Gelukkig viel de pin uit de sluiting toen ik het horloge neerlegde ipv dat het horloge op de grond stuiterde, maar het lukt me niet het probleem op te lossen.
Het gaat om de aansluiting van de deployment-clasp op de laatste (keramische) schakel.
Alle pinnetjes en busjes die ik van diverse horlogebandjes heb geprobeerd waren allemaal te dik.
Heeft iemand een goede tip hoe dit op te lossen? Ik kan natuurlijk bij de fabrikant proberen het onderdeel te krijgen, maar misschien is er een makkelijkere route of mooie DIY-tip voor zoiets
Die 2 opties dacht ik zelf ook al aan.
De lijm zou in één gaatje al voldoende moeten zijn. Als hij in één vast zit kan het scharnieren en blijft de pin zitten.
Vind het eruit zien alsof die pin lokaal vervormd is, waardoor hij in één van de kanten in de band zou klemmen. Of die boring in de band is uitgesleten, of de pin is versleten. Heb je de pin geprobeerd vanaf beide kanten? Misschien dat de ene boring nog wel “grip” geeft…?
Anders zou ik kijken of je de pin kan opmeten, en dan zoeken of je een pin van iets grotere diameter kan vinden. Die dan in de band steken (persen).
De Loctite (243 dacht ik) die hier veelal voorbij komt is bedoeld om te zorgen dat een schroef niet volledig uit de verbinding loskomt, het is dus geen middel om iets permanent vast te zetten. Daar heeft Loctite overigens ook wel middelen voor, maar ook dat zijn eigenlijk lijmen. Ik zou zelf zoeken naar een geschikte pin, alternatief die pin dusdanig “kneuzen” dat ie weer vastloopt in de gaten van de band.
Dat zou ook kunnen. In elk geval het asje minder rond maken zodat deze weer goed blijft klemmen. Ik zou zelf in de groeven (rood op de foto👆) met een pons of beiteltje het metaal er omheen wat proberen te vervormen zodat deze weer klemt.
Dank je Robert
Ik ga dat zo (als op die manier) proberen.
Ongeduldig, dus misschien echt wel zo anders zeker morgen.
Ik laat mijn vorderingen of mislukking uiteraard weten