Perfecte draagdikte

Dat dus, maar ook de wijze waarop de lug naar beneden buigt of niet maakt uit. Bij enigszins rechte lugs “zweven” ze boven je pols en rondere lugs buigen om je pols mee naar beneden. En de lugs vd Carrera Calibre 5 die je toont zijn nogal recht.

De lugs van de pressage buigen wel goed mee, maar voelt toch dik aan.

Lug to lug is toch bovenzijde lug tot onderzijde lug? Hoe kan een grotere of kleinere diameter dan dezelfde afstand hebben? Of kijk ik hier heel vreemd tegen aan?

Langere of kortere lugs.

Een Max Bill Chronoscope heeft een diameter van 40mm, maar L2L is maar 43mm, en dan staan die lugs nog laag, waardoor het compact draagt.

Een Zenith El Primero A386 is maar 38mm, maar met hoge lugs en een L2L 47mm.

2 likes

Kijk, duidelijk verhaal! Bedankt en ga hier zeker op letten.

1 like

Ik heb zelf de Carrera in 39 mm. Het is niet een heel dun horloge maar draagt naar mijn idee zeker niet te dik. Hij past makkelijk onder de mouw van een overhemd bijvoorbeeld. Heb zelf deze op een circa 17,5 cm pols.

3 likes

3 likes

Voor een perpetual calendar is de perfecte dikte zo’n 6.5mm :grin:

Deze automatische chronograaf doet het ook best goed met 11.5

4 likes

Schitterend horloge! Dit is wel de nieuwe carrera en die is 2mm dunner uit mijn hoofd.

1 like

Kan ook komen door de caseback die redelijk uitsteekt bij de Sharp Edged. Daardoor liggen de lugs wat verder van je pols af. Als je pols dan wat smaller is en wat ronder is (ofwel, minder plat) dan ervaar je dat mogelijk ook als ‘dik’.

Met andere woorden, de kast lijkt dan wat hoog op de pols te liggen.

1 like

Het hangt heel erg af van het horloge.

-dikte in verhouding tot lengte en oppervlak van de kast
-het profiel van de caseback

Ik vind mijn seiko met 11mm redelijk dik aanvoelen, en dat komt met name door de zichtbodem die zo bol is tov de kast.

Terwijl ik een horloge heb van 10.xxmm die een heel platte case back heeft, en deze draagt veel ‘dunner’.

Het is met een dikke uitstekende case back net alsof je een stapeltje maakt

1 like

Voor degenen die het interessant vinden… Ik ben erachter wat de Seiko lomp doet aanvoelen. Vandaag meerdere horloges gepast van dezelfde grootte/ dikte of groter/ dikker, maar ze waren een stuk lichter dan de Sharp Edged die ik nu heb en dat scheelde behoorlijk.

Ik merkte gelijk dat het een stuk fijner om de pols zat!

die Omega lijkt best te vallen.

De eerste Carrera zat ook erg lekker om de pols.
Laat die ook nou net op marktplaats staan. Scheelt me de helft op de nieuwprijs. :face_with_raised_eyebrow:

Vind het dan wel weer sneu voor de verkoper, haha.

Is wel heel grote korting … maar idd , TH is niet gekend voor waardebehoud. Ze hebben wel mooie dingen.

Ziet er niet gek uit toch? Gekocht bij Schaap en Citroen, factuur erbij. Kan er altijd heen bellen om te verifiëren lijkt mij?

Die jij op de foto hebt is volgens mij de 41mm. Dit is de 39mm die ik zelf ook heb. Denk dat deze nog mooier valt. Hij draagt heerlijk vind ik zelf.

1 like

De bovenste, met zwarte dial, is 39mm en met de blauwe dial is de 41mm

Had ik even overheen gekeken. Persoonlijk vind ik de blauwe ook veel sprekender al heb ik de zwarte niet om gehad.

1 like

Beide erg mooi! De blauwe had ik even om vanwege de kleur.

De vorm van de cashback en gebogen lugs vindt ik erg fijn .

De Squale 1521 valt heerlijk om de pols heen en bij Tudor vindt ik het er fijn als de cashback lekker plat op je pols ligt.
Heb een Seiko SKX maar die is wat maat betreft prima voor mijn pols maar ligt er teveel bovenop.
Had dit ook met de SPB serie
Voelde altijd een beetje wiebelig.
Wat dikte betreft een 12 mm is prima .

Ook het gewicht of gebrek aan gewicht draagt bij aan draagcomfort de 65 van Oris is ook zo’n horloge welke heerlijk draagt.

3 likes