Perceptie horloge te klein voor pols - een onnodige beperking?

Het onderstaande dient ter prikkeling van wie zich aangesproken voelt:

Wat maakt dat zoveel horlogeliefhebbers horloges van 34mm of 36mm naast zich leggen, onder het mom dat hun pols daarvoor te groot zou zijn?

Spiegelt deze groep van moderne horlogeliefhebbers zich niet onnodig aan het sociale construct van de moderne machoman, die opzichtige kleding en accessoires draagt?

En wordt daarmee niet genegeerd dat voorheen iedere man - groot, klein, dik, dun, gespierd - zonder schroom 34-36mm om de pols had?

Waarom niet gewoon het formaat horloge loskoppelen van aan een zelfverzonnen polsomtrek?

Ik draag met veel plezier horloges van 34mm, terwijl mijn polsformaat en armen ruim boven het gemiddelde vallen. Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan…

9 likes

39 of 40 mm vind ik voor mij de perfecte maat .

2 likes

Met een iets dikkere pols van 19,5 cm vind ik zelf de meeste horloges met een diameter van minder dan 42mm niet mooi staan. En dat ze daar vroegâh minder moeite mee hadden: soit. Het gaat er om wat ik mooi en prettig vind.

6 likes

Ligt bij mij ook aan het type horloge. Een vintage dresser hoeft van mij niet groter te zijn dan 35mm maar een moderne duiker mag best 42mm zijn.

3 likes

Verkeerde subforum om te vragen. Vintageliefhenbers hebben haast noodzakelijk minder problemen met een normale maat.

9 likes

Geen problemen mee, vandaag een horloge binnen gehad van 32.4 mm. Het horloge staat zelfs goed in een t-shirt(al is het een dress watch):grinning:

1 like

Dit moet ook gewoon kunnen toch?

10 likes

Past precies :grin:

Alles kan joh

image

3 likes

Wat is de gemiddelde pols omtrek dan? (ben nieuw in de horloge materie).
Mijn Seiko 5 (je) van 37mm is wat klein in mijn optiek om mijn pols van 18cm… later een Seiko 5 van 42mm gekocht. Toch ben ik meer fan van het vijfje (geworden), het zit gewoon comfortabel.
De grote (voor mij dan) draag ik nu op mijn werk, waar status “van hoe groot is de jouwe” er niet of nauwelijks toe doet maar het wel fijn is de tijd duidelijk te kunnen aflezen (-4 glas hier en van dichtbij geen f*ck kunnen zien, tenzij -4 op het puntje van de neus en erover heen kijkend), en het kleintje buiten werktijd.
Maar goed, misschien heeft mijn reactie geen functie in dit vintage forum…

1 like

Bij enkelen op het forum denk ik dat ze wel een groter formaatje kunnen gebruiken.

Dit ziet er dan ongeveer zo uit.

2 likes

Mijn gevoel zegt; die kleine damesklokjes gaan nog eens erg verzamelwaardig worden.
Een met dit soort prachtige foto’s des te sneller.

1 like

Heeft ook met gewenning te maken. Als je continu horloges van 40 mm draagt en ineens overstapt op 34 oogt dat potsierlijk klein. Maar ook daar kun je vast ook wel weer aan wennen.
Ik denk dat iedereen een beetje sweet spot heeft en daar kun je wat boven of onder gaan zitten, maar als het teveel afwijkt van de rest van je collectie dan wordt het een buitenbeentje dat je weinig gaat dragen.

Horloges zijn echt te groot als het oncomfortabel wordt, voor mij met m’n 16 cm pols ligt de grens ergens bij 45 mm; daarboven zit gewoon niet lekker meer, al hangt het ook een beetje af van de kastvorm en type band. De kleinste die ik regelmatig draag is 34 mm. Mijn favoriete maat zit ergens daar midden tussenin.

2 likes

Zoals eerder gezegd, heeft dat met persoonlijke beleving te maken. Twee jaar geleden zei ik dat 40 mm de sweet spot was voor mij, nu draag ik eerlijk gezegd liever kleinere formaten. Dat komt omdat ik in het begin voornamelijk moderne horloges heb gedragen met diameters rond de 40 mm en dan komt het over als natuurlijk dat dit het ideale formaat is.

De laatste twee jaar heb ik echter een aantal vintage horloges met wat kleinere formaten (variërend van 34 tot 36 mm) en dan moet ik bekennen dat een diameter van 36 mm me eigenlijk veel beter staat. Zelf draag ik in mijn collectie horloges van 34 mm tot 44 mm en maakt de diameter me eigenlijk weinig uit zolang er geen halve stationsklok aan mijn pols hangt.

4 likes

36mm is wat mij betreft de perfecte maat

2 likes

Als antwoord op de vraag: 36 mm is prima, (geen vintage, maar toch maar hier gepost)

6 likes

Ik heb een pols van ruim 20cm.

Hier een Datejust van 36mm (kleiner vind ik echt voor dames):

Hier een Submariner van 40mm:

En hier een Sicura van 42mm:

Ik vind het allemaal wel kunnen👍

13 likes

Klopt, had de topic beter in het algemene gedeelte kunnen plaatsen!

1 like

Done :joy:

2 likes

deze doe ik dus nooit meer om.

1 like