Pennetje band krijg ik niet los

Ik was bezig met het schoonmaken en herstellen van mijn nieuwe aanwinst. Maar ik krijg nu het pennetje waarmee de band aan de kast vast zit er niet uit. Er hoort een schroefpennetje in te zitten maar deze kan niet worden geschroefd. Hoe krijg ik dit nu los? Heb al geprobeerd met een tangetje hem er uit te trekken maar het uiteinde is te kort om echt houvast aan te hebben met een tang.

1 like

Zijkniptangetje? Niet trekken, maar met het knipgedeelte vastpakken en de lug als hefboom gebruiken (uiteraard met beleid!!)

1 like

Hetzelfde als Jeffrey zegt, maar dan met een nagelschaartje. Ik hoop dat het je zo lukt :shamrock:️

1 like

Dan de lug beschermen met dun triplex/dik leer oid.
Wat is het voor aanwinst?

1 like

Ik wilde hem eerst even schoonmaken en fatsoeneren voordat ik een foto hier op HF wilde zetten. Maar dat gaat lastig als ik de band er niet af krijg. :upside_down:

Bedankt voor de tips. Het lukt helaas nog niet echt. Die pin lijkt goed vast te zitten. Dat terwijl ik er een uur geleden al een drupje WD40 in gedaan had.

Hoe is die stift eigenlijk geborgd? Heb je een foto van de achterkant?

Achterkant is gewoon dicht. Je hoort hem er in te schroeven. Maar ik vermoed dat dit een reparatie geweest is en deze pen niet origineel is.

Wat bedoel je met " Er hoort een schroefpennetje in te zitten maar deze kan niet worden geschroefd." ?

Als het een gewone pen is dan kan je die er toch gewoon uitkloppen of duwen vanaf de ander zijde ?

Ik gebruik daar altijd deze voor (kan zowel schroeven als pennen aan):

Of als het echt hard moet gaan:

OK, sorry, je hebt het antwoord al gegeven zie ik…

Met een dichte achterkant zal dit niet lukken…

Zo ziet de andere kant van het horloge er uit:

En daar schroef dit pennetje in

Lijkt me dat ie dan toch mogelijk nog wat op schroefdraad vast zit ?

Mocht dat zo zijn dan kan je enkel maar proberen om hem verder te draaien met iets dat voldoende grip heeft. Trekken heeft dan weinig zin.

Ik heb daar zoiets voor:

Klauwt en klemt als gek op de kleinste pinnetjes…

1 like

Als de reparateur iets heeft gevonden wat bijna paste en hem voor montage in de vriezer heeft gehad kan hij wel heel erg vast zitten…

Ik neem aan dat de stift ook niet kan draaien?

Heet stoken van de kast is last resort. Kast kaal en leeg maken. Hete kast is moeilijk hanteren. Weinig tijd want de stift gaat ook uitzetten, risico op verkleuring van het staal. Herhaling: last resort dus.
Ook uitboren is gezien de lengte ook niet zonder risico, en geen garantie dat je hem er helemaal uitkrijgt.

Je moet hoe dan ook eerst gereedschap met optimale grip op de stift hebben.
edit: die klauw die @Morse laat zien is heel geschikt. @Morse: heen en weer draaien zou ik wel doen, maar bedoel je dat met “verder draaien”?

De nieuwe pen is volgens mij een fractie kleiner in diameter, dus dat is sowieso niet meer de originele schroefpen.

Er zit wel speling op de pen, als ik de band beweeg gaat hij heen en weer in het gaatje.

Bizar,

Dus als je met het horloge los in één hand met de andere hand het bandje lateraal beweegt dan zie je het uiteinde van het pennetje meebewegen ? Begrijp ik het zo goed ?

Want in dat geval klemt enkel het middengedeelte van de pen en is er geen sprake van schroefdraad die vastzit…En dan kan je enkel grip + trekkracht of hefboomprincipe toepassen (desnoods door een kleine inkeping op het uiteinde te maken). Uitboren of verwarmen kan ook, maar zoals Hieronimus al zei: echt een noodoplossing.

Maar zat die pen (zoals op je eerste fotos) van bij het begin ? Of ben je er in geslaagd om hem een klein beetje eruit te trekken ?

@Hieronimus: ik bedoelde daarmee: als de pen op een of andere wijze toch nog enige schroefdraad heeft dan kan je hem best proberen los te draaien met een klauwtje (doordraaien dus, in tegenwijzerszin).

Gezien het feit dat hij meebeweegt denk ik dat hij in de endlink-delen klemt en dat de pen mogelijk geen schroefdraad heeft.

Je zou de endlink delen willen fixeren en dan kijken of je beweging krijgt van stift tov endlink. Ik heb zelf een klein bankschroefje met geheel rubberen bek waar dat mee zou kunnen, maar je kunt met een gewone bankschroef ook veilig klemmen. Stukken fietsband gebruiken bv. (en beleid!). Die klauw van Morse zou dan zeker ook handig zijn.

Ik heb het probleem vast gesteld. De pen zit niet vast aan de kast maar aan de endlinks van de band. Als ik de band om zn as draai draait namelijk de pen ook mee.

Nu heb ik gek genoeg een donor band. Dus ik twijfel of ik die endlinks dan niet gewoon het beste zou kunnen vernielen en de band er zo uit zou kunnen halen.

Ik ben zeer geĂŻnteresseerd in dit of soortgelijk tooltje.
Wat is de naam van zoiets of zou je een rechtstreekse link kunnen geven?
Alvast bedankt.

1 like

Dat zou je kunnen doen, maar zelf zou ik eerst proberen om de lugs en eindlinks een nachtje te laten trekken in siliconen-olie.
En morgen nog eens proberen met een klauw… Wie weet…

Zo’n band vernielen (zeker als het een originele omega band is) is toch wel erg drastisch. Niet ?

1 like

Dat zei ik. :slight_smile:

Zwaktebod, eerst alle andere methodes langs. :point_up:

1 like

Ik zou kiezen voor een echte kruipolie. Wat WD40 ook niet echt is. Bv debloc van innotec. Dat is wel boze kruipolie.