Plastic Only

Plastic - een superboeiend materiaal eigenlijk! Hoewel elk beginpunt willekeurig is, was 1907 een belangrijk jaar: Leo Baekeland vond het ‘bakeliet’ uit en introduceerde meteen de term ‘plastics’.

Het was toen een high-tech materiaal, initieel ook vrij duur, dat in de jaren ’50 het hoogtepunt van luxe werd.

Maar met de ontdekking van nieuwe soorten, productieprocessen en een enorme opschaling verschoof de associatie van plastic langzaamaam: eerst naar ‘goedkoop’ (als in: betaalbaar) naar ‘goedkoop’ (als in: slechte kwaliteit).

Meer recent werd het een milieudingetje natuurlijk, met gekke zaken als plastic zwerfeilanden in de oceaan. En niet te vergeten de microplastics die nu blijkbaar niet alleen in onze hersenenen maar ook in onze :soccer: :soccer: zitten. Nice.

En toch is er, voor zover ik kon zien, nog geen Plastic Only draadje. Maar voor wie is de horloge hobby er niet mee begonnen? Oke, waarschijnlijk voor best veel van jullie niet maar toch: wie doet er mee?

Ik verwacht hier natuurlijk veel G-Shocks en F-91W’s, maar dat zijn vast niet de enige geliefde plastic horloges in jullie collecties. Misschien een hypermodern plastic materiaal in een duur horloge, of iets met jeugdsentiment?

Ik trap af met dat laatste: een door SeymourPowell Design ontworpen Casio Overland uit medio jaren '90.

Who’s next?

9 likes

sorry, heb eens even door m’n collectie liggen rommelen, maar geen plastic :smirk:

1 like

Ik ook niet, enkele weken geleden mijn MoonSwatch verkocht :wink:

2 likes

Hahaha dit gaat geen succes worden zie ik al wel. Ja, Moonswatches dacht ik ook aan.

Bij mij accumuleren plastic horloges omdat het geen zin heeft om ze te verkopen. Een soort horloge-eiland :stuck_out_tongue_winking_eye:

Deze Fortis was een van de leukste HF inkoopacties wat mij betreft. Het horloge heb ik niet meer, er zat wel erg veel plastic aan :slight_smile:

1 like

4 likes

In onze, voetballen??,

1 like

3 likes

3 likes

Bij jou wel, ja :sweat_smile:

Dat staat er toch, wat betekenen die dingen bij jou dan?

1 like

Gaaf! Die is van net voor mijn lidmaatschap hier, zie ik. Binnenkort 10-jarig jubileum :partying_face:

1 like

Is dat het vervolg op het rijtje:
1 hersen
2 hersens
3 hersenen?
:nerd_face:

2 likes

Yep. Vandaar dat de eredivisie tegenwoordig zaad is :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Sorry, komt door al die microplastictics.

1 like

OT

2 likes

Zie de hint van @dialstatic

1 like

OK. Ik denk bij mezelf 2 voetballen? Ik markeer het om te citeren, vervolgens zie ik dit.

Dus ik denk, ja, voetballen.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo erg dat ik als 68 jarige niet meer helemaal op de hoogte ben van alle bijbedoelingen van al die pictogrammen.

1 like

Als je “voet” nou eens weglaat…en dan bedenkt welke twee onderdelen* van de mannelijke anatomie bedoeld zouden kunnen zijn van wat er dan overblijft, dan ben je er.
*althans, bij de meeste mannen. Hitler had er bijvoorbeeld maar één (of nou ja, hij had er wel twee, maar eentje was niet ingedaald).
Even off topic: wil je evt. nog weten waar dit dan voor staat? :eggplant: Drie keer raden…

2 likes

Inmiddels had ik het wel gesnapt hoor,
En die aubergine was hier wel bekend.
Maar, wat ik net al zei, ik hoef dit soort weetjes ook niet meer persè allemaal bij te houden.
Het zal toch wel goed zijn.

2 likes