Poging tot oplichting?

Dat zou kunnen. :+1:

Maar ga ik bij deze persoon niet doen.

1 like

If the underbelly gevoel isnā€™t good, then niet doen :+1:

11 likes

Het is om je pasnummer te doen. Ik weet niet precies hoe het in zā€™n werk gaat verder.

Met een fake pas en iemands rekeningnummer + pasnummer kun je hele fijne dingen doen.

Check. Altijd ā€œonder vermelding vanā€, of o.v.v. .

2 likes

Een foto van je pas of je bankrekeningnummer.

Je bankrekeningnummer dus. Ik zie het probleem niet. Als je zo wantrouwend bent, voortaan je telefoonnummer niet meer vermelden bij advertenties. Of niet meer verkopen via Marktplaats. Of een Tikkie sturen, dan hebben ze helemaal geen bankgegevens van je.

1 like

And thatā€™s a ā€œmake that the cat wiseā€ frase. :ok_hand:

2 likes

Hij gaat natuurlijk niet zeggen, mag ik een foto van je pasnummer aub.

Die foto gebruikt hij om bij een volgend slachtoffer vertrouwen te wekken. Die stuurt dan vervolgens spullen op en jij bent de lul.
Oude truuk. Waarschijnlijk woont de contactpersoon op Texel, of een of ander slecht bereikbaar oord.
Onmiddellijk alle contact verbreken en als je je daartoe geroepen voelt, melden aan de instanties.

2 likes

Ik denk dat je 'm grammaticaal niet helemaal vat :wink:.

Wat is het probleem nu precies? Dit is toch hoe elke mp transactie verloopt als je verstuurt :stuck_out_tongue:.
Je hebt een advertentie, waar je nummer bij staat. Hierdoor heb je de kans dat men dit gebruikt om contact met je op te nemen.
Als je een berichtenwisseling over de app hebt en de betaling is onder vermelding van het horloge, wat kan er dan mis gaan?
Overigens is het ook niet vreemd dat de persoon je negeert als hij te goeder trouw is en je maakt hem voor oplichter uit.

3 likes

Dat heb ik niet letterlijk gedaan.

Pas na ineens radiostilte & de vraag om de pas. Hij noemt zā€™n naam niet, etc etc etc.

Jawel, geld storten.
Je moet je bankrekening zien als een soort brievenbus. Iedereen kan er iets instoppen, maar alleen jij hebt het sleuteltje (inloggegevens of pas met bijbehorende pincode) om het eruit te halen.
Met je pasnummer zouden ze in principe ook niets kunnen. Misschien een fishingmail of telefoontje naar je toe en doen alsof ze de bank zijn en dat nummer opnoemen ter verificatie. Maar dan nog moet je je inloggegevens (je brievenbus sleuteltje) geven voor ze iets kunnen.

2 likes

Ik snap het heel goed.

Niemand zonder slechte intenties gaat een foto van je bankpas vragen. Dan weet je al dat het fout zit.

Hoe hij het grammaticaal ook bedoelt, hij wil er kwaad mee.

2 likes

Hmm, dat maakt het wel wat gekker inderdaad. Wel is het zo dat afhakers op mp niet zeldzaam zijn.

Face to face is remedie. Wees altijd voorzichtig met je bankgegevens. En zodra je onderbuikgevoel zegt hier klopt er iets niet, gewoon niet doen klaar.

Ik vind het niet zo gek dat je niets meer hoort eigenlijk. :wink:

Volgende keer niet je telnr vermelden. Ik heb bij mijn advertenties ook niet mijn volledige postcode ingevuld. Alle communicatie en biedingen moeten via MP. Ik accepteer niks anders.

Maar je schetst inderdaad wel een probleem waar ik nog nooit over na heb gedacht. Kan je vragen om een foto van een deel van een ID waar alleen de naam op staat? Als de bankrekening op dezelfde naam staat heb je in ieder geval meer zekerheid. Ik zou er zelf ook geen moeite mee hebben om een foto van een deel van mijn ID te sturen waarop alleen mijn naam staat.

Ja what if hij deze daarna tegen 1.5 keer de gekochte prijs opnieuw aanbiedt?
Volgens mij zie je spoken. Foto is raar maar kan ook een persoon zijn die bang is om zomaar iets te kopen via MP. Nooit foto sturen maar gewoon bankgegevens geven of IDEAL verzoek.

Het beeld wat @ElChueco schetst lijkt me reƫel.
Jij krijgt geld van vreemde, Dirk rijgt geen goederen en jij stuurt horloge op wat je dan kwijt bent.
Voor het opsturen van id bewijzen enz heb ik de KopieID app van de overheid. Kan je foto maken en gegevens weg strepen en er komt een watermerk over. Dus dan hebben ze alleen je naam en rekeningnummer. En een watermerk waar het doel van dek optie in staat. Dus dan is het waardeloos voor andere doeleinden.

2 likes

Wees ook maar voorzichtig met face to face als het om grote bedragen of gewilde horloges gaat.

Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die onder bedreiging zn spulletjes mag afstaan. Eigenlijk is handelen met onbekenden altijd een risico. Nu kun je die risicoā€™s wel een beetje beperken, maar criminelen zijn vaak de meest charmante personen :wink: Dat buy the seller vind ik dan ook altijd een linke uitspraak.

1 like