NA: Wat is beter dan een PloProf?

Wat een heerlijk stuk proza en onderzoekswerk naar deze ongeëvenaarde Omega PloProf. Erg leuk en leerzaam. Dank je wel, zeer gewaardeerd :+1:

Zijn er nog wel voldoende originele onderdelen beschikbaar voor toekomstig onderhoud?

1 like

Gefeliciteerd met je aanwinst!

1 like

:star_struck::star_struck::star_struck::star_struck:

1 like

Heel cool! Wat jaren geleden ooit de reissue gehad. Weet dat ie op staal bijna 300 gram woog :joy:

1 like

Nice! Proficiat en dank voor de mooie beschrijving :+1:

1 like

Graag gedaan!

Dank je :wink: Jaren trainen, dan wordt het een tweede natuur.

Ja dit is heel vet. Bedankt voor de aanvullende informatie. Deze verhalen maken de PloProf zo’n gaaf horloge; de industriele innovatie eind jaren 60 begin jaren 70 ten behoeve van het werk aan onderzeese pijpleidingen voor olie tussen Afrika en Europa.

Waren dit shell-companies van de Amerikaanse geheime dienst die het titanium midden in de koude oorlog uit Rusland wisten te krijgen?

Ja klopt, alle foto’s behalve de samengestelde “WatchCo” zijn van mijn PloProf. Op de eerste foto’s zie je nog de aftermarket Duitse mesh-bracelet, maar die ligt nu bij het oud-ijzer. De vintage 1162 als in de laatste foto heb ik via eBay gevonden. En ik heb nog een vintage Omega Mesh incoming.

Ik heb er wel eentje in mijn handen gehad en die was nog zeer soepel en sterk. Niet uitgedroogd of gescheurd. Dus misschien hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik zou graag foto’s zien van jouw PloProf met de originele doos. U bent van harte welkom hier of in het PloProf Only topic. Bubbelen is niet zo erg; dit “hoort” bij die eerste generatie dials inderdaad. Heel gaaf dat jij/jullie de eerste eigenaar zijn en dat je hem hebt mogen krijgen van jouw vader. Supermooi verhaal.

Wanneer je hem opstuurt naar Omega voor een sevice vervangen zij de onderdelen waarvan ze vinden dat ze aan vervanging toe zijn met de nieuw-uit-de-doos service onderdelen. Wil je dit niet dan moet je op zoek gaan naar vintage-onderdelen op bijvoorbeeld eBay. Ze zijn er wel; dit zijn “afgedankte” onderdelen die dus vervangen zijn door service-onderdelen; maar zich toch weer een weg vinden op de tweedehands markt.

Klopt op mesh 280 gram. Deze vintage op de 1162 weegt 172 gram. Vintage feel.

7 likes

Dit is pure duikp0rn0 in z’n puurste vorm!! Submariner? Naahhh. Ploprof for the win!

1 like

De PloProf eet submarinertjes als ontbijt.

1 like

Overigens; Ik vind alle 6 de horloges in deze advertentie gaaf. Peak Omega.

Ik vind hem vet

1 like

Ze verwijzen inderdaad naar de inkoopconstructie voor het titanium voor de SR-71 Blackbird, maar wat daar van waar is… Voor een horloge heb je immers veel minder nodig dan voor 1 horlogekast. Het is een leuk verhaal en niet onaannemelijk, maar Citizen maakte ook een titanium horloge in 1970, dus er was zeker aan te komen.

In ieder geval een leuk stukje historie, zeker gezien de moderne versie van titanium.

1 like

Ik wilde zeggen, voor 1 horlogekast heb je immers veel minder titanium nodig dan voor een reeks vliegtuigen.

1 like

Dank!

Zowel isofrane band als doos liggen extern in de kluis, maar ik zal ze bij het volgende bezoek meenemen! De doos was niets bijzonders hoor: een vierkante rode waar in de jaren ‘70 volgens mij ook Speedies in kwamen. Of wellicht pakte de juwelier gewoon wat er voorhanden was :sweat_smile: Dat deed Omega zelfs ook wel eens in de quartzcrisis jaren (…inclusief met onderdelen).

Wel vond ik nog 2 oude foto’s: op de een zie je ik de hoek nog de isofrane liggen. Nu ik er meer over nadenk, weet ik weer waarom ik m in de kluis heb gelegd: op zich voelde ‘ie nog wel soepel, maar bij 1 der oogjes is een klein scheurtje zichtbaar. En kleine scheurtjes worden groot…

Mijn vader heeft ‘m destijds op een 1162 band gekocht die heel leuk uit tapert naar de (uit mn hoofd) 24mm lug width.

Op de tweede foto is de bubbling redelijk zichtbaar. De shark mesh is niet origineel (althans wel origineel omega maar niet uit de periode…10 jaar geleden aangeschaft).

M’n pa heeft m me nog met warme hand geschonken maar eind ‘19 is hij overleden. Nu gaat het helemáál nooit meer weg natuurlijk :smiling_face:

6 likes

Inderdaad ja. Daar werd niet zo heel moeilijk over gedaan. Veel dozen werden dan ook direct weggegooid of bleven zelfs achter in de winkel; wat moest je dan ook met die rotzooi? Ik was benieuwd omdat ik ook exemplaren van dozen heb gezien in de vorm van een kubus met een grote zeegolf erop. Dat is nu ook een collectors item geworden.

Isofrane is origineel zo te zien aan de lip in de buckle, heel gaaf. 3199xxxx serienummer dateert ook van 1971/1972 productie. Heel erg mooi om te zien dat je de full set hebt.
Dit is ook de originele eerste serie 1162 band; te zien aan het logo op de clasp en aan de taper. In de clasp zul je in het rondje het nummer (11) zien staan. De originele tapert van 24mm in 9 schakels naar beneden, waar de 1162 service bracelet --nummer (32) in de clasp-- al in 5 schakels naar beneden tapert, en dan een heel stuk rechte smalle schakels heeft.
De mesh werd pas vanaf 1975 geleverd. Rond dezeflde tijd dat de PloProf 1000 166.093 uitkwam op mesh. De originele mesh 1266/237 heeft nummer (37) in de clasp staan. De service mesh (59) is een klein beetje anders, maar aan de originele vintage (37) is ook moeilijk te komen (1000 euro). Ik heb de 1266/237 (59) service mesh ook incoming.

Hij is prachtig; af en toe op mooie dagen spaarzaam dragen is echt genieten. Staat heel mooi op mesh. Bezel is ook nog heel scherp.

Legend.

1 like

Mooie uiteenzetting over de PloProf die alvast “te” is voor mijn smaak.

1 like

Gefeliciteerd met je NA!
Dank je voor de info! :hugs:

1 like

Zo dan, watchguy37 heeft weer wat geleerd over de PloProf van sjiel en wenst sjiel heel veel plezier met deze prachtige NA. :diving_mask:

2 likes

Je bent er met hart en Sjiel ingegaan en dat zie je dan ook. Wat een prachtige aanwinst en precies zoals ik 'm ook zou kopen: zo origineel mogelijk en vooral na een heerlijke studie en het halve internet afstruinen. En dan komt opeens “de ware” langs en weet je precies dat je dán moet toeslaan. Heel leuke NA! Gefeliciteerd!

2 likes

Gefeliciteerd @Sjiel :sunglasses::+1:
Hier had ik zo’n voorpret om :joy:

6 likes

Mooi aandenken! En wat goed dat hij hem nog met warme hand aan je heeft kunnen geven :ok_hand:

2 likes