Pilots ?

In een ‘vorig leven’ (zo voelt het bijna) was ik ooit extreem gepassioneerd door alles wat met ruimte- en luchtvaart te maken had.

Misschien typisch iets wat wel meer jongens hebben … maar het virus had mij goed te pakken en ik wou er echt mijn beroep van maken.

Gevolg is dat ik op 16 jaar beginnen zweefvliegen ben … en op mijn 18 jaar kunnen starten ben als leerling-piloot bij de luchtmacht.

Jammer genoeg heb ik mijn droom uiteindelijk niet kunnen waarmaken … en ben ik uiteindelijk iets héél anders gaan doen.

Ook mijn ‘passie’ verschoof van high flying naar low flying … maar dat is een ander verhaal … :wink:

Doch … het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan … en 25 jaar later overweeg ik nu om mij PPL te gaan halen.

WFT hoor ik jullie denken … heeft toch niets met horloges te maken ?

Correct, doch door bovenstaande ben ik gaan nadenken over welk horloges nu het meest gedragen wordt door piloten (en misschien moeten we hier wel onderscheid maken tussen burger vs militair en/of hobby vs professioneel) ?

Als we hier op het forum kijken wat er allemaal voorbijkomt onder de noemer ‘pilot watch’ stel ik mij toch de vraag hoeveel van deze (prachtige maar vaak dure) horloges überhaupt in een echte cockpit gedragen worden.

Een Breitling Navitimer of een IWC Big Pilot is very (very) nice to wear / have (en zijn ronduit schitterende horloges – versta me niet verkeerd aub)… maar is dit het ‘instrument of choice’ van echte piloten ? Ik twijfel eraan …

Kan mij niet van het idee ontdoen dat IRL digitaal gewoon beter (lees praktischer) is dan analoog … en dat bijvoorbeeld een G-Shock (bv. de Rangeman) van 300 euro veel beter geschikt is dan een IWC Big Pilot van > 10.000 euro.

Langs de andere kant is een G-Shock natuurlijk héél erg ‘tool’ … en daarom ben ik gaan zoeken naar alternatieven die enerzijds wat meer ‘uitstraling’ hebben als horloge maar anderzijds wel een meerwaarde in de cockpit kunnen hebben. Zo ben ik uitgekomen bij de analoog-digitale horloges zoals een Breitling Cockpit B50 of Omega Speedmaster X33, die een soort hybride oplossing bieden.

Nu vroeg ik mij echter af of er op dit forum actieve piloten aanwezig zijn (hobby vs professioneel, burger vs militair), en zo ja, wat jullie dan dragen in de cockpit ?

Of … maakt dit eigenlijk allemaal niets (meer) uit … en is een horloge in deze context sowieso iets met een vooral sentimentele waarde en beperkte functionele waarde ?

13 likes

Mooi verhaal…leuke historie om te lezen.:thumbsup:

Er zijn hier vast wel een paar echte pilots aanwezig…ipv de wannabees die het met een flieger klokje doen (myself included ;))

…ben benieuwd…

1 like

Volgens mij zijn piloten niet meer afhankelijk van hun horloge. Meest belangrijke voor lijnvluchten en piloten die dus in veel verschillende tijdzones komen is volgens mij de GMT functie (fototje van het net). Dit horloge met world time en gmt functie werd in ieder geval in eind jaren 70/begin jaren 80 door veel piloten gebruikt. De seiko “pan am”.

5 likes

Mijn zwager vliegt de Chinook, hij draagt een Hamilton x-copter:

Valt dit onder de pilot watches?

Ze hebben overigens momenteel een fromanteel in de maak.
Ze willen eigenlijk deze bremont:

Maar sommige collega’s vonden die te duur, ze willen niet zakken met de prijs bij een inkoop actie.

5 likes

je bedoelt die Platinum Card die je hebt bij het BIVV?

1 like

Ja bij de term pilot watch is Bremont ook wel een van de eerste merken waar ik aan denk…vwb het hogere segment. Zeer mooie en stoere klokken…helaas niet echt lekker haalbaar voor deze gewone jongen…

1 like

Ik vind dat Chinook model ook wel erg gaaf. Die wijzers als rotors is erg leuk gevonden.

2 likes

Ik kan me voorstellen dat ook piloten gewoon dragen wat zij willen. Hier zitten natuurlijk ook horlogeliefhebbers tussen en die kopen toch wel iets leuks. Zij die zich er niet voor interesseren, zullen niks interessants dragen. Het zijn nèt gewone mensen, die piloten :wink:

5 likes

@MGS is toch stewardess? Misschien heeft hij nog een leuke optie :grimacing:

On topic:

Als ik mocht kiezen! :heart_eyes:

10 likes

met allerlei omrekenfuncties voor de “vliegerij” :slight_smile:

5 likes

Grappig, letterlijk wat ik wilde posten.

Had pas deze uitgebreide draad over dit onderwerp gelezen op WUS. “Men” draagt gewoon wat je anders ook graag draagt. Analoog, digitaal, GMT, G Shock, Breitling, tot Submariners aan toe.

Gaaf, doen! Leuke foto ook!

2 likes

voor transatlantische vluchten:

met de auto op die foto kun je prima laagvliegen denk ik, tenminste als die knakker op die foto een beetje kan sturen

2 likes

Goede keus inderdaad! :thumbsup:

Als ik het mij goed herinner heeft Sinn in de tijd de rechten gekocht van Breitling om Navitimers te gaan ontwerpen/maken…ze doen voor mij in ieder geval niet onder voor een Breitling (die op hun manier ook weer erg strak zijn…)

Ik dacht altijd dat dit een horloge voor taxichauffeurs was :joy:

En bedankt :grimacing: Nu zal en moet ik die hebben als volgende Hammy :worried: :angry:

Kende die nog nie. Dat word weer sparen.

Nee, echt, bedankt. Top :+1:

:wink:

2 likes

Als ik me goed herinner heeft Sinn inderdaad de gehele voorraad Navitimer onderdelen uit de liquidatie van Breiting opgekocht & tevens het recht om ze te mogen maken. Zo zijn er vroege Sinn navitimers met onderdelen waarop Breitling staat.

3 likes

Thx voor de bevestiging/verduidelijking. Methinks dat die specifieke vroegere modellen als collectors items worden gezien en dus wel een lieve duit waard zullen zijn tegenwoordig?

@Myrrhman, het is een gaaf horloge. Wel zwaar. Persoonlijk houd ik daar wel van, maar niet iedereen wil dat.

1 like

Vind ik ook wel wat.
Past ook mooi bij mijn twee Hamilton X Winds :slight_smile:

Vet!
16 jarige @Dpvh had zoooooo graag met zijn plek willen ruilen(oke nu stiekem nog steeds wel).
Wat vond ik de Chinook en Apache toch machtig mooie apparaten.
Dus ik met volle overtuiging aanmelden voor DE test.
Hand-oog-voet coördinatie allemaal dik in orde, maar gefaald met de selectief luisteren test(had mn moeder mij destijds ook wel kunnen voorspellen :joy:

On-topic: Leuk verhaal @Slider_7, vet dat je het nu alsnog gaat doen! En ja misschien is fie breitling of ander dikke klok niet perfect voor de werkzaamheden maar goed volgens mij maakt dat dan in de praktijk tegenwoordig geen fluit uit.
Dus ik zou gewoon voor een heerlijke pilot Watch gaan. Maar ik ben dan ook zoals je aan bovenstaande opmerkingen kunt opmaken geen piloot :sweat_smile:

5 likes