Perfecte draagdikte

Ik kon hier geen topic over vinden, dus dan maar op deze manier.

Sinds een paar weken in het bezit van een mooie nieuwe Seiko SPB231J1 en daarbij een stalen band gekocht, maar zoals jullie misschien wel herkennen toch stiekem met een schuin oog al naar een ander horloge aan het zoeken.

Nu merk ik dat ik de 11mm dikte van de sharp edged al redelijk dik vind om mijn pols, maar dat beperkt de keus voor een nieuw horloge wel merk ik. Hiervoor droeg ik met veel plezier een Presage.

Wat is jullie ideale draag dikte? Of verschilt het per merk hoe het aanvoelt?

4 likes

Onder 11mm beperkt de keuze best wel, als het gaat om moderne automaten. Ik hou van duikers. Heb een paar vintage quartz duikertjes die daar makkelijk onder blijven. Maar ik ben ook niet bang voor iets dikker. :blush:

2 likes

Ligt echt aan het kastontwerp imho.

Ik heb onwennige hockeypucks qua horlogekasten gehad die nooit lekker zullen dragen maar ook zeker dikkertjes die het toch goed deden op dat gebied.

6 likes

Ligt aan de verhouding met de doorsnee

Heb meer problemen met het gewicht!

3 likes

Ligt inderdaad aan de verhouding met de diameter. Dat gaf voor mijn Aqua Terra de doorslag om voor de 41mm te gaan. Ik vond de 38mm aan de relatief dikke kant.

Van

Automaat en 500m

:point_up_2: dat dus, waarbij ik voor ‘merk’ dan lees case shape

3 likes

De Zenith is 10,8 ( 100 mtr WR ) en de Scubapro duiker ( 300 mtr WR ) is 9,8mm dik en dat draagt heel prettig :grinning:

8 likes

De Aqua Terra staat ook op mijn lijstje, maar vond de 41mm weer aan de brede kant. Ik vind 38mm t/m 40 een mooie breedte

Ja, dit zijn mooie diktes :grin:

1 like

Ik kijk niet kritisch naar dikte. Wel naar grootte, pasvorm, hoe het horloge op de pols ligt. Is niet in afmetingen samen te vatten. Gewoon dragen en voelen.

5 likes

Tot 13mm. Daar boven vind ik het snel storend

Daarom heb ik ook niet zoveel met (automatische) chronos.

3 likes

Klopt het dat automatische horloges per definitie dikker zijn dan quartz? Bijv een grand Seiko?

Moet je me wel goed quoten:

:wink:

En misschien ook handig om even goed te laten zien of noemen welk merk en model dit is. :person_shrugging:

2 likes

Ja, er zit mechaniek in. Er moet een rotor in voor het opwinden. En meestal een glazen achterkant, die een quartz meestal niet heeft. Alles bij elkaar kost dat een paar mm dikte.

Maakt me weinig uit,
Zolang ik ze maar mooi vind, kijk niet op een Millimetertje.
:muscle:

1 like

Natuurlijk quote ik selectief :kissing_heart: én speel ik vals want hij is zelfs 11.2mm :shushing_face:

Een Sinn U50

3 likes

Afgelopen week heb ik de Seiko SUR434 gekocht vanwege zijn kast afmeting, kleur en vanwege zijn dikte van 8,83 mm.

3 likes

Is hoe dunner niet beter? Of zeg ik dan hele rare dingen? :see_no_evil:

Yep, en de diameter ook zo klein mogelijk. En het mag ook niks wegen.

3 likes

Hangt veel van de vorm af. Bolle glaasjes, de vorm en lengte van de lugs,…

Zelf hou ik het:
Voor chrono liefst onder 13mm (niet evident)
Voor duiker onder 11-12mm
Voor dresser onder 8mm (niet evident)

Maar als je dan de 13mm cilindervorm van een navitimer vergelijkt met de 12,6mm oplopende vorm van een ZEP revival, wereld van verschil.

Een Speedy doet het trouwens ook goed van vorm.

1 like