Polijsten of niet Polijsten?

Ik ben helemaal leip op deze Constallation en ik ga deze lekker een servicebeurt gunnen. Normaal laat ik nooit polijsten maar bij deze twijfel ik iets…

Omega mesh is onderweg uit de UK;

Photo; Davidt omegaforums.net

Wat zouden jullie doen? Polijsten of niet Polijsten?

Gr. Roel

3 likes

Als je helemaal gek bent op dat ding, waarom zou je het dan willen veranderen? Cool ding, mooi doorleefd zonder er kapot uit te zien.

2 likes

Op het oog is hij nog ‘dik’ genoeg, dus zou het zeker een goede optie vinden. Benieuwd naar de andere meningen. En mooie klok trouwens!

1 like

Aangezien je nu al “helemaal leip bent” op je klokje (en hij is inderdaad schitterend) zou ik denk ik afzien van polijsten!
Of je moet een zeer ervaren reparateur kennen aan wie je dat toevertrouwt?

Cleane nieuwe look en je durft de gok (want dat is het een beetje) aan: polijsten! :relieved:

1 like

Ik vind juist dat er soms wat krampachtig gedaan wordt over polijsten. Als het goed gebeurt en vooral niet te vaak in het leven van een horloge, kan ik me voorstellen dat je het wilt. Horloges moet je dragen en op de manier die je graag wilt. Zelf van genieten. Eventuele restwaarde is secundair. Ik denk overigens in dit geval dat een nette polijstbeurt weinig significants met de waarde zal doen.

Houd je van ‘doorleefd’, vooral niet polijsten dan. Wat hij het mooist vindt.

p.s. Tegenwoordig wordt voor allerlei leeftijds-ellende een mooie naam verzonnen (tropical of zo) om er weer waarde aan te gaan hechten. Hoe mooier de staat, hoe beter wat mij betreft.

10 likes

Mooi gezegd :thumbsup:

En nog een kleine toevoeging: gezien de plaat er nog zo mooi uit ziet is, zal een krasvrije kast daar zeker niet bij misstaan.

1 like

Gewoon doen wat jij mooi en belangrijk vind. Ik zou deze niet polijsten.

2 likes

Het gaat me niet om de waarde en John Savekouls en Ferrie Scweitzer kunnen goed polijsten.

Normaal echt zelden tot nooit polijsten maar nu zou het wel eens kunnen gebeuren :wink:

En ik trek mijn eigen plan hoor maar jullie input interesseert me.

Gr. Roel

1 like

Met @Bidle eens: ik zou hem ook zo laten, maar dat is persoonlijk. Polijsten zou ik alleen doen in noodgevallen :relaxed:

1 like

Lijkt sowieso als of deze al wel wat gepolijst is in het verleden omdat de randen niet meer echt scherp zijn. Ik snap de twijfel zeker want de kast is niet in mooie staat dat je zegt van deze moet je zeker origineel houden. Van de week had ik een horloge met een kast in vergelijkbare staat, die heb ik toen zelf wat bijgewerkt en ben blij met dat resultaat. Ik zou zelf denk ik niet alles weer helemaal gaaf laten polijsten maar de kast wel wat laten bijwerken.

Ik vind dat we 2 dingen moeten onderscheiden. Polijsten - gewoon materiaal weghalen en de kastvorm wijzigen - aan de ene kant, en de kast opnieuw opmaken richting factory spec met respect voor polished/satinized vlakken en scherpe lijnen aan de andere kant. Als je iemand hebt met kennis van zaken dan kan het tweede best ok zijn.

In dit geval zou ik het niet doen denk ik.

2 likes

Dat vind ik dus niks, een beetje bijwerken.
Of doorleefd & rauw of clean… :wink:

Ik vind de klok nog scherp maar ik heb pas sinds kort de vintage Constellation ontdekt. Dus ik geloof meteen dat er al eens aan geschuurd is. Maar alle krassen zijn oppervlakkig dus polijsten moet gewoon kunnen zonder er een ladies watch van te maken :yum:

Gr. Roel

Als je de draagsporen wilt laten zitten, maar toch de glans iets op wilt halen; ik gebruik doodeenvoudig Polywatch daarvoor. Werkt nl. ook super op staal en goud. Je haalt vrijwel niks weg, maar frist de kast toch even op.

3 likes

Gewoon oppassen dat de kast geen ‘spiegel’ wordt, want dat misstaat een vintage ook wel imho :slight_smile:

2 likes

Een goeie PeterLC!

Maar dan moet ik eens goed op zoek naar factory specs. Geen idee wat mat moet zijn en wat er moet glimmen.

Gr. Roel

Bij dit model, alles hoogglans volgens mij. Hoewel ik twijfel over de zijkant, kan ik zo niet zien…

1 like

Lijkt alsof er toch een paar wat diepere krassen bij zitten, met name rechts onder.

Ik voel ze niet als ik er met mijn nagel over ga. Foto maakt het erger dan in het echt.

Gr. Roel

Beetje Cape Cod-en

Een flatlink band staat er trouwens super op.

Een 7077 is periode correct (maar ook fugging duur). Ik heb evt nog wel 18mm endlinks voor je voor een flatlink band (komen van een 1035).

1 like