Podcast Mannen van de Tijd

2 zielen 1 gedachte

1 like

Iets met best minds think alike?

2 likes

Leuke aflevering heren, blij dat het toch weer over de Tijd gaat :sunglasses:

Ik heb hem nog niet helemaal afgeluisterd, maar moest aan Unimatic denken, die heb je ook voor rond de 500 dollar. Stoer design, goede bouwkwaliteit.

9 likes

Haha eens! Maar wat komt daarna?

1 like

vintage Rolex

1 like

En daarna weer een Seiko.

1 like

precies!

2 likes

Weer een leuke aflevering en zoals gezegd een revolutie is misschien een goed woord. En wat ik nog zou willen in quartz is een seamaster

2 likes

Snap ik! :saluting_face:

12 likes

Wat een heerlijke aflevering! Nog een kleine side note; Heel veel merken (zelfs bij Patek nu nog) gebruiken vaak Quartz in hun dames modellen.
Beetje stigmatiserend, maar met de gedachten dat vrouwen het toch interesseert?

Voorbeeldjes

4 likes

Ik denk dat ook mee speelt dat dames van oudsher misschien het gemiddeld genomen nog meer als sierraad zien en ook vaker afwisselen. En dan is t makkelijk als je niet elke keer de tijd goed moet zetten.

5 likes

Mijn vrouw een horloge met automatisch uurwerk cadeau gedaan. Ze vindt het nogal onhandig dat ze m telkens op tijd moet zetten :face_with_hand_over_mouth:

5 likes

Ook vrouwen kan je discipline aanleren Sil

1 like

Uh… Maat… Je kent mijn vrouw toch

1 like

Mooie aflevering mannen.

In retrospectief een revolutie. Destijds een crisis.

Dat nu overdenkend, zou omega daarom ook alles op alles gezet hebben om samen met de NASA die speedmaster in 1969 op de maan te zetten?

Waarschijnlijk hebben ze er heel veel voor betaald en was het geen inschrijving wie het meest geschikte horloge kom leveren. :wink:

1 like

Grappig! Maar dat zou het idd kunnen zijn ja.

1 like

Het is voor hen denk ik geen kwestie van discipline, maar meer onhandig. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan… :smirk:

Vooral als je niks geeft om de techniek, nostalgie, etc v n mechanisch uurwerk.

1 like

En dan koop je wel een VC van 56k :sweat_smile:

2 likes

Je horloge op tijd zetten ís ook echt onhandig. Feit.

Wederom een leuke aflevering. Zodra er 13 merken achter elkaar worden genoemd in 1 zin is het wat lastig volgen, maar ik denk wel dat het jullie gelukt is om wat zaken in perspectief te zetten. Niet enorm diepgaand, maar dat hoeft ook niet. Dat doen we wel op het forum.

Bij dezen. :wink:

In de vintage hoek zie je geregeld oude Quartz voorbij komen en ik heb er zelf ook een stel, o.a. Zwitsers uit de begindagen én Japans. Wat ik miste in de aflevering, qua diepgang, is dat quartz uurwerken ook gewoon geserviced (dienen te) worden. Zeker de vroeg-Zwitserse én de betere analoge kwaliteitsuurwerken met metalen onderdelen - al dan niet met jewels. Voor een horlogemaker is dat ongeveer evenveel werk, zolang er geen elektronische storing is. :sweat_smile:

Een Zwitsers merk dat quartz omarmd heeft, maar helaas niet werd genoemd, is Rado. Het was leuk geweest om die een keer in de spotlights te zetten naast the usual suspects. Tuurlijk moet je Longines, Rolex, Tissot en Omega noemen in dit verhaal over quartz, maar Rado was significanter geweest dan de rest van de ellenlange lijst die werd aangekaart. Rado is een merk dat in de jaren '70 en '80 een eigen weg koos - van vooruitgang - , quartz omarmde, én in 1983 met de Anatom op de proppen kwam. In 1986 werd het ingelijfd door de Swatch group, maar ik denk dat het fair is om te zeggen dat de houding van Rado tot dan toe net zo afwijkend was als de houding van Rolex - zoals jullie die passend omschreven. Tegen de stroom in. Ieder op eigen kracht. Rolex conservatief, vastberaden met de armen over elkaar. Rado met een open blik, outside of the box denkend, dús vooruitstrevend. Helaas is Rado hier een ondergeschoven kindje in horlogeland en wordt daardoor vaak over het hoofd gezien.

Over smaak kunnen we kwisten, maar in een historisch perspectief zouden ze genoemd mogen worden. Mijns inziens.

Ik heb ook nog willekeurig wat oudere afleveringen teruggeluisterd afgelopen tijd, o.a. de Squale special, Fortis, plus #114 en #116 uit mijn hoofd.

Lekker bezig Mannen van de Tijd. Ik kijk alweer uit naar de volgende.

11 likes

Dank voor je toevoegingen! Zeer relevant idd. Maar we moesten een beetje kiezen…

1 like