Plastic - een superboeiend materiaal eigenlijk! Hoewel elk beginpunt willekeurig is, was 1907 een belangrijk jaar: Leo Baekeland vond het ‘bakeliet’ uit en introduceerde meteen de term ‘plastics’.
Het was toen een high-tech materiaal, initieel ook vrij duur, dat in de jaren ’50 het hoogtepunt van luxe werd.
Maar met de ontdekking van nieuwe soorten, productieprocessen en een enorme opschaling verschoof de associatie van plastic langzaamaam: eerst naar ‘goedkoop’ (als in: betaalbaar) naar ‘goedkoop’ (als in: slechte kwaliteit).
Meer recent werd het een milieudingetje natuurlijk, met gekke zaken als plastic zwerfeilanden in de oceaan. En niet te vergeten de microplastics die nu blijkbaar niet alleen in onze hersenenen maar ook in onze zitten. Nice.
En toch is er, voor zover ik kon zien, nog geen Plastic Only draadje. Maar voor wie is de horloge hobby er niet mee begonnen? Oke, waarschijnlijk voor best veel van jullie niet maar toch: wie doet er mee?
Ik verwacht hier natuurlijk veel G-Shocks en F-91W’s, maar dat zijn vast niet de enige geliefde plastic horloges in jullie collecties. Misschien een hypermodern plastic materiaal in een duur horloge, of iets met jeugdsentiment?
Ik trap af met dat laatste: een door SeymourPowell Design ontworpen Casio Overland uit medio jaren '90.
Als je “voet” nou eens weglaat…en dan bedenkt welke twee onderdelen* van de mannelijke anatomie bedoeld zouden kunnen zijn van wat er dan overblijft, dan ben je er.
*althans, bij de meeste mannen. Hitler had er bijvoorbeeld maar één (of nou ja, hij had er wel twee, maar eentje was niet ingedaald).
Even off topic: wil je evt. nog weten waar dit dan voor staat? Drie keer raden…
Inmiddels had ik het wel gesnapt hoor,
En die aubergine was hier wel bekend.
Maar, wat ik net al zei, ik hoef dit soort weetjes ook niet meer persè allemaal bij te houden.
Het zal toch wel goed zijn.