Leuke podcast weer gents! Mis alleen wel de plaatjes! Kijk altijd graag mee via insta (kan ook via het forum )
Leuk stukje achtergrond over de Helium Release Valve met betrekking tot de meest recente podcast. Er is echter nog veel onduidelijk over de uitvinder van de HRV. Doxa was in ieder geval de eerste die ‘m op de markt bracht.
Dat was toch een samenwerking tussen come rolex en doxa?
Wist niet dat doxa deze als eerste commercieel gezien op de markt bracht.
Dacht dat de dweller dat in 67 was en de conquistador in 69.
Weer iets nieuws geleerd.
Ik ga snel de podcast luisteren!
Ik heb mijn reactie geplaatst zonder link naar het artikel waaraan ik refereerde. Bij deze
Leuke aflevering (weer) over waterresistentie. Maar waarom zijn jullie zo huiverig als een horloge geen geschroefde kroon heeft, zoals bij de Seiko 5kx?
Een geschroefde kroon bij een duiker als de SKX heeft niet dezelfde werking of functie als een dop op een fles bijvoorbeeld. Maw het dicht niet de opening vd kast op die plek. De kroon heeft namelijk helemaal geen rubberen afdichting. Alleen de stift vd kroon of het gat in de kast waar de stift in gaat, heeft een rubberen afdichting. Net zoals bij de 5kx.
Daarom kun je ook met een niet geschroefde kroon het water in. (Ik zou het zelf niet gauw proberen. ) Alleen is het zaak dat je de kroon niet beweegt op zo’n moment.
Zelf doe ik alles met horloges die minimaal 10 atm, ongeacht een geschroefde kroon of niet. Nou ja, niet duiken dan, want ik ben geen duiker. Nooit problemen gehad. Met een 5 atm ga ik niet verder dan douchen alleen.
Kunnen jullie trouwens eens een aflevering doen over onderhoud van mechanische horloges? Elk horloge moet een keer een reguliere onderhoudsbeurt krijgen, maar je leest veel verschillende verhalen over de tijdsinterval.
Het schijnt dat Doxa toch de eerste was:
Zijn er mensen op het forum die problemen hebben gehad met 5ATM en zwemmen? Met mijn 5ATM Toolwatches ga ik namelijk ook gewoon zwemmen, tot nu toe geen problemen
Ik weet dat er inderdaad mensen zijn die met hun Seiko 5’jes met 5ATM ook gewoon zwemmen zonder problemen. Maar ik doe dat niet.
Marc van Long Island Watch gaat dieper in over de mechanische belasting tijdens zwemmen en rekent er op los (zie vanaf 18:30min):
Je zult zien dat het wel meevalt met de belasting. Uiteraard de belasting onder water. Dus, hiermee wordt niet de belasting verklaart op het grensvlak water en lucht waar meer belasting kan ontstaan.
Heldere uitleg over dynamic water pressure idd. Met de wat “luxere” dresswatches ga ik ook niet zwemmen overigens, en ook niet douchen, maar met mijn “toolwatches” (Seiko vaak 10ATM) en sommige andere merken met 5ATM doe ik gewoon alles.
Leuke aflevering! Maar cns moet je ook links laten liggen als je tegen AliExpress bent.
Hier is trouwens een interessant artikel over duikers met een mechanische dieptemeter:
Zo’n horloge staat nog op mijn wensenlijstje. M.n. de Oris ziet er goed uit!
Weer een heerlijke aflevering mannen. Fijn om te horen dat jullie nu verschillende en uiteenlopende onderwerpen behandelen dan alleen over Rolex andere dure horloges.
Hierom vind ik het lekker om op al mijn actieve horloges een schroefkroon te hebben. Zo blijft alles lekker op zijn plek.
Mmmm . En hoe zit het met de lengte van deze bandjes, die ik had gekocht daar was het stevig aantrekken om het in het laatste gaatje gesloten te krijgen
Net in het vliegtuig de podcast geluisterd. Al mijn hele leven gaan horloges mee surfen, zwemmen in zee/meer/zwembad en daarvoor gebruik ik horloges die minimaal 10atm/100m water resistant zijn, maar ook dat deed ik ook allemaal met mijn 30m Swatch uit 1986. In mijn familie zijn er mensen geweest die met een spatwaterdicht horloge het zwembad in doken, maar dat eindigde inderdaad in een nieuw uurwerk. Niet zo handig.
