niet al te dik zo te zien). Eigenlijk zijn ze niet goed met elkaar vergelijkbaar omdat ze op dat gebied gewoon totaal anders zijn. Maar omdat we allemaal graag zeggen dat Tudor bij de rolex familie hoort maken we misschien graag de vergelijking…
Ik kan ook niet in je portemonnee kijken: maar stel jezelf ook de vraag: wordt je gelukkig van een horloge van 8k? of misschien van 9k/9.5k als je hem helemaal opgelapt hebt. En als je het mij vraagt is die prijs echt kolder voor wat je er nou echt voor krijgt… Maar dat hebben wij met zijn alle natuurlijk al een beetje los gelaten
Eerlijk gezegd denk ik (en dat is mijn mening) dat als je een vintage rolex wilt kopen (dus een 14060 of 14060m of iets anders uit die tijd) je zoiezo heel graag een oude sub moet willen hebben en dat je gewoon goed alle in en outs moet weten en kijk ook vooral heel goed naar de staat van de kast. Een beschadiging kan klein zijn maar kan je op de langere termijn gaan irriteren op een horloge in dit prijs segment. Wees je bewust van de techniek die erin zit, wat hier mis mee kan zijn, en ook hoe en waar je de boel kan laten onderhouden en of herstellen.
Tja, @Brick attendeerde me op de roep om hulp bij kassa 3, dus wie ben ik dan om niet even te komen neuzen?
Er zijn natuurlijk hele horden kleinere duikertjes te vinden die zo’n 37-40mm groot zijn. Er zitten ook plattere opties bij, zoals de Serica 5303, de Seiko Marinemaster serie die vorig jaar uit kwam met 200m waterdichtheid, de Super Squale en zo verder.
Een 38-40mm duiker die vrij plat is draagt vaak gewoon lekker. Ikzelf ben blijven steken op de Serica en Marinemaster opties, dus er liggen er bij mij nog twee in de kist, allebei plat, allebei klein, en allebei erg comfortabel.
Rolex is niet de enige optie voor een comfortabel duikhorloge.
Die is buiten elke proportie. Ik durf te stellen dat een Tudor duikertje net zo goed is als een Submariner. De Marinemaster waar ik op uit kwam heeft bijvoorbeeld geen METAS certificering, maar die kostte me 2600 Euro in plaats van de 8-10K die je voor een 14060 neertelt, terwijl de afwerking zonder moeite ringetjes om een Sub rent.
Ik ben nog steeds van mening dat het volledig kolderiek is om dress watch geld aan een duiker uit te geven.
Je zegt het, maar ik heb dit ding in bezit:
De ene titanium legering is de andere niet, en dat high intensity titaan van Grand Seiko is echt knijterhard. Ik raakte per ongelijk deze Shunbun aan met de zijkant van een Longines in staal, en dat vond de Longines niet zo fijn.
Ik weet niet waar de Pelagos van gemaakt is, maar als het grade 2 is is het self-healing, en als het een andere grade is zullen ze vast over de legering hebben nagedacht.
Titaan is erg corrosie-bestendig.
Dat vind ik slecht. Als je een duikhorloge koopt wat een service heeft gehad moet ook gewoon de waterdichtheid getest zijn, en moet dat onder garantie vallen. Als de kast van het horloge dermate gepolijst of vervormd is dat je er met pakkingen geen koek meer van kunt bakken moet je er in een grote boog omheen lopen.
De SJE09x serie Marinemasters hebben lugs van 20mm. Zomaar een gedachte.
Prima keuze, mooie maat, net even wat anders dan een BB58. Maar wel: Prima keuze voor een duikhorloge. Duikhorloges zijn geen daily drivers tenzij je in water werkt. Dan vergeef ik het je.
Ik heb daar meningen bij.
In principe vind ik een duikhorloge als “primair horloge” kolderiek tenzij je voor je werk elke dat met grote hoeveelheden water in aanraking komt. Ik zou dus, desgevraagd naar mijn mening, eerder een dressier horloge als daily driver voor stellen. Die zijn dun, elegant, dragen lekker, kunnen bij elke outfit, en voor 8000-10000 Euro koop je heel veel.
Als ik in dat budget een daily driver moest kopen was mijn antwoord altijd dit:
- Plat
- Waterdicht
- Zowel net als casual te dragen
Het antwoord is altijd Cartier.
