Plastic Fantasticverzameling

Afgelopen zaterdag heb ik een bijzondere aanvulling gevonden op mijn Plastic Fantasticverzameling.
Een enorme oranje plastic Ancre, favoriete kleur van me. Loopt als een zonnetje, ca. 48 x 42 cm.

In de jaren '60 en '70 was kunststof een nieuw materiaal waar driftig van alles mee uitgeprobeerd werd. Ook op horlogegebied, zoals te lezen op ‘Watchismo Times’, vintage & modern horology. https://watchismo.blogspot.com/2007/01/vintage-plastic-explosives.html.
In dit artikel is een aantal spannend vormgegeven horloges te zien. uit begin jaren ’70.

De kunststof horloges die ik her en der vind op Ebay zijn helaas tamelijk onbetaalbaar. Tja, vintage verzamelobjecten, wat wil je. Gelukkig is daar altijd nog de rommelmarkt, waar je onverwacht tegen iets moois wat tevens betaalbaar is kan aanlopen.

22 likes

Leuke aanvulling met bijpassende kleding. :wink:
Passend in de tijdsgeest. Ik kan me de oranje lampen en groene tegels nog wel herinneren. :grin:
Beter dan de tijd die daarna kwam met plastic schrootjes…

1 like

Erg leuk, kan tegenwoordig weer prima :slight_smile:

1 like

Leuke niche in het verzamelen van horloges! De modellen neigen, ook in de link, heel erg naar fashion. Hier een voorbeeld van functioneel platsic fantastic. Dank voor het delen.

5 likes

Gefeliciteerd, sluit mooi aan bij de rest. Zijn allemaal ook goed herkenbaar als vintage!
Veel draagplezier. :+1:

1 like

Deze is ook fraai, hoekiger, zwaarder en stoerder dan mijn exemplaren.
Ik zie en gebruik deze horloges ook echt als fashion. Veel gebruikte termen in deze branche zijn fashion of costume jewelry (kostuumjuwelen).

Voordat ik gegrepen werd door het h-virus, had ik een andere obsessie namelijk kostuumjuwelen. Dit zijn sieraden die, niet gemaakt zijn van edel materiaal (goud, zilver en edelstenen), maar van kunststof, metaal, hout, leer, glas enz. Omdat deze sieraden van goedkoop materiaal redelijk betaalbaar waren konden ze gemakkelijk meewisselen met de mode. Vandaar dus fashion jewelry.

1 like

Leuke aanwinst; ook mooi dat de originele band er nog bij zit. (Of in elk geval een band die er mooi bij past :smile:)
Veel plezier met deze vrolijke aanwinst. :+1:

1 like

Ja, dat is de originele band. Daar let ik wel op als ik er een koop.
Het is een soort soft plastic. Weet niet welke kunststof dat is en dus ook niet hoe ik dat materiaal veilig schoon kan maken.

1 like

Daar heb ik ook geen idee van, al denk ik dat een zacht doekje met een sopje geen kwaad kunnen. :thinking:

1 like

Leuke verzameling. Lang leve de rommelmarkt.

1 like

Mijn beste,

De tijd, handzaam in Kunst verpakt!!
Apart hoor!!
Veel draag-plezier. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuke verzameling.
Ik heb nog zo’n soort horloge. Hij was van mijn overleden peettante.

3 likes

Leuke verzameling! Ik heb ergens ook nog een exemplaar liggen.

Wat een mooie Karex. Prachtig.:star_struck:
Leuk vierkant model en mooi blauw.
Heb je’m zelf gepolijst?
En doe je dat dan met een dremel of met de hand?

1 like

Laat zien!

Nooit met een dremel. Dat brengt te veel warmte in het plexiglas. Deze heb ik met de hand gedaan, maar het kan ook met een polijstborstel. Alleen moet je dan heel voorzichtig zijn.

1 like

Hey Emdee,

Heb je ook al ooit aan een plastic Raketa gedacht ?

2 likes

Nee, nooit aan gedacht, ik wist niet dat Raketa’s bestonden met plastic kast.
Ik zie dat bovenstaande Raketa op Etsy voor 57 dollar aangeboden werd. Sorry, het lukt me niet om de foto’s te downloaden dus ik kan het niet laten zien.
Met geel plastic en rode markeringen (nog veel leuker) op de wijzerplaat vroegen ze bij Etsy zelfs 100 euro. Dus dat lijken toch wel echt verzamelobjecten.

Deze staat op ebay. Ik geloof voor 48 euro excl.verzendkosten.
Maar er zijn ook veel duurdere.

1 like

Zo eentje ?

2 likes