planetarium voor aan de muur

Inleiding

Een beetje geïnspireerd door de tabel in het verhaal van @Mauzer en natuurlijk al mijn eigen planetaria (van groot tot klein en erg klein) heb ik een eigen mechanische versie gemaakt die nog wat preciezer.

met natuurlijk een kort stop-motion filmpje om het in actie te kunnen zien.

Ontwerp planetarium

Het planetarium gedeelte is redelijk simpel, een stapel getande ringen en een stapel tandwielen op elkaar. Een en ander ontworpen met 3dsmax die een plugin heeft voor tandwielen. De tandwiel verhoudingen gewoon op m’n rekenmachientje zitten proberen tot ik een goede vond. In de tabel kan je de vernieuwde waardes vinden.

Saturnus zit net zoveel naast de werkelijkheid als het origineel, maar heeft nu geen moeilijk mechanisme meer nodig om het tandwiel met 2 tandjes te laten functioneren. Jupiter is gewoon een stuk beter. Waarom ze in het origineel 71:6 gebruikt hebben terwijl 83:7 gewoon beter is, is mij een raadsel. Eigenlijk maken de waardes van Jupiter en Saturnus niet zoveel uit want de afwijking zit het vooral in Mercurius en Venus. In 10 jaar tijd is Mercurius 41.538 keer rond gegaan in het model terwijl dat in werkelijkheid 41.520 keer is, en dus staat die er dan al 6.5 graden naast. Dat is genoeg om in het model een heel tandje op te schuiven en je zou het model dus elke 10 jaar moeten kalibreren. In die 10 jaar staat Jupiter in het originele model er 1 graad naast. (0 graden in het vernieuwde model is natuurlijk beter :wink: )

Ontwerp maanwijzer

Voor de aarde is de verhouding tussen ring en tandwielen 1:1 en kan dus ook met 50:50 tandjes gemaakt worden. Dat had ik eerst ook gedaan (meer tandjes = minder speling), maar toch op 40:40 gezet ivm de toegevoegde maanwijzer. Die is gemaakt met een wiel van 19 , 47 en 8 tandjes. Dat maakt dat het elk jaar 12.3684 keer nieuwe maan is. In werkelijkheid is dat 12.3687. Daar hoef ik me dus de eerst komend 200 jaar geen zorgen over te maken!

Ontwerp jaarteller

Verder zit er rechts nog een wijzer die de datum aan geeft en midden onder een tellertje voor de jaren.
Dat telmechanisme is dan weer best speciaal. Daar zit een wiel in met 20 tandjes waarvan er 18 weggehaald zijn. Elke rondje geven ze een tandwiel met 8 tandjes een zetje (en die draait dan dus 2 tandjes verder. Om te voorkomen dat het kleine wieltje kan draaien als dat niet moet, zit er aan vast gelijmd eenzelfde wiel met 8 tandjes, waarvan er 4 weggehaald zijn. Aan het wiel met de 2 tandjes zit dan een wiel zonder tandjes en slechts 1 deuk waar een tandje in past.

Met een klein filmpje erbij om het nog duidelijker te maken. Het is een beetje afgekeken van hoe andere tellers werken.

Constructie

Alle onderdelen heb ik met m’n Snapmaker lasersnijder gemaakt. Eerst op 25% van het vermogen de tekst, labels en decoratie ingebrand en daarna op 100% vermogen de onderdelen los gesneden. Ik heb 1.5 mm triplex gebruikt, maar dat had ook rustig wat dikker gekund. Voor de stevigheid is de achterkant van 3mm beukenhout gemaakt.

Tandenstokers doen het hier erg goed als bouwmateriaal en dienen als asjes.
Hier een stapel foto’s van de verschillende bouwstadia:


Een setje oorbellen van verschillende afmetingen doen dienst als planeten.

Eindresultaat

Dit planetarium mag dan niet zo nauwkeurig zijn als mijn andere versies (die elke dag de exacte gegevens van NASA ophalen), maar het was toch leuk om dit zo te bedenken en in elkaar te zetten.

