Poging tot oplichting?

Ik heb 'n horloge op marktplaats staan & ik kreeg een reactie via de app of ik hem ook op wil sturen.

Vreemd, voor het eerst via de app ipv berichten op marktplaats, wat prima werkt.

Hij: wil je hem opsturen?
Ik: ja hoor
Hij: welke bank heeft u
Ik: rabo
Hij: oh, dan kan het iets langer duren voordat het geld er op staat
Ik: geen probleem, dan stuur ik hem later op
Hij: mag ik een foto van uw pasje of uw bankrek nr.

En hier begint voor mij de schoen te wringen.
Nee, ik stuur geen foto van mijn pas.
Ja, hier heb je mijn bank rek nr & naam.

Maar; what if hij iemand anders oplicht, geld naar mij laat overmaken & ik stuur dat ding op. Dan heb ik iemand opgelicht, want mijn bank wordt gebruikt… Dus ik heb vriendelijk bedankt & gezegd dat ik niks op stuur & mocht er iemand geld over maken dan stort ik dat terug.

Je bank gegevens op zichzelf kan niemand wat mee, want anders kan niemand geld ontvangen… Maar toch zit het me niet lekker. Wat denken jullie?

Overigens wordt ik vanaf dat moment genegeerd door de persoon.

2 likes

Geen zuivere koffie lijkt me.

Dus met andere woorden je kan geen bankbetaling meer aannemen? Op die manier kan het natuurlijk altijd

1 like

IP adres traceren en afmaken​:face_with_symbols_over_mouth::stuck_out_tongue_winking_eye:

Je hoort wel vaker dat ze op deze manier oplichten. Verdachte verkoopt iets met een valse advertentie. Bied op jou het bedrag wat hij met de verkoop heeft geregeld. Jij ontvangt dat geld en verstuurt. Face to face is de beste oplossing.

3 likes

Dat risico loop je volgens mij altijd. Dat is hierbij niet groter dan anders.

En verder kan hij niks met mijn bank gegevens toch?

Het enige wat ik heb is een 06 nummer.

Je kunt via Marktplaats een iDeal betaling laten doen of maak en verstuur een Tikkie: probleem opgelost.

I know.

Ik ga hier verder niet op in. Hij reageert via de App, dus kan het ook niet koppellen aan een marktplaats profiel.

Linke manier zo zeg.

1 like

:ok_hand:

Nooit doen.

2 likes

Je IBAN doorgeven is toch niets mis mee?
Foto is idd raar.

Nee, een foto niet nee…

Maar ik heb jouw rek. Nr. Ook & jij die van mij. Dat kan verder geen kwaad…

Rare situatie zo.

Dat bedoel ik.

Behalve als hij iemand anders laat betalen!

Met grotere bedragen zeer lastig… Tikkie gaat maar tot €750,-… En Ideal betaling bij marktplaats onder de €1500,-… En tjah tuurlijk kun je dat bij tikkie meerdere keren doen, maar wat als hij 4x €750,- betaald, maar bij wijze van spreken de laatste €650,- niet…

Graag, meerdere malen :+1:
What could go wrong?

laat zo min mogelijk gegevens achter en deel ook zo min mogelijk gegevens. ze weten anders toch alweer bij welke bank je bent en hebben je rekening nummer en ook je UNIEKE PASNUMMER. alles is te achterhalen in de digitale wereld… niet licht over denken en voorzichtig zijn.

Hij verkoopt iets op mp.(fake advertentie)
Ik verkoop hem mijn horloge
Hij laat iemand die op zijn product reageert betalen naar mij
Ik stuur het horloge op naar de oplichter

Mijn rekening nummer wordt aangifte tegen gedaan, want de persoon die betaald krijgt niks…
En ik ben ook nog het horloge kwijt…

Dat kan fout gaan?

5 likes

precies dat!!

Mijn pas nr heeft hij niet. Ik stuur nooit een foto van een id of pas of wat dan ook op.

Dan vraag je toch om een overboeking met omschrijving “Seiko bla bla” naar “IBAN zus en zo”?

Ik zie geen risico.

2 likes