Plakmerken - een overzicht

A. George & Son
Aeromatic 1912
Akzent
Apogäum
Astbury & Co
Astroavia
Baxx & Bloom
Buchner & Bovalier
Cathay
Cavadini
Charles Delon
Claude Valentini
Claudio Marrantani
Denacci
Elysee
Estana
Galileo 1583
Gebrüder Müller
Geneva
Haas & Cie.
Hamberg & Söhne
Jacques Cantani
Javelle
Klaus Kobec
Krug-Bäumen
Laurine
Linhart
Linnhoff & Lorenz
Lobor
Louis Bolle
Louis Valentino
Maier & Söhne
Montres Allison
Newton-Sons
Olivier Witteaux
Oskar Emil
Ottimo
Perigäum
Phénex
Pierre Lorount
Pierrini
Pionier
René Barton
Roebelin & Graef
Röthlin 1878
Rousseau
Schaumburg Watch
Tauchmeister
Theorema
Trias
UMK
Yves Camani

Gepost door: HarR (IP Gelogd)
Datum: 20 september 2005, 11:33

De definitie van plakmerk is al vaker besproken en we zijn er nooit helemaal uitgekomen.

Een aantal kenmerken:
Geen eigen productie, men koopt de horloges elders in en laat zijn naam er op zetten.
Vaak worden chinese uurwerken gebruikt
Het zelfde model is vaak ook onder andere merknamen te vinden.
Het zijn dus niet allemaal neppers die op bekende modellen lijken.
Helaas wordt op internet vaak voorgewend dat deze horloges een veel hogere winkelprijs hebben en wordt kwaliteit en exclusiviteit overdreven.

Hallo Jungs

Ich bin durch Neugier an diesen Unmengen von neuen
Uhren-Markennamen auf euer Forum gestossen…

Ich hab einen sehr interessanten Link gefunden.
Schaut euch da mal richtig und überall um…

Das ist der Grosshändler von zwei der oft im Netz
vorhanden Marken (B&B und R&G)…

###edit beheerder###

Da bekommt man auch (unter Sonderangebote)
einen ungefähren Eindruck was der Abgabepreis
des Grosshändlers ist…Dürften bei den typischen
160 - 190 Euro für die Automatik Varianten in etwa
um die 45 % sein…

Wie gut oder schlecht die Uhren sind weiss ich nicht…
Aber ich muss ganz ehrlich sagen,das ich nicht glaube
das die meisten…zumindest Modemarken…wesentlich
anders arbeiten (herstellen lassen) oder wesentlich
bessere Qualität liefern.

Falls es sich bei den meisten Modellen wirklich um
nickelfreien Stahl,Mineralglas und ein ETA Automatiklaufwerk
handeln sollte…finde ich den Preis,von um die 160 - 170 Euro
noch oki…

Es gibt Leute die sich ein Stück Plastik von Casio um den Arm
hängen und das selbe Geld dafür bezahlen :wink:

Grüsse in die Niederlande

1 like

Mijn duits is niet zo goed :slight_smile:

Ik vind het erg goedkoop om zo’n lijst te publiceren met allemaal zogenaamde plakmerken
(overigens bestaat dit woord in de van Dale niet eens).
Je kunt niet al deze merken op een hoop gooien en het zo laten lijken dat het allemaal Aziatische wegwerp troep is, er zitten ook genoeg kwalitatief goede merken bij.
Overigens alle GROTE merken produceren tegenwoordig (ook Philips) in het verre oosten (China) producten van zeer goede kwaliteit.
En het zou me niet verwonderen als de GROTE horloge merken hun uurwerkjes betrekken uit de zelfde fabriek als de zogenaamde plakmerken.
En wat is er mis mee als je een perfect uitziend horloge kunt kopen voor een tiende van de prijs, wat er vaak nog mooi(er) uitziet, en precies hetzelfde doet als een duur ding.
Ik ga echt geen 1000 tot zelfs 10000 Euro uitgeven om te weten te komen hoe laat het is, net als die snobs met hun dure en lelijke Rolexen.
Overigens zou het interessant zijn te weten wat de productie kosten van een ECHT merk zijn en hoeveel er aan de strijkstok van de GROTE naam blijft hangen.
Ik denk dan dat het verschil tussen plakmerken en echte merken opeens niet meer zo groot is.
Geef mij maar zo’n mooi Aziatisch ding, kan ik zeker de volgende 10 jaar nog eens elk jaar een nieuw modelletje kopen en ben nog steeds goedkoper uit.

