Post hier je mooie foto’s van dit legendarische beest. PloProf 600, PloProf 1200 Staal of Titanium. Of de laatste versie van de 2023 Summer Blue generatie 3 zal ik maar zeggen.
Discussies en vragen over de Omega Seamaster PloProf. Een Icoon. Een Cult watch.
Ik vind het persoonlijk niet meevallen, het is echt een blok van jewelste. Ik denk echter wel dat het werkt. Het hoort bij het model en in de zomer met een korte broek, t-shirt en slippertjes kan je het keihard rocken
De PloProf is wel een flinke unit, dat kun je niet makkelijk ontkennen.
Maar je moet hem echt ervaren om een goede indruk te krijgen. Het is sowieso een marmite watch, of je vind het helemaal niks, of je vind het prachtig.
Draagt goed en comfortabel doordat de kroon aan de linkerkant zit. Bij de pols zit aan de onderkant een afgerond gedeelte van de kast waardoor hij prima valt. In de breedte blijft het in alle gevallen een flinke 55mm. Gelukkig is je onderarm een goede 25cm, dus ruimte zat.
Vergeet niet, de lug to lug afstand van de re-edition uit 2009 is 48mm. De bracelet valt vanuit de kast direct rond de pols waardoor het qua lengte niet groter valt dan een Speedmaster. De vintage 70s editie en nu ook weer de 3e generatie (2023) heeft een kortere lug to lug; een kleine 45 mm. Zo lijkt het wel een dresswatch Op de wat grotere polsen (19-20 cm en +) vind ik hem zelf een beetje te klein staan. Soort kinder-Ploprofje.
De Isofrane rubber strap kan in sommige gevallen wat stijf zijn, waardoor je een beetje geluk moet hebben met de vorm van je pols en bot. Ook de gaten voor de gesp zitten niet heel dicht bij elkaar, en er is geen fijn afstelling.
Op de moderne mesh bracelet (2009) zit een micro adjust, daarmee krijg je precies de juiste fit. Ook op de moderne (2009) rubber strap zit dezelfde clasp, dus tevens micro adjust. Die 1mm verstellingen zorgen voor een perfecte fit.
Het gewicht wen je aan; na een dag of twee schiet je schouder weer terug in de kom en heb je armspieren gekweekt. Vanaf dan merk je er niks meer van; terug naar een Speedy en het voelt zelfs een beetje flimsy aan; alsof je je horloge bent vergeten om te doen. Ditzelfde effect heb je met volgouden klatsers. You will learn to love it.
Ook al is het wederom geen top-seller van Omega, ik verwacht na de Summer Blue editie in de nabije toekomst nog wel een reguliere editie op het gen3 platform. Zelfde dimensies, maar dan in de originele kleurstelling met eventueel een bracelet optie. In mijn ogen wordt dat de killer. Een PloProf hoort eigenlijk wel een grote oranje minutenwijzer te hebben en een grote rode emergency button! Overigens dragen een aantal eigenaren van de gen3 PP hem op de mesh band van de gen2. Staat zeer geslaagd. Bij onze oosterburen staat er een goed verslag van die uitvoering met mooie foto’s.