Plakmerken

Er komen de laatste tijd weer veel vragen over de bekende merken langs. Ook op het oude forum is er veel over gesproken en er is een lijst aangelegd. Misschien is het tijd die lijst weer eens aan te passen. Ik heb hieronder een opzetje gemaakt. Voorop staat dat niemand zich beledigd moet voelen. Veel horloges zien er prima uit en zijn dat misschien ook wel. Het enige probleem is dat klanten bedonderd worden doordat gesuggereerd wordt dat het dure horloges zijn (verkoopprijs boven de 1000 euro) terwijl ze in werkelijkheid 10 euro waard zijn. Kenmerken: dure namen (die op den duur ook weer verdwijnen om onder een andere/nieuwe naam weer terug te komen), er wordt geschermd met garantie, verpakking etc. En natuurlijk met de zeer hoge verkoopadviesprijs.

Misschien kunnen we onderstaande opzet gebruiken voor een nieuwe volledige lijst en kan Henrik die bijv. bij veel gestelde vragen plaatsen. Misschien kunnen we ook een lijst maken met kenmerken. Nogmaals, laat niemand zich beledigd voelen, het is meer een waarschuwing niet te veel te betalen! Ik heb de oude lijst aangevuld met nieuwe namen en oude namen die niet meer voorkomen weggelaten. Ben benieuwd naar jullie aanvullingen/reacties!

Akzent
Astroavia
Baxx & Bloom
Buchner & Bovalier
Cavadini
Claude Valentini
Jacques Cantani
Montres Allison
Oskar Emil
René Barton
Estana
Javelle
Krug-Bäumen
Laurine
Linhart
Linnhoff & Lorenz
Newton-Sons
Ottimo
Pierre Lorount
Pierrini
Pionier
Rene Barton
Roebelin & Graef
Theorema
UMK

twijfelgevallen:
Aeromatic
Trias

goedkope merken:
Charles Delon
Denacci
Geneva
Lorus
Louis Valentino
Olivier Witteaux

1 like

Mooi lijstje heb je daar gemaakt, Michel…Ik denk dat iedereen daar wel wat aan heeft.

Sommige merken zijn inderdaad een twijfelgeval, maar die discussie zul je altijd houden. Ik vind de lijst zeer bruikbaar. Persoonlijk zou ik Elysee ook willen toevoegen aan deze lijst.

groeten,
Hans Mennink

Goed initiatief, en inderdaad zijn er de laatste tijd wel weer heel veel voorbijgekomen. Mag inderdaad in de FAQ.

Zal eens gaan kijken of ik nog andere merken vind die op de lijst thuishoren.

Lorus is toch iets uit de Festina groep, die ook weer voor Jaguar de horloges assembleert ? Niet duur, maar technisch zeker niet slecht !

Lorus is volgens mij een B- merk van Seiko.
Elysee hoort zeker in de eerste categorie thuis = pruts horloges.
Theorema maakt aardige horloges die blijven werken.
Ik draag sinds 2 jaar regelmatig een Trias, mooi en goed werkend duits horloge.

Bijna alle genoemde merken kom je alleen tegen op eBay voor rond de 100 euro, die advies prijzen zijn inderdaad onzin,maar dat geldt voor de meeste adviesprijzen in 't algemeen.

Andre

Tauchmeister mag er ook wel bij :slight_smile:

Bedankt voor de reacties tot zover. Elysee vond ik een twijfelgeval omdat het wel steeds meer in horlogebladen wordt opgenomen, maar misschien betalen ze daar ook wel voor. Trias en Elysee is volgens mij hetzelfde. Zegt dus niet per se iets over kwaliteit. Lorus hoort er inderdaad niet bij, foutje. Andere aanvullingen + nog een paar nieuwe weer opgenomen. Ik heb er 1 lijst van gemaakt. Fouten en/of aanvullingen ik hoor het wel.

A. George & Son
Aeromatic 1912
Akzent
Apogäum
Astbury & Co
Astroavia
Baxx & Bloom
Buchner & Bovalier
Cavadini
Charles Delon
Claude Valentini
Denacci
Elysee
Estana
Galileo
GebrĂĽder MĂĽller
Geneva
Haas & Cie.
Jacques Cantani
Javelle
Klaus Kobec
Krug-Bäumen
Laurine
Linhart
Linnhoff & Lorenz
Lobor
Louis Bolle
Louis Valentino
Maier & Söhne
Montres Allison
Newton-Sons
Olivier Witteaux
Oskar Emil
Ottimo
Phénex
Pierre Lorount
Pierrini
Pionier
René Barton
Roebelin & Graef
Röthlin 1878
Rousseau
Schaumburg Watch
Tauchmeister
Theorema
Trias
UMK
Yves Camani

Inderdaad, Lorus is een dochtertje van Seiko en komt volgens mij nog iets onder de Pulsar lijn van Seiko… Ik was in de war met Lotus wat dus wel weer van Festina is.

ik dacht altijd dat die Newton and sons wel mooie klokken waren , hoewel ik ze alleen online heb gezien maar dat komt natuurlijk door de mooie doos die erbij zit. Ik dek dat wel meer mensen zullen denken dat het een goede klok is en de hoofdprijs ervoor betalen

Mooi. Maar waar plaats je “merken” als Guess Collection, Fossil e.d.?

Dan heb je ook nog merken Louis Vutton, Mont blanc, Hugo boss, Dupont, kortom modenamen.

Veel modemerken zijn wel goed gemaakt, al betaal je wel veel voor het item en niet voor het uurwerk. Je weet in ieder geval wel wat je koopt. Als iemand een paar duizend euro uitgeeft aan een Louis Vuitton dan is het dat naar modebegrippen waard. Geef je duizend euro uit aan een Newton-Sons dan is dat altijd weggegooid geld (50 euro misschien weer niet). Het blijft inderdaad lastig allemaal.

…en soms betaal je bij gerenomeerde merken ook alleen het item en niet het uurwerk. Sommige vrij prijzige horloges hebben een vrij standaard ETA uurwerk…of zit er quartz in en betaal je helemaaaaal alleen het merk… inderdaad lastig allemaal :wink:

Niels

Een toevoeging: Tudor :slight_smile:

Tudor vind ik nou niet echt een plakmerk, is een merk met een redelijke historie!

Hmm, ik vind hun modellen allemaal gestolen en na-geaapt. Ik weet ff de naam van hun model niet, maar ze hebben haast exact een replica van de Sea-Dweller van Rolex.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,4202

Zoals je daar kunt lezen, hebben de Tudors van voor 96 een rolex kast en band, en de hele vroege zelfs hetzelfde uurwerk.

:open_mouth:

Ik leer hier elke dag weer iets

Tudor is een submerk van Rolex. Wordt soms wel eens aangeduid als B-merk, maar dat is te weinig eer. Zeer veel kwaliteit voor een prijs minder dan een Rolex.

In Duitsland liggen horloges uit de lijst hier boven zoals Elysee gewoon bij de juwelier en voor prijzen die passen bij deze horloges. Dat bepaalde e-bay verkopers doen alsof ze veel duurder zijn is heel jammer maar of je daar het merk op kunt aanspreken ?

Dit bedoel ik dus. Nepperij van de hoogste orde:
http://cgi.ebay.nl/HORLOGE-MONTRES-ALLISON-NIEUW-IN-DOOS-EN-CERTIFICAAT_W0QQitemZ5023730476QQcategoryZ17329QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sterker, dat is pure oplichting.

Niels