Poging tot oplichting?

Goeie tip. Bedankt!

1 like

Bij de vraag van de potentiĆ«le koper: ā€œbij welke bank zit uā€ haak ik al af. Is standaard een oplichtingspoging als je het mij vraagt

1 like

Is een normale vraag toch? Vraag ik ook wel eens. Van eigen bank naar eigen bank is gelijk zichtbaar. Anders weet ik dat het even kan duren en meld ik dat aan verkoper (die daar misschien niet van op de hoogte is en vervolgens denkt dat ik niks betaald heb)

Bij zoā€™n stugge opmerking van verkoper zou ik vervolgens weer mā€™n bedenkingen hebben. Als je ā‚¬3000 overmaakt naar een onbekende zijn dit geen rare vragen toch.

8 likes

Je wacht toch tot het geld binnen is? Dan maken de vragen mij weinig uit, oplichting kan het dan ook niet worden.

Niet als direct de vraagprijs wordt geboden en de potentiƫle koper verder geen enkele informatie geeft. Overigens is tegenwoordig een betaling tussen banken via een betaalverzoek direct geregeld anders dan voorheen.

Nee, dat is geen normale vraag. Als koper met bankbetaling wil voldoen en hij krijgt van mij een betaalverzoek van iDeal via MP, is dat irrelevant.

1 like

Tenzij je niet weet wat een betalingsverzoek is, of dat die mogelijkheid er nu is via MP. Sommige mensen zien overal beren op de weg.

1 like

Dan moet diegene wel weten dat hij of zij zoā€™n verzoek van je krijgt.

Er bestaan apps, met name van de ABN, waarmee je een fake betaling kunt laten zien. De truc is dat er dan een fotootje wordt gestuurd waarop te zien is dat er betaald is, in de hoop dat je het horloge dan opstuurt. Als ik antwoord dat ik de ING heb hoor ik niets meer, want daar hebben ze geen appje voor.

Dat zal allemaal wel en dat ontken ik ook niet. Ik wil alleen maar aangeven dat niet iedereen die zoā€™n vraag stelt kwaad in de zin heeft. Ikzelf stel zoā€™n vraag ook regelmatig. Misschien uit onwetendheid, of omdat ik graag wil dat de transactie prettig verloopt, maar zeker niet omdat ik iemand probeer te scammen.

6 likes

Mee eens hoor, maar vaak voel je het aan. Direct vraagprijs, verder geen enkele vraag stellen en direct beginnen over verzenden en welke bankā€¦rode vlaggetjes. Als ik zoā€™n vaag zou krijgen na wat meer correspondentie over en weer zou ik niet zo ad rem reageren als in de correspondentie met deze man die m zonder al te veel info wil kopen

3 likes

Maar als je de IBAN hebt gekregen dan weet je al bij welke bank de verkoper zit, waarom expliciet vragen? Vind het zelf een vreemde vraag, zeker nu tegenwoordig elke bankoverschrijving (als het goed is) direct zichtbaar is, ongeacht van/naar welke bank.

Dat is niet zo. Alleen betalingen gedaan voor 12:00 geloof ik. Maak vaak over van ABN naar Rabo maar na 12:00 staat het er pas de volgende dag op.

1 like

Vreemd, volgens mij is namelijk tussen banken afgesproken (sinds mei dit jaar) dat zelfs betalingen in het weekend direct zichtbaar moeten zijn. Zelf meegemaakt bij een verkoop van een loungeset, van ABN naar ING, gelijk zichtbaar.

2 likes

Klopt inderdaad. Vanaf mei 2019 wordt het wel direct zichtbaar

https://tweakers.net/nieuws/126171/nederlandse-banken-gaan-overboekingen-vanaf-mei-2019-direct-afhandelen.html

1 like

Gewoon enkel en alleen via de marktplaats betaling laten lopen, doet hij er moeilijk over dan zoekt die maar verder naar een ander horloge

2 likes

Die banken werken samen

1 like

Ah, jaar te vroeg gedacht. Waarschijnlijk dat o.a. de ING dit al wel doet.

Voor de rest, idd bij dit soort vragen via marktplaats laten lopen, werkt ook gewoon goed.

Edit: @Jeffrey1984 heeft het antwoord al gegeven.

We moeten ook de stompzinnigheid van de mens niet onderschatten.
Betaalverzoek: Nooit van gehoord
Welke bank bij een IBAN: Weten ze niet
Tikkie: ā€œKan dat dan?ā€
ā€œHeb je een vuurtje voor me?ā€, nee sorry ben gestopt, maar je hebt tegenwoordig een aansteker app. ā€œ Oh, dank. Snel downloadenā€

1 like

Ben het hiermee eens. Gaat inderdaad over of het gelijk zichtbaar is en anders wat langer kan durenā€¦