Mijn vraag is als volgt: is het mogelijk om een stalen bezel met tekst/nummers erop te polijsten zonder dat hij onleesbaar wordt? De bezel kan je in principe gewoon weer beschilderen lijkt mij. En hoe gaat dat dan als het horloge een lume markering heeft op bijv. de 12 uurs positie? Iemand hier ervaring mee?
Hieronder wat voorbeelden van horloges met het soort bezel dat ik bedoel:
Geloof dat je het niet goed snapt, als een lunette opnieuw geslepen of gepolijst wordt dan neemt de diepte van de gravure af. Het is echt geen 0,01 mm die eraf gaat
Dus de dikte van de verf / lak is minder en de randen zijn vaak iets ronder > dus gaat er gemakkelijker uit.
Hahah, was het leven van een OCD’er maar zo makkelijk…
Misschien dat ik er over een week niet meer zo over denk maar voor nu ben ik toch echt wel op zoek naar een oplossing
Scotchbrite is eigenlijk gewoon de meest makkelijke manier. Als dat te spannend is, dan hoef je niet verder na te denken Klinkt wat lomp, is niet zo bedoeld want ik zou ook 2x denken voor ik het op een IWC zou proberen.
Vraag is vooral, levert het dezelfde brush op? Er zijn ook verschillende varianten in grofheid. Kwestie van testen misschien. In allerergste geval moet je de hele bezel doen. In het beste geval valt die streep niet meer op.
Bij deze IWC is het top vlak hoogglans en als je met scotchbrite op het glas komt dan is de AR coating gekrast. Vermoed dat de schade groter wordt dan hij nu is.
Deze satinering wordt met schuurpapier erop gezet en dan zul je bij deze beschadigingen de rand rondom moeten doen omdat je anders het begin en einde van de schuurstreek ziet.
Uurwerk moet uit de kast en het geheel opspannen in de draaibank. Beste is zelfs het glas eruit en direct de pakkingen vervangen.
Mijn advies: zo laten want er zullen zeker nog meer krasjes ontstaan bij het dragen.
Ik heb een keer aan de gebruchte achterzijde van mijn IWC Portugieser een kras veroorzaakt. Het viel mij op dat na enige tijd deze kras minder prominent werd. Nu is de kras na jaren nauwelijks nog te zien. Het advies is inderdaad om dit zo te laten.
De eerste kras valt altijd tegen. Maar er zullen er meer komen. Accepteren en doorleven. Als je het horloge lang houdt, kun je het in de toekomst een keer laten doen, maar dan zul je ook weer een keer tegen de eerste kras aanlopen.
Een krasje op je IWC en gelijk met de scotchbrite erop af? ik zou het er niet op wagen. En ja, er gaan nog meer krasjes op komen. Wees gerust, in de loop der jaren worden je ogen steeds slechter.
In het echt ziet niemand dat daar een krasje zit. ik moest zelfs op deze uitvergrote foto goed kijken wat je bedoelde. Het is net als met een nieuw bankstel, in het begin zie je alles, na een tijdje zie je niets meer. Dus mijn advies, niet aan klooien lekker laten zitten en genieten van dit mooie horloge. Amen.