Plato automatic

Da’s relatief natuurlijk. Misschien wel rijk van binnen…

Eens.

ja ik vind het zelf ook wel een mooi klokje ,of hij nou waarde heeft of niet en ik weet wel bijna zeker dat hij zeker 40 jaar oud moet zijn…ik ben zelf dik 50 en weet niet anders dan ik hem mn leven lang al had,of die nou van opa was of niet,geen idee

1 like

Wat is de diameter? Die oude horloges zijn vaak erg klein, dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Dit is wel een automaat, ben wel benieuwd welk uurwerk er in zit.

@KaiseRRuby wat denk jij? Jaren 50?

Bedoel je wat ik denk qua uurwerk? Dat moet ik echt aan de experts over laten.

Dus ik kan beter aan jou vragen: wat denk jij?

Ps. Zag wat te zoeken… toen vond ik dit: Merk Plato

Horloge. Uurwerk zou ik niet gokken, maar gezien de incabloc en automaat zal t geen vroeg 40s horloge zijn :rofl:

1 like

wat leuk dat mensen hier reageren,n vooral mensen die meer als ik er wat kaas van gegeten heeft,ik heb er zelf geen lood verstand van,dus dank jullie hartelijk,erg fijn …
…antwoord op uw vraag…nee volgens mij loopt hij niet.misschien moet ik hem schudden ?.ik hoor wel iets an gerappel als ik schud,maar die staat ook al stil zolang ik hem heb en herinner stil liggend in een laa

1 like

Automaat wil zeggen dat het horloge door je polsbewegingen wordt opgeladen .

Sommige horloges kan je ook opwinden door aan de kroon te draaien. Maar dit kunnen niet alle automaten (veel wel).

Meestal loopt een automaat wel als je ze een tijdje rustig op en neer schudt (tijdje is iets van 20 seconden ofzo).

zou eens kunnen proberen te openen

1 like

nu ik zie wat er in staat ,zou het best van opa kunnen zijn geweest,die hete jan,ha

1 like

Beetje vreemd dat iemand dat er daar in gaat krassen, maargoed. Het is een leuk horloge, het is aan jou om te bepalen wat je er verder mee wil!

Gezien de geschiedenis zou ik hem laten restaureren. Super vet toch het horloge van je opa in oude glorie herstellen. Voor de waarde hoef je het zeker niet te doen. In goede staat brengen ze maar paar tientjes op, in deze staat zou hij bij mij bij de slopers/onderdelen horloges gaan. Wijzerplaat slecht, seconden wijzer weg, slijtage aan kast, glaasje stuk en een broodnodige service zal zeer zeker meer kosten dan het horloge ooit waard zal worden. Ik zou hem dus puur als familiestuk in orde laten maken.

dat is idd veemd,ik zie het ook voor het eerst…misschien dacht men in die jaren anders…

ja super vet ,maar er waren ook toen meer mensen die jan heten ,het kan heel goed maar hoeft niet persee van opa zijn geweest…en als zon klokje in goede staat maar een paar tientjes waard is ,dan gat hij mooi weer in de laa, ,ga er niet weet niet hoeveel ineen klokje steken voor een ding die paar tientjes waard is…heb hem nu mooi opgepoest…en weet eindelijk eens wat in n laa de hele tijd licht ,ha…
wa ik me wel afvraag,waar dienen die rooie steenjes daer binnen in voor .en de tekst 25 jewels

Die rode steentjes zijn de jewels, dat zijn synthetische robijntjes waarin de assen van de tandwielen draaien.

Dit geeft lage weerstand en zorgt ervoor dat je geen metaal op metaal slijtage krijgt.

en dat automaat schijfje wou maar voor de helft rond .toen ik met de vinger dat een 10tal keer heen en weer bewoog was alsof er iets los schoot (of iets juist defect ging?) daarna kan ik hem wel helemaal rond draaien…en nu hij wer gesloten is en ik hem beweeg .klinkt hij bij bewegen anders dan voorheen,.klinkt alsof je een horloge handmatig opwind aan het wieltje waar tijd met in te stellen is…maar hij gaat niet lopen.tijd blijft op 1 punt …