Als bonus had ik nog bedacht dat ik de zon zou vervangen door een kant en klaan DIY uur werk op batterijen waarvan de wijzers dan over de planeten heen gaan, maar uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan. Ik ben er blij mee.

Op naar nog een volgend planetarium (niet op dit forum maar te volgen als je subscribed op youtube.com/@illusionmanager, hetgeen natuurlijk sowieso gewaardeerd wordt).

54 likes

Whoooow, supertof gemaakt :+1:

1 like

Heel mooi gedaan :+1:

1 like

Wauw, wat bijzonder!

1 like

Leuk man! :+1:

1 like

Nice man, je bent er maar druk mee !!!

1 like

oops foutje in mijn tabel
Bij Mars heeft de ring in origineel en in de nieuwe versie in beide gevallen 47 tanden en samen met een tandwiel van 25 levert dat een omlooptijd op van 1.880 jaar.

Ik dacht al… wilde net gaan DM’en.

nee hoor, snap er geen jota van maar wàt leuk om te lezen en te kijken naar dit topic!

valt reuze mee hoor: als je een ring met 47 tanden koppelt met een tandwiel van 25 dan draait die grote ring langzamer. Hoeveel precies? nou 47/25 en laat dat nu uitkomen op 1.880.

1 like

Je maakt geweldige mooie machines!

Dit topic had ik gemist! Ik had een link naar een reactie van je in een ander topic bewaard, en wilde daar net naar kijken. Bij het klikken op die link die ik had bewaard, werd ik doorgestuurd naar dit topic.

Erg leuk dat je eigen topics aanmaakt met deze projecten! Ik ben blij dat de tabellen van mij je aan het denken hebben gezet. Erg leuk dat je een idee hebt, en deze dan ook uitvoert! Het resultaat is erg leuk geworden.

Iets om over na te denken:
De afwijking van planeten per tijdsperiode aangeven (bijvoorbeeld per 100 jaar).

Nu wordt in tabel gekeken naar het verschil in omlooptijd van model en werkelijk.
Dit verschil in omlooptijd tussen het model en werkelijk is bijvoorbeeld voor Venus 0,0002 en voor Saturnus 0,05.
In eerste instantie lijkt het dus alsof Venus een stuk nauwkeuriger loopt dan Saturnus.
Echter loopt Saturnus een stuk nauwkeuriger dan Venus:

Dat betekent dat na bijvoorbeeld 100 jaar het verschil tussen model en werkelijkheid voor de planeten het volgende zouden zijn:
Venus: 19,0 graden ((100/0,6152)0,0002/0,6152360)
Saturnus: 2,1 graden ((100/29,45)0,05/29,45360)

Aantal omwentelingen in opgeven tijdsperiode * afwijking per omlooptijd = totale afwijkingen, in opgegeven tijdsperiode.
Deze totale afwijking / omlooptijd *360 = afwijkingen in graden per opgegeven tijdsperiode

Verder vroeg ik me af: Wordt dit model nu aangedreven? Als dit niet gedaan wordt, zou dit relatief eenvoudig te doen zijn, of is dat vanwege de weerstand nog een uitdaging?

Nogmaals complimenten, erg leuk!

Dat van die nauwkeurigheden klopt dus. Als je de instructable leest die ik er voor gemaakt hebt, dan staat daar ook
“Note that only Saturn shows a significant difference with the expected value, but as it rotates very slowly, you will never have to re-calibrate your orrery ever again. It really is very precise. (but to be honest, you might want to re-calibrate Mercury and Venus after 10 years or so by skipping it by one tooth)”
Jupiter draait nu dus wel een stukje nauwkeuriger dan in jou tabel. Mijn andere planetaria (4 stuks ondertussen) werken wel met een motertje, maar deze draai je dus gewoon met de hand naar de juiste datum. Ook leuk.