Deze lijst is opgesteld omdat de meeste horloges hierin andere duurdere merken na-apen, bv Tauchmeister aapt de U-Boat na etc, en dan zelf doen alsof hun het origineel hebben en het horloge aanbieden op vage veilingssites voor soms wel duizenden euro’s.

Voor prijzen als 150 euro is dat uiteraard een ander verhaal, dan heb je denk ik wel een horloge dat goede kwaliteit bied voor dat geld, maar voor velen in die lijst geld dat niet.

En als jij het goed genoeg vind om ieder halfjaar een nieuw klokje bij de hema aan te schaffen, super voor jou! Kan het niets meer dan toejuichen. Maar dan zit jij wel verkeerd op dit forum, waar de échte horlogeliefhebbers zitten die 2000 euro uitgeven aan alleen maar een rotor voor in hun horloge van ook weer een 3,5 duizend euro. Het is een hobby voor sommige mensen, daar het voor andere leuk is om dure kleding te kopen, goeie wijn te drinken of postzegels verzamelen. Ga mensen dan niet uitmaken voor gekken/idioten/kakkers als ze een horloge van 3000 euro om hun pols hebben.

2 likes

Even ter duidelijkheid, jij zegt :

Voor prijzen als 150 euro is dat uiteraard een ander verhaal, dan heb je denk ik wel een horloge dat goede kwaliteit bied voor dat geld, maar voor velen in die lijst geld dat niet.

Dat is precies wat ik bedoel men gooit alles op een hoop.
En voor welke merken geld dat dan niet ?
Ik wil dat graag weten, ook de niet hobbyisten lezen dit forum.
Zou je dus kunnen stellen dat de goede horloges in de lijst niet meer dan zeg 150 euro mogen kosten ?

Verder wist ik niet dat de HEMA de betere horloges uit de lijst verkoopt. Interessant, maar ik was tot nu toe nog niet van plan ze daar elk HALF jaar te kopen.

Verder heb ik mij alleen negatief uitgelaten over Rolexen en heb de woorden gekken/idioten/kakkers niet gebruikt. Maar je kunt niet ontkennen dat de meeste rolexen worden gekocht door snobs met te veel geld alleen wegens de naam.
En persoonlijk vind ik de meeste modellen werkelijk lelijk dwz uiterlijk weinig subtiel.
En je hebt mij geen negatief woord horen zeggen over bv een Jaeger, Lacroix of Lange. Vind ik prachtig maar IK ga er geen duizenden euros aan besteden.

Overigens alle respect voor de echte hobbyisten, maar ook gewone consumenten lezen dit forum en hebben er recht op om correct en volledig ingelicht te worden.

Ik denk dat je het doel van dit bericht niet helemaal begrepen hebt, hoewel het nu een paar keer is uitgelegd. Het is een waarschuwing niet te veel geld uit te geven. Als mensen dat toch doen, prima. Als mensen veel geld aan een kwalitatief goed horloge uitgeven, moeten ze dat ook zelf weten. Ik heb ook een Rolex. Erg mooi. De meeste negatieve reacties krijg je van mensen die hem niet kunnen betalen. Als je hier alleen komt om te stoken… sluit ik me aan bij de vorige spreker…

Toll dass unsere Seite auch durch Deutschen besucht wird. Offensichtlich können Sie Niederländisch lesen. Willkommen.

