Nu ben ik toch benieuwd… op mijn DJ zitten best wat lichte krasjes en ik zou er toch wel een paar uit willen hebben. Zijn lichte krasjes, geen diepe butsen.
Nu wil ik niet gelijk het horloge wegbrengen voor een servicebeurt a-la 1500 euro + het risico lopen dat ze ook de bezel mee polijsten.
Wie heeft er ervaring met het gebruik van polishing cloths op zijn/haar horloge? En zo ja; welke raad je aan?
Op gepolijste delen gebruiken veel mensen Cape Cod doekjes, zie YouTube voor meer info, maar ik zou dat zelf op een horloge uit de hogere prijsklasse niet doen. Op mijn Rolex zeker niet. Ik heb het overigens wel met redelijk succes op goedkopere vintage horloges gebruikt.
Even wat context. De vorige eigenaar had op een leuke avond 2 horloges om met de Tudor bottom.
De kroon van het andere horloge had een boel microkrasjes achter gelaten.
Na cape cod waren die zo goed als weg.
Als je het op de goede manier gebruikt niet inderdaad. Wel zaak om van tevoren even te bekijken hoe je het op de juiste manier gebruiken moet en niet meteen pakje open knippen, doekje eruit en aan het polijsten slaan…
Je kunt zo’n doekje ook om een ijsstokje of iets soortgelijks heen doen, dan heb je iets meer controle en kun je randjes die scherp moeten blijven makkelijker vermijden.
Ik blijf er ver bij weg. Strakke lijnen en geborstelde gedeeltes gaan onherroepelijk naar de vaantjes. En na een maand zitten de swirls er weer. Dan blijf je bezig en je neemt iedere keer een klein beetje materiaal weg.
Zonder grappen, heb je hem eens een goede poetsbeurt gegeven met een zachte tandenborstel en milde zeep? Kleine krasjes pakken vaak meer vettigheid en vuil op, waardoor ze echt veel meer opvallen. Poetsen doet wonderen.
Voordat je zelf gaat polijsten op een duur horloge, probeer dit eerst even uit op een goedkope kast. Het is goed te doen, maar teveel kan nooit meer terug (of je moet gaan laser lassen).
Goed afplakken, stap voor stap. Onthoud dat capecod een metaal vretend goedje op de doekjes heeft. Komt het middel op niet gewenste delen van de kast, zal het metaal vreten. Heel weinig, maar het is maar dat je het weet.
Edit; welke ref. Is het? Bij een nieuwe DJ zonder lugholes, gepolijste lugs etc zou ik het eerder aandurven dan een strakke 5 digit
Edit 2; als je denkt…hmmm nog een heel klein beetje, beter stoppen. Uit ervaring weet ik dat het juist dan mis gaat.
Kan, maar wel een tandenborstel van kwaliteit met afgeronde fibertoppen. Ik gebruik ook wel eens vochtige brillendoekjes. Duikers gaan af en toe in een sopje. En laten we wel wezen, het zijn wel mijn hoogst persoonlijke krasjes he?
Geen idee. Als je er goede ervaring mee hebt niets lijkt me?
Edit; ik denk echter wel dat sommige tshirts materiaal af kunnen nemen of juist micro krassen erger kunnen maken.
Doen waar jij je goed bij voelt lijkt me.