Poging tot oplichting?

Maar bedragen boven de €1500,- gaan niet via marktplaats…

Ow serieus? Dat wist ik niet, mijn excuses

1 like

Deze vorm van oplichting (of pogingen daartoe) ben ik dus bij het verkopen van horloges veel tegengekomen. Gek eigenlijk, want bij andere type objecten heb ik nooit te maken gehad met oplichting.

Ik vraag dat standaard. Dan weet ik namelijk wanneer het geld binnen is, en meld ook dat het lang kan duren óf er juist direct zou moeten zijn.
Bij afhalen deed ik het eerder ook altijd, zodat ik wist of ik geld per direct op de rekening van de ander kon laten verschijnen (heb rekeningen bij meerdere banken). Dat scheelt met een berg geld over straat gaan - ik kan mezelf prima verdedigen, maar ben toch niet het type dat graag met een paar duizend euro rondwandelt.

Tegenwoordig kan alles tot een redelijk bedrag via Marktplaats zelf, maakt het wel makkelijker.

4 likes

Of hij is net zo argwanend (niet negatief bedoeld) als de verkoper en wil graag de koppeling tussen verkoper en rekeningnummer checken.

Als koper en verkoper vroeg/vraag ik dat ook altijd aangezien ik eigenlijk geen cash meer gebruik en graag wil weten of ik direct kan afrekenen. Via een betaalverzoek gaat dat tegenwoordig wel top trouwens.

Ik vraag als koper of als verkoper ook standaard bij welke bank iemand bankiert. Ik prefereer namelijk bij duurdere aankopen face to face transacties en bankiert iemand bij dezelfde bank als ik dan weet ik als koper dat ik het geld ter plekke giraal kan overboeken en het dus niet cash op hoef te nemen. Ook als verkoper prefereer ik een girale betaling dus dan stel ik de vraag ook.

Zie niet wat hier mis mee is. Als ik weet dat koper bij ing, sns, abn of rabo een rekening heeft, dan kan ik daar toch helemaal niks mee lijkt mij?

2 likes

Zolang er mensen naief zijn, zullen er mensen op deze manier het schip in gaan.

Het is prima om van het goede in de mens uit te gaan, maar blijf wel logisch nadenken.

1 like

Stel dat ik bijvoorbeeld 3k over zou maken naar een onbekende, dan zou ik ook wel proberen zoveel mogelijk zekerheid te krijgen.

(Ik ging hem wel persoonlijk ophalen…)

1 like

Het is echt bijzonder makkelijk om een foto van een bankpas te voorzien van een ander rekeningnummer of naam. Dat biedt echt geen enkele veiligheid.

2 likes

Bedrag boven de euro 100 ga ik object bezichtigen en ophalen
Beneden de euro 100 laat ik het opsturen. Nooit problemen eigenlijk gehad bij MP

Veel besteld uit Japan en daar nimmer problemen mee gehad. Binnen een week in huis.

1 like

Dat ziet hij vanzelf in zijn Marktplaats. En wellicht krijgt hij daar ook nog een mail van, afhankelijk van zijn instellingen

En reageert of betaalt hij niet, weet je voldoende.

Ik gebruik altijd een ING betaalverzoekje. Het geld staat direct op je rekening ongeacht de bank van de ander en je kan verzoeken sturen van bedragen tot 5000,-. Moet je natuurlijk wel bij ING zitten. :slight_smile:

Ik heb beroepsmatig te maken gehad met een zaak waarin die 1 cent-truc werd gebruikt. De zogenaamde koper vroeg de verkoper een cent over te maken naar bv de Bunq-bank en stuurde daarvoor een link. De verkoper klikte op die link en werd doorgestuurd naar een phishingsite die er hetzelfde uitzag als de site van de bank van de verkoper. Dat is dus de reden dat het verdacht is dat de koper vraagt welke bank je hebt: hij weet dan welke phishingsite hij aan dat ééncentlinkje moet koppelen.

Enfin, de verkoper voert zijn gegevens in op die phishingsite, daarna loopt alles vast. De pseudokoper heeft nu de bankgegevens van de verkoper, maakt een vet bedrag over op rekening van een sukkel die als stroman fungeert óf op een rekening van zichzelf op een valse naam, en trekt het als de sodemieter uit de geldautomaat. De koper blijft buiten schot.

Maar dat is nog niet alles: de koper heeft om vertrouwen te wekken een kopie van “zijn” id-kaart gemaild en heeft de verkoper gevraagd hetzelfde te doen. De verkoper gaat verhaal halen bij de persoon op de id-kaart, die van niets weet en de oplichter heeft er weer een foto van een id-kaart bij die hij kan gebruiken bij de volgende oplichting én bij het openen van een bankrekening op naam van de verkoper om nieuwe slachtoffers geld op te laten storten. Om die reden moet je dus NOOIT een foto van een id-bewijs opsturen.

In die zaak waren er honderden slachtoffers, zowel mensen wiens rekening was leeggetrokken als mensen wiens identiteit was misbruikt. De daders zitten in de bak, maar de methode wordt nog gebruikt.

7 likes

Daar gaat het helaas mis… Heb een hoop banken nog, ivm ons oude bedrijf, maar ING is er geen van :wink:

Eigenlijk is er in 2018 dus nog stééds geen fatsoenlijke manier om een betrouwbare transactie van een groot bedrag te doen.

De laatste keer dat ik echt een forse hoop cash moest betalen kocht ik mijn auto. Ik ken (en vertrouw) één van de directeurs van dat dealership persoonlijk, dus vond ik het geen probleem om vantevoren even zo’n bedrag over te maken. Zo’n bedrag pinnen kan met mijn bankpas echter niet. Alleen m’n creditcard gaat tot €50.000, dus zou dat met mijn auto wel gaan, maar als ik een Tesla wil kopen kan dat dus óók niet ter plekke betaald worden.

Eigenlijk te slecht voor woorden…

Op het moment dat een nieuw lid, of om het even wie, het nodig vind zijn kredietwaardigheid te etaleren ben ik meteen geintrigeerd dus mijn vraag is : waarom ?

2 likes

Je kan je ook afvragen wat een maximum pinlimiet met m’n kredietwaardigheid te maken heeft.
Ik zal je het antwoord geven: Niets.

Ik doe niet aan kredieten. Op een hypotheek na dan.

Maar u vond het nodig om de maximale pinkrediet even te vermelden, met als reden?

U - tutoyeren is toegestaan, ik hoop niet dat u het erg vindt als ik dat ook doe :wink:

Het intrigeert mij juist dat het voor jou zo’n punt is. De pinlimiet met het type pas is €50.000. Dat heeft niets te maken met of ik dat op kan nemen of niet. Ik kan alleen in de bijbehorende app checken dat ik het dagmaximum tot dat bedrag kan opschroeven.