Ik denk inderdaad dat het beter is mijn bijdrage binnen dit forum te beeindigen.
Excuses voor sommige provocerende uitspraken. Ik ben verbaasd over de heftige reacties.
Maar juist daarom ga ik dit forum in de toekomst met interesse en fascinatie lezen en misschien begrijp ik HET ooit nog eens.
groet
Millant

Ik begrijp sommige reactie ook niet goed, zo ken ik de heren namelijk niet. Maar heb wel een vermoede als ik kijk naar het tijdstip van sommige postst. :smiley: Klopt dat Geert en Euc-?

Om te beginnen, herken je een echte liefhebber niet aan hoeveel hij uitgeeft aan z’n hobby. Sommige verzamelaars van een bepaald merk kunnen tientjes uitgeven maar ook tienduizenden. Het verschil ligt bijvoorbeeld in het merk dat je verzameld. Swatch of Panerai?
Daarnaast in je budget. Als je geen geld hebt kun je wel Panerai gaan verzamelen maar dan zal je op een eerlijke manier nooit een grote verzameling krijgen.
Ik heb zelf horloges van boven de 1.000 euro maar beleef net zo veel plezier aan sommige van mijn horloges van 10 euro. Ik verzamel geen merken maar waar ik een goed gevoel van krijg (als ik me dat gevowel kan veroorloven tenminste). Ieder z’n smaak, passie en budget dus Millant.

Wat ik over de prijsverschillen wel wil opmerken is dat eigenaren van de horlogemerken waarop de plakmerken zich qua ontwerp baseren (of de modellen die ze schaamteloos jatten), de ontwikkeling en het ontwerp doen en dus betalen. Dat er daarna mensen komen die bij gebleken succes het voor veel minder kunnen namaken is logisch. Die hoeven geen ontwikkelstage goed te maken. Kijk maar naar de prijzen van bv de DVD spelers (als je toch met Philips komt). In het begin moeten de ontwikkelkosten (miljarden) worden terugverdiend. Dvd-spelers zijn daardoor erg duur en het is nog maar de vraag of het product een succes zal worden.
Zodra blijkt dat het product wel een succes is gaan bedrijfjes in lage lonen landen ook investeren in apparatuur om het product na temaken. Ze hebben geen ontwikkelkosten of mislukte andere projecten die ze moeten terugverdienen (video 2000) en kunnen daardoor lekker laag inzetten. Dat kun je slim noemen of sluw of diefstel. Ieder zijn mening.
Verder zijn er de salarissen van de mensen die het horloge in elkaar zetten (als het in China niet al grotendeels met machines gaat). Dat verschil is waarschijnlijk 1 tegen 100. En wie weet zitten er in China nog wat minderjarige werknemers tussen?

En dan de kwaliteit… Wat je zegt, je zal 10 (tallen) Chinese uurwerken verslijten voordat een duurder Zwitsers uurwerk op is. En als je dan nog in die eBay verkooptrucjes valt (een horloge van niet meer dan twee tientjes wat de meeste plakmerken waard zijn) kopen voor 120 tot 250 euro is goedkoop toch duurkoop.

Hoeveel van deze merken zijn er nog in leven, 3 ?

1 like

Je zou op onderzoek kunnen gaan. Ik ga het niet voor je doen.:smirk:

1 like

image

6 likes

Wat een gezeik van Millant over Rolex, dat is nu gelukkig wel anders.

2 likes

Tja

Tijden veranderen

1 like

Zo Henry jij hebt diep gegraven? Mijn God 14 jaar geleden… toen lagen de rollies nog voor een paar cent in de vitrine :see_no_evil:

1 like

Dit draadje is grappig om te lezen. Er is in bijna 15 jaar niks veranderd! :joy:

2 likes

Ja inderdaad haha en millant heeft zijn gal uitgespuugd en hij is nooit meer online geweest :see_no_evil: wat een frustratie

1 like

Zou hij inmiddels een Rolex hebben bemachtigd en nu bij de Rolex fanclub zitten? :joy:

1 like