Perfect continue secondewijzer (continuous sweep second hand)

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een horloge met een perfect continue lopende secondewijzer. Het maakt niet heel veel uit of het Quartz is of automaat, maar Quartz is denk ik voordeliger in de aanschaf.

Ik heb al wat gezocht op internet en ben er al achter dat er niet zoveel horloges zijn die voldoen aan mijn eis en daarom zoek ik mijn heil op dit forum.

Er zijn wel horloges die een perfect continue secondewijzer benaderen; een automaat tikt volgens mij zo rond de 5 tot 8 keer per seconde. De Bulova Precisionist tikt 16 keer per seconde. Een Quartz horloges tikt meestal één keer per seconde. Een Quartz zou vaker kunnen tikken, maar ik heb gelezen dat dat omwille van de batterijduur niet wordt gedaan.

Maar ik ben dus op zoek naar een horloge, waar de secondewijzer niet meer tikt, maar gewoon in een vloeiende beweging draait. De enige die ik tot nu toe ben tegengekomen is de Seiko Spring Drive.

Hopelijk kunt u mij enkele alternatieven noemen die een perfect continue lopende secondewijzer hebben.

Bij voorbaat dank,

Boudewijn

Ik denk dat je ook zeker naar stemvork horloges moet kijken. 300Hz als ik me niet vergis.

Groeten,

Martin

Beste Martin,

Dank voor uw reactie.

U bedoelt zeker de Bulova Accutron? Die kwam ik ook tegen in mijn zoektocht. Schijnt inderdaad zeer vaak te tikken, meer dan 300Hz. Dat is in principe een hele mooie benadering, maar nog steeds niet perfect continue. Bovendien schijnt de Bulova Accutron een zoemend geluid te maken, wat me niet zo aangenaam lijkt.

Boudewijn

Naar mijn weten is de Seiko spring drive de enige. En dan moet je echt wel even sparen ben ik bang.

Dat zoemen hoor je pas echt als je hem tegen je oor houdt. :wink:
Ik heb je trouwens een PM gestuurd.

Dat zoemen maakt hem trouwens ook uniek.
Ik ken geen enkel ander horloge dat zoemt. :wink:

Iets perfectere “glijdende” secondenwijzer ga je imho niet vinden.
Een quartz hikt in stappen van 1 seconde, een automaat gaat in feite ook in kleine stapjes, maar die zie je minder.

Beste Dreski,

Exact. Vandaar ook dat ik benieuwd ben of er alternatief is voor de Spring Drive die mogelijk goedkoper is.

Boudewijn

Beste Boudewijn,

Ik ben het helemaal met de voorgaande sprekers eens. Zelf heb ik een Omega Speedsonic, 300Hz. Ik heb nog nooit een secondewijzer gezien die nog vloeiender loopt dan dat. We hebben het hier over 300 zeer kleine stapjes van ieder 0.02 graden van de circel; (360/60)/300

Mocht je dat op prijs stellen dan wil ik wel even een minuut stemvorkgeluk voor je filmen en op youtube knallen, als je daar een beetje zoekt ga je ook wel andere filmpjes vinden zoals deze:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=8QL8511Lkzs[/video]

Het klopt dat je ze hoort zoemen als je zo’n uurwerk strak tegen je oor houdt. Imho iets dat je juist gaat waarderen eens je je in de techniek hebt verdiept.

Groeten, Chiel

Ik heb zowel Bulova’s als Omega en het zijn inderdaad erg bijzondere horloges voor relatief erg weinig geld.

Enfin, in vergelijking met een SpringDrive toch…

Als ik zoveel geld moest uitgeven kocht ik me liever een Lex of een Ling :wink:

chielm Schreef:

Beste Boudewijn,

Ik ben het helemaal met de voorgaande sprekers
eens. Zelf heb ik een Omega Speedsonic, 300Hz. Ik
heb nog nooit een secondewijzer gezien die nog
vloeiender loopt dan dat.

Nu heb je er wel een gezien.:wink:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=6p6q_zYE758[/video]

Dat is ook wel erg netjes! Alleen nogal een kostbare hobby begrijp ik?

Nog even een opmerking (wellicht ten overvloede) Het uurwerk uit de tweede helft van het filmpje dat ik postte is niet van een Speedsonic.

Beste Chiel,

Als je het filmpje van de Omega Speedmaster bekijkt, kan je met het blote oog op normale snelheid inderdaad niet zien dat de wijzer tikt, terwijl die dat wel doet.

Ik zal hem in ieder geval in gedachte houden; maar hoop dat iemand dat ene vergeten horloge met continue secondewijzer kan noemen.

Boudewijn

bk Schreef:

Beste Chiel,

Als je het filmpje van de Omega Speedmaster
bekijkt, kan je met het blote oog op normale
snelheid inderdaad niet zien dat de wijzer tikt,
terwijl die dat wel doet.

Ik zal hem in ieder geval in gedachte houden; maar
hoop dat iemand dat ene vergeten horloge met
continue secondewijzer kan noemen.

Boudewijn

Hoop doet leven. :wink: Maar ik kan je met 99,9% vertellen dat die er niet is.

dreski Schreef:

Hoop doet leven. :wink: Maar ik kan je met 99,9%
vertellen dat die er niet is.

Mmmmmmwwhhhhhaaaaa… :wink:

Er is een Bulova Precisionist. Die heeft een continuous sweep secondewijzer en kost maar een paar honderd Euro. Ik heb hem ooit gekocht bij Amazon.

Zoek op YouTube voor een filmpje…

Oops, die kende je al. Maar 16 tikken per seconde zie je niet meer…

PlummerNL Schreef:

Er is een Bulova Precisionist. Die heeft een
continuous sweep secondewijzer en kost maar een
paar honderd Euro. Ik heb hem ooit gekocht bij
Amazon.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWH8HYTP-D.jpg

Zoek op YouTube voor een filmpje…

Oops, die kende je al. Maar 16 tikken per seconde
zie je niet meer…

Daar zitten mooie modellen bij zeg! Verdorie dacht ik alles al gezien te hebben. (tu)

Waar waar waar ?

De high beat uurwerken van Zenith mogen hier niet ontbreken, vooral de calibers uit de El Primero familie zijn met een tikgetal van 36.600 bpm ook top. Maar als het echt om zo vloeiend mogelijk gaat dan heb ik hier niets meer aan toe te voegen. Dat ene vergeten horloge bestaat volgens mij niet. Dit wordt een non-discussie, volgens mij doordat TS aangeeft dat, alhoewel je het niet meer ziet, ook een Speedsonic toch in stapjes gaat. Tsja… ook een film bestaat uiteindelijk uit allemaal losse beelden:+

Marc-B1 Schreef:

Waar waar waar ?

Via google en ebay. De Bulova Precisionist Champlian vind ik het mooiste.

Ik zal onmiddellijk eens gaan kijken (tu)

Of toch maar beter niet :wink:

Maar dat zijn toch gewone quartzen ?