Penanker...niet doen?

Ik heb een vintage horloge op het oog dat ik erg charmant vind en weinig kost. Nu zit er een penanker uurwerk in. Ik heb ooit begrepen dat het een soort paniekvoetbal was van de Zwitserse horlogeindustrie in de context van de kwartsrevolutie. Ik begrijp dat ze kwalitatief inferieur (en minder nauwkeurig) zijn, maar ik weet eigenlijk niet waarom. Zijn er belangwekkende redenen om geen penanker uurwerk te kopen? Alvast bedankt!

Penankers zijn niet ontstaan als reactie op de kwartsindustrie. De penankers waren voorlopers van de met anker uitgevoerde echappementen. Natuurlijk was de fabricage van de penanker goedkoper dan de latere uitvoeringen. maar dat is met de opvolgende uitvoeringen natuurlijk ook het geval. De techniek stond en staat ook in de horloge industrie niet stil. Ook penankers kunnen zeer nauwkeurig lopen. Er is een periode geweest waar ieder instaat werd gesteld om zo een horloge te kopen, die werden namelijk verkocht voor één dollar.

De charme van een penanker is, dat de tik meestal een luider geluid geeft. Vergelijk het met een wekker, waarin meestal ook penankers zijn aangebracht, maar het geluid daarvan is natuurlijk nog luider.

Met vriendelijke groet,
Inca

3 likes

Penanker gebruikt geen rubis voor de impuls plan. De regeling door de steenen binnen of buiten duwen is onmogelijk. Dus goedkoper en minder mogelijk om te reguleren. De slijtage van staal tegen staal is ook slechter dan tegen rubis. Maar het is heel ouder dan de kwartz oorlog. Roskopff gebruiken ook dit systeem.
Edit : ik post nu een beetje hetzelfde als Inca die heeft heel beter beantwoord omdat toen ik dit heb geschreven was de forum onbereikbaar.

1 like

Een penanker uurwerk werd gemaakt omdat het goedkoper was dan een steenanker uurwerk. Om de kosten verder nog te verlagen waren veel penanker uurwerken ook niet voorzien van robijnen lagers en kwamen ze daarbij ook nog eens bij mensen terecht die de techniek van een horloge niet echt op waarde wisten te schatten. Ook werd vaak afgezien van een dure servicebeurt van het horloge. Vaak werden deze horloges ook nog eens zelf geopend en " bekeken" door de eigenaar omdat ze toch niet duur waren. Dit alles heeft er toe geleid dat er veel van die penanker horloges niet meer zo goed lopen.

Er zijn echter zeker horloges met penanker uurwerk die erg goed lopen. Vaak wel veel luidruchtiger dan normaal maar voor sommige mensen is dat juist de charme van zo’n horloge. Ik heb er ook een aantal en de meeste van hen lopen zonder meer goed.

1 like

Penankeruurwerken konden ook zéér nauwkeurig zijn. Er was een periode dat het het vervaardigen van stiftankeruurwerken was voorbehouden aan een beperkt aantal fabrikanten. Sommige fabrikanten die hier niet bij hoorden, zoals Oris, gingen zich toeleggen op het verfijnen van het penankeruurwerk

In 1927 overlijdt Georges Christian en kort daarna wordt het bedrijf een open naamloze vennootschap. Oscar Herzog, zwager van Georges Christian, wordt president-directeur en gedurende de daaropvolgende 43 jaar wordt de traditie van constante groei in stand gehouden.
*Vanwege de Zwitserse Horlogeverordening, die het monopolie van een beperkt aantal fabrikanten beschermt, mag Oris aanvankelijk geen precisiehorloges met stiftanker en echappement fabriceren. Oris weet dit obstakel echter te overwinnen door innovatie: het ankerhorloge wordt dusdanig verfijnd dat deze vrijwel dezelfde precisie heeft als een echt ankerhorloge. Daarvoor ontvangt Oris van het Bureau Officiel de Contrôle de la Marche de Montre in Le Locle in de periode 1945–1953 maar liefst 242 onderscheidingen ‘met lof’, wat voor dit type horloge in die tijd uniek is.

Bron: http://horloge.info/merk/oris/

4 likes

Bedankt iedereen! Helaas werd ik overboden op het horloge dat me deze vraag deed stellen, maar ik heb veel geleerd van jullie reacties!

Dank voor je uitleg, weer wat geleerd :blush: Zou wel eens een keer zo’n horloge willen horen!

Heb je nooit een Roskopf horen tikken ?

Nee, helaas niet. En dat zou ik als ik het zo lees niet snel vergeten :wink:

@Ladymatic : Roskopf sound :wink:

Gaaf, dank je! Zou hem niet op mijn nachtkastje leggen :wink:

1 like

Ik heb verschillende van die Roskopf horloges en jehoort ze inderdaad goed lopen. Maar ook polshorloges met penanker uurwerk zijn luidruchtiger.

Ik dacht dat stiftanker Duits was voor penanker, en dat denk ik nog steeds eigenlijk. Het is toch ofwel penanker/stiftanker, ofwel gesteend.
Een eensteensuurwerk zou je zowel gesteend als een penanker met één robijntje kunnen noemen, dan heb je merendeels “ongelagerde” assen immers.

Overigens net een Kienzle penanker binnengekregen. Ik zal er niet veel gaan kopen, maar dit was mijn eerste horloge, vandaar. Erg leuk. Ik kan helaas even moeilijk foto’s op mijn pc zetten ivm communicatieproblemen tussen iPhone en Windows. Maar wat ik zeggen wilde: het tikt echt erg luid.

Penanker uurwerken zijn óók gesteend. Meestal 7 steens, maar toch.

Dat zijn inderdaad de wat ‘‘betere’’ uurwerkjes zoals een Oris cal291…Die loopt nagenoeg net zo accuraat dan een fhf steenanker.