PloProf Only

Summer Blue 2023 en de titanio.

Nee gewoon 8912.

1 like

Wat is leuker met of zonder datum?

Die dingen zijn gemaakt om met een duikklok te duiken. Kan me wel inbeelden dat je als duiker wil weten welke dag het is als je een paar dagen ver bent.

Vond de duiker het handig of Omega?

1 like

Moet je aan de duiker vragen.

Op weg naar de PloProfPoolParty :sunglasses: Heerlijk vakantiehorloge!

9 likes

Introductie van de zoektocht

Zoals sommigen hier inmiddels wel weten ben ik de afgelopen tijd behoorlijk bezig geweest met de zoektocht naar een goede vintage Omega PloProf 600.

En al snel werd duidelijk: een PloProf vinden is niet zo moeilijk, maar een goede en vooral tijdsgerelateerde kloppende PloProf vinden is een heel ander verhaal.

Het is vooral een speurtocht geworden voor mezelf: wat accepteer je aan een horloge, aan geschiedenis, en wat niet? En dat allemaal tegen een zo acceptabel lage prijs als mogelijk (we blijven Hollanders!).

De uitdagingen en ontdekkingen

Tijdens die zoektocht ben ik echt verbaasd geraakt over hoeveel samengestelde PloProfs er te koop staan. Op het eerste gezicht soms prachtige horloges, maar als je verder gaat kijken blijken dial, wijzers, bezel, rode knop, kroon, kast en uurwerk lang niet altijd bij elkaar te horen. Soms waren de mooiste exemplaren op de foto juist degene waar de meeste vraagtekens bij kwamen te staan.

Daarbij werd het al snel duidelijk dat zonder diepgaande kennis je heel makkelijk in de val loopt van een mooi ogend maar minder kloppend geheel.

De internationale zoektocht

De zoektocht werd daardoor steeds interessanter en internationaler. Van betaalbare exemplaren en samengestelde PloProfs tot behoorlijk kostbare collector pieces. Ik ben zelfs een COMEX PloProf van rond de €100.000 tegen het lijf gelopen. Dan krijg je ineens een aardig beeld van hoe bijzonder en ingewikkeld de wereld rond dit model eigenlijk is.

De hele reis ernaartoe was bijna net zo bijzonder als de horloges zelf: via Frankrijk, Nederland, Duitsland, Monaco, Zwitserland, Italië, weer Duitsland, opnieuw Italië, Frankrijk en uiteindelijk weer terug in Italië…

De uiteindelijke vondst en aankoop

Uiteindelijk hoefde het voor mij natuurlijk geen COMEX van een ton te worden. :wink:

In Italië kwam ik deze tegen.

Niet de meest perfecte of opgepoetste die ik gezien heb en hij heeft absoluut zijn gebruikssporen. Maar juist wel een exemplaar waarbij veel van de belangrijke details kloppen en waarvan het vintage karakter gewoon bewaard is gebleven. “Ja, het horloge heeft geleefd, net als ik, en ja het is gebruikt!”

Het gaat om een Omega Seamaster 600 PloProf 166.077 uit 1977, cal. 1002 met Mark III dial.

Na heel veel foto’s bekijken, vergelijken, advies inwinnen en uiteindelijk onderhandelen heb ik hem gekocht. :it:

Hij is inmiddels onderweg naar Nederland.

Voorlopig alleen een paar detailfoto’s als sneak preview. Als hij binnen is volgt de rest en zal ik ook wat uitgebreider foto’s laten zien.

Dank aan de HF-experts

Bij deze alvast een grote dank aan de HF-kenners die hebben meegekeken. Zonder jullie kennis, kritische blik en geduld was dit avontuur waarschijnlijk een stuk duurder geëindigd… en met een aanzienlijk minder originele PloProf. :wink:

14 likes

Gefeliciteerd Hens met jouw tweede PloProf, wat een lekkere vintage duiker is dit toch.

De PloProffen komen uit hun holen gekropen. Voor Sjiel is het een daily beater gebleken.

Naar mijn mening dé gaafste duiker die Omega heeft uitgebracht, ever.

10 likes

Hier het vervolg

11 likes

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst! Het was ongetwijfeld een intensief traject, maar je hebt nu een object van grote waarde in bezit.

Heb zelf de Titanium uitvoering waar ik zeer content mee ben, alleen draag ik hem te weinig🤷‍♂️

2 likes

Gefeliciteerd! Geniet van deze icoon :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met je NA. Mooie intro en zie de foto’s graag verschijnen hier.

1 like

Mooi exemplaar :+1:t2:

2 likes

11 likes

Bam wat een mooie foto. Super belichting :star_struck: Die oranje minuten wijzer knalt er echt lekker uit

1 like

Ploprof Reverso! :rofl:

1 like

Haha!

Ik heb hem de afgelopen 2 weken zo gedragen en ik moet zeggen dat het snel went. Wordt binnenkort gereverso’d naar normaal though :sunglasses:

Datewheel is al binnen.

5 likes