Plat, platter, platst

Ik zie heel veel horloges langskomen, maar ben benieuwd wat de platste automaten zijn (dus niet de Daniel…). Show me yours (moet er zelf eerst nog eentje aanschaffen, dus kan de mijne niet laten zien (:slight_smile:)) !

Platter vind je ze niet.

17 likes

Dit was mijn platste volgens mij, ongeveer 9mm dik.

Als je echt dun wil moet je natuurlijk voor de handwinder gaan. :wink:

2 likes

Hamilton Jazzmaster thinline. Ik had de quartz variant, die is nog platter.

2 likes

Moderne automaten die niet van uit het segment van Patek/Piaget/VC etc komen zijn niet zo dun. Seiko’s zijn dik. Hier iemand die beredeneert hoe dun een horloge met ETA kan zijn, eerst uitgaande van een duikhorloge:

"So, assuming we use a bog standard ETA 2824-2 with a thickness of 4.60 mm, what would the minimum thickness watch we could make?

Here are the various items and their thickness:

Glass (domed plastic): 3.00 mm
Clearance for hands: 1.50 mm (under the dome)
Dial: 0.40 mm
Movt: 4.60 mm
Clearance for rotor: 0.35 mm
Case back: 0.75 mm
10.6 mm minimum thickness for a watch using an ETA 2824-2 that will withstand 500 meters. If an ETA 2892A2 is used in can be 1 millimeter thinner".

Dan, als het geen duiker hoeft te zijn:

“Realistically, 8.5 to 9 mm is the tinnest a watch that can be made using a 2824 movement, and 7.5 to 8 with a 2892, even if it is not WR to more than 3 atm.”

In de praktijk komen dressy horloges met een automaat net onder de 10mm, maar blijven vaak ook nog daarboven.

Als je echt een dun mechanisch horloge wilt moet je naar een handopwinder gaan. Ik heb zelf een vintage Technos van 6.80mm dik, heerlijk dun. (geen foto op dit moment).

Nieuw is er minder keus. Als je manufactuur gaat: De JLC Master Ultra Thin Moon is 9.8mm, de Zenith Elite Ultra Thin is 8.30mm, de JLC Master Ultra Thin date is 7.4mm.

Dit vind vind zelf dit één van de weinige aantrekkelijke opties:

EPOS Originale 3408

5.9mm dik, dat is echt behoorlijk dun hoor, en zeker in dit segment (grofweg bij de €1000 dacht ik). Met 40mm diameter wel wat groot, al zijn de lugs kort.

5 likes

Piaget altiplano: 5,25 mm.

gr, HJR

5 likes

Piaget maakt er echt een sport van om de dunst mogelijke horloges te maken

2 likes

Moet het betaalbaar zijn, of zoek je het in de exclusieve hoek?

Wil je een betaalbare plattere automaat zoek dan een horloge met een ETA 2892 uurwerk, die zijn rond de 7mm. Dat is al vrij plat.

Citaat
Here are the various items and their thickness:
Glass (domed plastic): 3.00 mm
Clearance for hands: 1.50 mm (under the dome)
Dial: 0.40 mm
Movt: 4.60 mm
Clearance for rotor: 0.35 mm
Case back: 0.75 mm
10.6 mm minimum thickness for a watch using an ETA 2824-2 that will withstand 500 meters. If an ETA 2892A2 is used in can be 1 millimeter thinner".

Dit gaat uit van een domed plastic crystal en 500m WR. Met saffier en 30m WR kan dat echt dunner.

Ik heb een Longines met een 2892A2 uurwerk, zonder secondenwijzer, en die is gewoon rond de 7mm dik. Daar hoef je geen JLC voor te kopen.

1 like

De Nomos Tangente Neomatik, slechts 6,9mm dik.

En nog een plaatje van het uurwerk zelf, slechts 3,2mm dik.

5 likes

Daarom ook:

Dat is netjes. Heb je een foto/ref? Zelf wil ik altijd wel een secondenwijzer ondanks het kleine nadeel qua dikte.

1 like

Geef mij maar een lekkere dikke :hushed: :wink:

Ter vergelijking op een +/- 11 mm dikke Fortis met 2824-2 /200m WR. Deze Longines is 7.2 mm.

2 likes

Deze Claude Meylan is een niet zo’n bekende maar wel erg plat horloge.
Hij meet slechts 5mm dik bij 33mm diameter.
Van de vorige eigenaar heb ik lang geleden begrepen dat het een soort van prototype was maar wel in wit goud.
Ik vind het in ieder geval een heel chique dresser.

4 likes

Mooi horloge. Ik ken EPOS als merk niet, maar ga deze zeker even goed bekijken! Dank.

Ook de NOMOS spreekt me erg aan, maar zoek een horloge in maat 40+, dus moet eens even kijken of die te krijgen is in deze maat.

Een Nomos met dergelijk grote wijzerplaat wil je echt niet in +40mm kopen, dan heb je echt een schotel om je pols.

Dit terzijde: de Neomatik Tangente bestaat in 39mm, mooi ding! En 7,2mm dik :slight_smile:

https://www.nomos-store.com/en/Series/neomatik/Tangente/Tangente-neomatik-39-sapphire-crystal-back.html?force_sid=199e033d1278fae2842ccaff61cf658d

2 likes

Die ga ik eens even bekijken. Ziet er mooi uit en is inderdaad nog groot genoeg (vind 35 -37 mm toch wat klein of ben t gewoonweg niet meer gewend :grinning:

1 like

Mijn vintage Longines is ook een dunnetje: 8mm, waarvan het bolle glaasje de helft voor zijn rekening neemt.

Eens. 38mm is echt de max met zo’n berg wijzerplaat, liever nog 36mm/37mm.

2 likes

is dit wat? met 5,95mm ook niet echt een dikkertje

https://www.christopherward.co.uk/watches/dress/c5-malvern-595-range

1 like