Laat me met rust man
Ouwe sok.
Why so salty?
Oude sok hè. Die nemen geen zweet meer op. Dan worden ze zuur.
Naja. Wrs heb je flink lopen zuigen om Andy zo op de kast te krijgen maar goed.
Ok, BP gaat van de toekomstige lijst af. Misschien toch voor Zodiac gaan dan?
Lekkere timing inderdaad .
Heeft die kerel eigenlijk een persoonlijke vete met de swatch groep? Eerst omega vol door het slijk, nu Blancpain. Vraag me af waar zijn drive vandaan komt.
Kan er echter wel van genieten en waardeer het wanneer fabels uit de lucht getrokken worden. Tot vandaag, dacht ik ook echt dat de FF het eerste duik horloge met deze opzet was.
Hij haatte met name op (vintage) panerai
Dat werk icm met zn uitpuzzelwerk rondom horlogeveilingen zorgt er wel voor dat ie krediet bij me heeft.
Ik denk dat hij iets te veel onwelgevallige dingen boven tafel gehaald heeft om nog goede vriendjes te zijn met de goeroes in de wereld van de vintage Rolexen en Panerais c.q. het veilen daarvan.
Mogelijk dat hij door die verbanning wat rancuneus geworden is. Maar zijn onderzoek en informatie komen op mij doorgaans toch wel over als zeer degelijk.
Ook erg van genoten inderdaad, alhoewel ik nooit Phillips of sotheby prijzen zou kunnen betalen (en nu makkelijk gezegd, ook niet zou willen), is het toch wel vermakelijke stof.
Ik vind z’n uitzoekwerk over panerai nog net wat relevanter. Dit zit een beetje in dezelfde hoek.
Nog nooit van hem gelezen. Heb niets met panerai dus nooit de moeite genomen. Binnenkort maar eens doen dan als het zo’n goed werk is.
Echt wel de moeite om te lezen, ik heb er steeds van bijgeleerd. En niet enkel over horloges.
Prachtig artikel, ik moest erg lachen. Dan blijft de Zodiac Seawolf dus over.
Als Blancpain ook al aan het jokkebrokken is… De 1954 Rolex release op Baselworld was een goed jaar voor de stand die Perezcope aanhaalt, dus dan blijft daar geen reet van over. Wow. Wow.
Ik ben wel blij, en dank voor het taggen, @Ruud, dat het artikel ven Perezcope eer doet aan Lt Cmdr Weems en Longines, toch echt daadwerkelijk de uitvinder van de roterende bezel, en het bedrijf wat het als eerste op de markt bracht.
Waar ik grotere moeite mee heb is het patent op de schroefkroon uit 1953. In 1915 en 1881 waren er in Engeland respectievelijk de VS patenten aangevraagd voor een schroefkroon met een pakking. De eerste was in de VS van Ezra Fitch, waar maar één pakking bij de stam zat, maar die was aan slijtage onderhevig.
Gilbert Dennison was al sinds 1913 aan het werk met waterdichte kasten waarbij een extra pakking in de kop van de kroon zaten, en het patent van 1915 doet sterk denken aan het Rolex ontwerp uit 1953.
Tegelijkertijd, rond 1915, was Tavannes bezig met de Submarine. Dit was een horloge met een schroefkoon waar een soort ballonnetje in de kop zat die tegen de kop van de kroon gedrukt werd en door uit te zetten de kroon waterdicht maakte, voor zover ik weet. Helaas kan ik daar geen diagram van vinden, maar dit is dat horloge:
Het lijkt er op dat de VS, UK en Europa niet per se een gecentraliseerde database van patenten hadden, want er werden links en rechts best wat patenten aangevraagd en gehonoreerd. Geen wonder trouwens. De relationele database zoals we die kennen werd pas in 1970 uitgevonden. Door iemand bij IBM.
Maar inderdaad, wat een boefjes zeg, al die Zwitsers.
Ik zie mij gesterkt in mijn verhaal dat een fatsoenlijke toolwatch een goedkope toolwatch is. Uit nieuwsgierigheid, heeft iemand Seiko al eens op jokkebrokken betrapt?
Bij mijn weten vonden die testen echter in 1958-1959 plaats, dus toen waren beide horloges er al een behoorlijke tijd.
Tja. Ik ben tegen wegwerp rommel, dus daar steekt MKII zeker goed tegen af.
Met een hollandaise sausje. Air Benedict.
Ik kreeg een notificatie.
Blijkbaar was de Zodiac Seawolf de tot nu toe onbetwiste eerste moderne duiker. Iets met twee honden en een been.
Laten we met z’n allen de Omega Marine wel even vergeten, want die had geen fatsoenlijke bezel.
Waar dan? Ik heb nog niet gelezen dat Perezcope grove fouten heeft begaan.
Nee, als je (j)A zegt moet je ook zeggen hoe dan.
Psst…
Voor 1600 ballen scoor je een getrouwe her-uitgave van het eerste duikhorloge.
Ik hou hiervan.
Wederom TLDR. Maar ik geloof je en ga het er niet meer over hebben
Mooi merk.
Eensch. Ik hoop dat zij niet jokken. En zonder de Seawolf had de Kontiki er in 1958 ook niet zo uit gezien:
Enorm lang verhaal. Je kan ook gewoon zeggen:
Oké jongens sorry voor mijn jarenlange gezeur over het feit dat de Sub een hommage was.
De Submariner is dus hét originele duikhorloge met de herkenbare zwarte uni-directional bezel.
Met een vleugje ‘air’
Heeft Seiko niet nodig. Heb bij Seiko altijd het gevoel gehad dat ze zich boven dat gekibbel stellen, zoals toonaangevend bij het eerste geproduceerde en uitgebrachte automatische chronograaf.
Niet tot in den treuren de claims van Heuer en Zenith aanvechten, maar gewoon netjes naar de lancering van beiden komen en feliciteren. Ondertussen lagen er al maanden lang 6139’s in de Japanse schappen en gooide ze hem vervolgens in de internationale markt, ik geloof voor een absurd bedrag van ~70 gulden zodat de gewonen man hem lekker kon dragen.