Condens is niet echt de schuld van het horloge of horlogemaker, IMHO, maar van vocht in de lucht. Ik zwem in ijskoud water, maar ook in de zomer gebeurt het regelmatig dat er condens op een goed waterdicht horloge verschijnt. Puur door temperatuurverschil. Dit trekt ook weer weg. Zo niet:
- dan met de kroon open laten drogen (in bakje met wat zout of siliconenzakje)
- naar de horlogemaker
De angst van sommigen voor een beetje water, daar heb ik zelf na bijna 40 jaar activiteiten in en rond het water geen last van. Maar nee, mijn vintage horloges gaan niet mee op de fiets als het regent.
Klopt. Ik heb het idee dat plastic aziatische horloges hier het meeste last van hebben, ondanks goede WR rating. Waarschijnlijk vochtige lucht bij montage. Misschien helpt de geringe (thermische) massa, waardoor het temperatuur verschil minder gedempt wordt, ook niet?
Toch vraag ik me af of het horloge dan wel echt goed dicht is.
Hier hebben mijn waterdichte horloges geen van allen last van. En ik draag ze in de sauna (95 graden) waarna in dompelbad van 5 graden. Nog nooit condens gehad.
Volgens mij beantwoord je hier je eigen vraag.
Er zit gewoon vocht in de lucht, dus ook in je horloge. Of 'ie nou in China is gemaakt of in de Jura. Ik heb het al vaker gezegd, maar horloges zijn niet vacuüm. En zodra je je kroon open trekt of de deksel verwijdert staat de binnenkant van je horloge in contact met de lucht en de luchtvochtigheid die er op dat moment is. Dat is allemaal niet zo spannend.
Een verschil in materiaal van het glaasje zou kunnen. Al herken ik dat zelf niet.
Meestal beslaat bij mij de buitenkant, tijdens het winterdippen, net als bij nieuw isolatieglas. Dat is meer dauw, dan condensatie. Maar vaak heb ik ook de binnenkant even wazig zien worden, doordat daar het dauwpunt werd bereikt. Qua vocht valt dat allemaal wel mee. Rond het dauwpunt is er een andere vorm van condensatie dan als je uitademt tegen een koude ruit.
In de sauna is de luchtvochtigheid zeer laag. De koude douche of het dompelbad maakt niets uit. Daar krijg je geen condensatie van, maar sauna’s zorgen wel dat sommige (synthetische) rubberen pakkingen eerder vervangen moeten worden dan bij regulier gebruik. Dat zal bij het ene horloge gevoeliger zijn dan bij de andere, daar durf ik niets over te zeggen. Als je reguliere onderhoudsintervallen aanhoudt kun je volgens mij gewoon naar de sauna met een 10atm horloge.
Het probleem waar ik het over had, en waar in de podcast even naar werd verwezen, ontstaat bij relatief koud water en (hogere) lichaamswarmte (en buitentemperatuur?). Als je net in de volle zon hebt gezeten en je duikt water in van pak 'm beet 18-24 graden, dan heb je giga temperatuurverschillen. Het dauwpunt kan dan zomaar op 34-38 graden liggen bij een gemiddelde luchtvochtighei. Dat dauwpunt is dus bijna gelijk aan je lichaamstemperatuur (en dat is de temperatuur van je horloge thv de deksel ook, terwijl het glaasje 18 graden wordt). Als je de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur weet dan kun je het dauwpunt zeer nauwkeurig uitrekenen. Het is puur natuurkunde. Daar kun je niet veel aan veranderen.
Als ik in de winter in NL ga zwemmen ligt het dauwpunt soms op 5 graden. Als het water 4 graden is, dan is het glaasje dat ook. Nogmaals: meestal zie ik het aan de buitenzijde, maar de binnenkant is heel normaal bij minder extreme temperaturen.
En ja, als er druppels onder je glas zitten is het wel een issue, maar meestal is het alleen wazig. Dat verdwijnt doorgaans vrij snel. Díe paniek, die probeer ik hier te nuanceren. That’s all.
Bijna iedere fabrikant schrijft hetzelfde als ik hier probeer te benadrukken. Lees het maar na. Ook zij kunnen de natuurkunde niet veranderen.
Volgens mij bedoelt hij een losgeschroefde kroon op een horloge waarbij deze kan worden dichtgeschroefd. Het schroeven van de kroon is niet het deel dat het horloge zijn waterdichtheid geeft, dus in principe is hij met losse kroon net zo waterdicht.