Hou daar eens mee op. Dat is een toolwatch pur sang. Het toeval wil dat Omega mooie dress watches heeft gemaakt, ooit.
Dat doen ze zo niet meer, maar bovenstaand horloge kun je wel als dress watch gebruiken. Of als daily driver, wat mij betreft.
Hee, had ik Cartier al genoemd? Of desnoods als je de naam kunt negeren een Venustas Per Constantiam. @Ojjz, kom er maar in, jij bent blij, ze zien er goed uit, en je kunt met de naam leven.
Shit, ik zou zelfs dit eerder overwegen:
Ik vind dat je een rare kijk op sieraden hebt. Die Rollies, oud of nieuw maakt niet uit, zijn ongeveer even sierlijk als de casco betonnen muur van een goedkope oost-Berlijnse huurflat uit 1965.
Had ik Cartier al genoemd?
Als de kast niet kapot gepolijst is, en dat ding een service heeft gehad van een knappe horlogemaker die ook gewoon de pakkingen mee heeft genomen en waterdichtheid goed heeft getest is daar niks mis mee.
De 14060 is gewoon met saffier en gelukkig nog een alu bezeltje. Die inlays kun je vervangen als het echt te erg wordt, en dat saffier is prima. Dat gezegd hebbende:
Wil je echt stootjes uitdelen aan een vintage duikertje wat je 8-10K Euro heeft gekost? Als je naar afgeleefde exemplaren kijkt stel ik vragen over het budget.
Verder sluit ik me graag aan bij de laatste post van @Wroem .
Tja dat uurwerk is echt wel een betrouwbare tank hoor , mits goed onderhoud nog goed voor jaren draagplezier.
En met de doorboorde lugs natuurlijk een echt strap monster.
P39
Dit was mijn meest gedragen horloge van 2024
IMHO, de uitstraling van de P39 is heel verschillend van de Sub.
De Sub heeft meer schittering om zijn indices, dunnere wijzers… de P39 is de robuustere toolwatch hier.
Google maar even wat het verschil is tussen de 3000 en 3130. Er is wel zeker een verschil. Het is maar net of je er zelf om geeft, de één is niet slechter of beter dan de ander, verschil o.a:
- een balance bridge (ipv 1 arm)
- een breguet overcoil hairspring
Daarentegen was de 3000 natuurlijk weer de evolutie van de 5513… Als de prijs voor een 14060 beduidend lager is dan die voor een 14060M dan zou dit de keuze kunnen bepalen, zo niet dan zou ik zeker voor de M-versie gaan en het gevoel dat je onder de motorkap iig de meest uitontwikkelde versie versie van de 14060 hebt.
Uiteindelijk zullen ze allebei nog vele jaren binnen COSC kunnen tikken met af en toe een beetje liefde.
Alle 14060M’s hebben ook lugholes.
Zowel 2-liner als 4-liner.
De 2-liner 14060M heeft een gladde lege rehaut.
De 4-liner 14060M heeft wel rehaut engraving.
(correct me if i’am wrong)
Klopt
Ervaringsdeskundige
Dus voor TS: de P39 voor 2025, en zorgen dat je die het meest draagt. Vanaf 2026 kun je dan voor de 14060 gaan…
In dit segment wil je uiteindelijk een Sub, dus de rest is alleen maar uitstel wat je geld kost. Ga idd voor een M als dat kan.
Niet eens.
Ik stond voor dezelfde keuze als TS, en heb uiteindelijk voor de P39 gekozen.
Ik was op een dag naar Burger in Maastricht geweest en heb daar alle subs en gmt’s gepast van Rolex die er maar te bedenken zijn. Daarna nog even binnengewipt bij Leon Martens om een P39 te proberen, en ik kreeg simpelweg een grotere glimlach op mijn gezicht van de P39.
Ben het wel eens met 1 van de eerdere reacties dat je niet voor de Tudor moet gaan als je eigenlijk een Rolex wilt. Die itch ga je maar heel kort scratchen met de Tudor ben ik bang.
Plaatje voor de sfeer:
Vooruit, nog eentje:
Bonus: voor het prijsverschil kun je nog iets extra’s op de kop tikken
Ik zou die Pelagos’ eruit gooien en alleen nog maar die Cartier dragen, supermooi horloge maar goed daar ging dit niet over
Haha ja zo zou het natuurlijk ook kunnen doen.
Als je in dit segment een horloge zoekt, wil je op termijn toch een Rolex, dus ga voor de 14060
Zo simpel is het