Perfecte draagdikte

Voor mij houd ik als vuistregel aan, maximaal 1/3 van de diameter. Ga ik daar nooit overheen? Jawel, als het een bijzonder mooi horloge is.
En de opmerking “hoe dunner hoe beter” kan ik niet volgen. Er zijn bijzonder dunne modellen van maximaal 3mm, en die zou ik niet kopen. Heel knap ontworpen, maar oogt verwijfd.

Helaas niet voor die prijs en niet het zelfde uiterlijk

Ik vind het vooral fijn dat het horloge plat op de pols ligt. Daarom heb ik ook m’n Tsuyosa verkocht.

Ergens in mijn achterhoofd leeft een stelregel dat de hoogte van het horloge nooit meer dan een derde van de diameter mag zijn. Ik vind 17mm best dikkig, maar ieder het zijne. Moderne Breitling wordt, net als Panerai, meer vergeven dan andere merken, want Breitling en Panerai. :slight_smile:

Dat moge zo zijn… Maarreh…

Dit zou voor mij geen straf zijn, om als kers op de verzamelings-taart te dienen. Ik geef toe dat 20.000 pietermannen “eyewatering” genoemd mag worden.

3 likes

Een van de redenen dat ik weinig met Breitling heb is toch vanwege, het algemene, kolossale voorkomen + de veelste drukke wijzerplaten.

2 likes

Mee eens hoor. Dat vind ik ook te dun

1 like

Vind ik nog vrij fors

geen, heeft een beetje invloed, maar de vorm van de kast, liefst een platte onderkant, en de buiging en de lengte van de lugs, liefst naar beneden, maken een horloge draagbaar en hanteerbaar.

Dan hebben we het hier ook nog over het instapmodel🤨

1 like

Voor mij hangt het niet direct van de dikte af. De kastvorm, casebackvorm, l2l, en balans tussen band en kast, maakt het soms verrassend dat het ene horloge prettiger aanvoelt dan het andere. De dikte loopt dan heel erg uiteen.

4 likes

In vind dat je dit per horloge en merk heel anders kan ervaren, net als de grote van het horloge zelf :slightly_smiling_face:

2 likes

Dit is perfect :ok_hand:t2:

Toch weer even jullie hulp nodig :see_no_evil:

Ik heb de Carrera Calibre 5 op het oog, maar ik kan deze helaas niet bekijken bij een AD in de buurt.

Zoals aangegeven draag ik nu voornamelijk een Seiko sharp edged met een diameter van 39mm en ca. 11mm dikte, en dat vind ik al aan de stevige kant. De Tag is 2mm dikker. Heeft iemand ervaring met deze Tag en kan iemand mij vertellen hoe het horloge draagt?

1 like

Ik ken je polsmaat niet maar als je 11mm stevig vindt dan zou je misschien nog wel wat meer moeite kunnen gaan hebben met de rechte lugs…

1 like

Toon eens een foto op je pols. Ik vermoed dat het eerder met grootte dan met dikte te maken heeft.

De pressage is niet dik, en de schuine bezel zou nog moeten helpen.

Is het een kwestie van wennen?

Je hebt een kleine pols, waardoor hij hoog ligt. Ik vermoed 16-16,5cm omtrek? Klopt dit?

Niet 100% te zien, makkelijker als je helemaal van bovenaf trekt. Zoals in deze positie.

Mijn vermoeden is dat je horloges moet zoeken met een kortere lug-2-lug moet zoeken.

1 like

Nog nooit goed opgemeten moet ik eerlijk zeggen. Zal ik doen als ik weer thuis ben.
Wordt de lug to lug niet automatisch kleiner als de diameter ook kleiner is?

Hiervoor had ik de Seiko pressage cocktail en die droeg heel lekker, maar was qua diameter wel iets groter dacht ik.

1 like

:white_check_mark:

Kleine 15 mm:

4 likes

Thanks, deze foto’s geven een beter zicht.
Het horloge lijkt niet te groot voor je, maar lijkt zich niet goed in te graven in je pols. Probeer eens iets met een bollere onderkant.

Een JLC reverso vind ik bvb prachtig, maar ligt ook niet goed

Niet noodzakelijk, ik heb 37, 38 en 41mm, allen met dezelfde lug-to-lug.

1 like