Al een hele tijd wil ik een serieus horloge kopen. Het heeft even geduurd maar inmiddels ben ik wel zover dat ik weet wat ik wil en dat ik ook van plan ben er over een tijdje een te gaan kopen.
Klinkt misschien suf, maar ik zocht een enigszins memorabel moment om het mee te combineren. Nu krijg ik binnenkort een beugel en dat vind ik nogal iets. Het leek me leuk om dan iets moois te hebben als positief tegenwicht.
Ik wil graag een IWC Petit Prince met blauwe wijzerplaat (misschien zeg ik hier van alles wat dubbelop is) en bruine leren band. Maar wat ik me nu afvraag is: kan ik - als beginner - het best een nieuwe kopen of een tweedehands? Het lijkt me op zichzelf fijn om iets nieuws te hebben, maar wat ouder heeft ook wel zijn charmes.
Wat ik sowieso belangrijk vind, is dat de kast niet al te groot is, omdat ik vrij dunne polsen heb. Ik zou het liefst en kast hebben van 39 of 40 mm.
Dank je wel. Nu zag ik er een bij Schaap voor 4.350 euro maar met een nieuwprijs van 5.000 euro vind ik het verschil heel klein, zeker na afdingen. Of is het net zo gebruikelijk om af te dingen op tweedehands als op nieuw?
Oké, en is het dan het handigst om naar een AD te gaan of er een op een site te kopen? (Op de een of andere manier laadt de site Chrono24.nl bij mij niet goed)
Volgens mij kunnen zij de service ook voor je faciliteren. In een IWC Petit Prince ligt een doodgewoon ETA (ik dacht 2892) uurwerkje, dat kan elke fatsoenlijke horlogemaker wel onderhouden. Dat is niet zo ingewikkeld.
Oh, maar ik dacht/hoopte dat er ze er inmiddels weer een hadden met een inhouse uurwerk. Het liefst zou ik trouwens een wat oudere hebben die nog een inhouse uurwerk heeft.
Let overigens wel op dat de L2L van de Petit Prince vrij groot is en hij daardoor in mijn ervaring ook vrij groot draagt. Heb zelf ook smalle polsen en ik heb hem daarom verkocht.
Verder is hij inderdaad 40MM, maar wel ‘alleen wijzerplaat’ wat hem ook groter doet ogen
Mocht je de mogelijkheid hebben, dan zou ik zeker langs een juwelier gaan om hem te passen.
Ik heb er ooit een hele study naar gemaakt wat er nou precies voor ETA in zit in de Prinsjes van een paar jaar geleden. Het betreft een toch wel speciale ETA 2892 in top grade welke op IWC specificaties wordt aangepast door ETA met gebruik van patenten van IWC. Allerminst een goedkoop ETA uurwerkje dus en ik ben van mening een top uurwerk wat in de basis door veel horlogemakers te servicen is. Geniet mijn voorkeur qua robuustheid en service boven de misschien prachtige manufactuur uurwerken. De details van de huidige uurwerken heb ik zo niet, dat wordt een nieuwe studie dan
Het Eta uurwerk is jaren geleden al vervangen door een Sellita uurwerk en dat het onderhoud goedkoper zou zijn dan een IWC inhouse, is een fabeltje. Wanneer je zo’n horloge nieuw koopt, en deze na een jaar of 8-10 service nodig heeft, dan laat je dat gewoon bij IWC doen. Is tegenwoordig helemaal niet zo veel duurder, en je krijgt een IWC pasje en een IWC travelpouch erbij, wat het prijsverschil helemaal klein maakt
Gewoon die mark 18 met Sellita vergeten, en voor een mark 20 met inhouse gaan.
Voor een flipper als ik is een gebruikte slimmer (ikzelf zou hem in de USA kopen, omdat ik daar regelmatig kom), maar als je na jaren zoeken, je overtuigt ben dat dit HET horloge voor je is, dan koop je hem gewoon nieuw. Bij voorkeur op Schiphol. Scheelt je sws €1k. Reis je zelf niet buiten de EG, dan laat je hem even door iemand anders meenemen.