Ach valt allemaal best mee wat je nodig hebt. Ik doe het al meer dan 2 jaar met een minimaal aantal spullen. Veel plezier gewenst met deze prachtige hobby
Heb je tips voor een instapset? Dus de dingen die je echt nodig hebt om een horloge open te krijgen, aan het uurwerk te friemelen en deze er weer in te krijgen?
Ik koop eigenlijk alles tweedehands. Behalve de basis dingen, die heb ik nieuw gekocht. Maar met wat schroeven draaiers en een uurwerkhouder kun je al veel gaan proberen. Ik zou direct voor een messing pincet gaan.
Hierna kom je al snel bij het stukje olie etc. Het wordt snel duur helaas maar die pijn voel je maar 1 keer
Ik heb dit setje pincetten bij Ali gekocht en ik was er niet weg van en heb ze allen, stuk voor stuk, moeten demagnetiseren.
Maar misschien zijn jouwe OK, veel succes ermee.
Het betreft hier pincetten die primair bedoeld zijn voor het hanteren van SMD elektronica onderdelen die gevoelig zijn voor statische elektriciteit.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat er een groot verschil is met spiraaltangen van Dumont die door horlogemakers gebruikt worden. Maar dat moet je zelf ervaren.
We gaan 't meemaken.
Inderdaad de basis valt wel mee :
schroevendraaiers
pincetten : loepje(s)
klem om het horloge in vast te zetten
frictiebal om de kast open te maken
Daarmee denk ik in ieder geval wat aan te kunnen klooien.
Als de hobby net zo leuk is als ik me voorstel wil ik natuurlijk ook al snel
ultrasoon bad
zo’n schoonmaak apparaatje voor alle onderdelen (weet even de naam niet)
chronotimer : hoe kan ik verder zonder de beat-error te kennen? En is mijn hobby wel echt een hobby als ik de amplitude van de beweging niet kan bepalen.
Als de hobby echt uit de hand begint te lopen:
Spullen om kasten te kunnen verchromen/…
Nouja, en dan zijn er natuurlijk nog diverse ander tooltjes/gereedschapjes die dan toch wel handig zijn.
Budgetwise is het waarschijnlijk beter om er achter te komen dat de hobby toch niets voor me is
Yes…we gaan het zien.
Ik heb er nog niks mee gedaan…eerst de andere gereedschappen bijelkaar, anders blijft het echt wel aanklooien en gaan materialen maar zo kapot.
Dus of ze al magnetisch zijn, of het heel snel worden weet ik nog niet.
Maar wel fijn dat je me er al even op wijst!!! Dat kan weer wat hoofdbrekens schelen.
Eensch…ervaring is de beste leerschool.
Dat leer ik keer op keer. Boekenwijsheid is prachtig (en daar ben ik ook wel van), maar hands-on ervaring blijft, in ieder geval bij mij, veel beter hangen.