Polishing Cloths voor je horloge

Niks maar ik maak die dingen eigenlijk alleen schoon als er teveel polskaas op en tussen zit. Niet te veel pamperen die handel. Wel vind ik vingerafdrukken en andere vettigheid op het saffier rete irritant. Maar daar moet je niet te veel op letten anders wordt je helemaal gek :laughing:

1 like

Het zal wel aan mij liggen, maar voor mij zijn horloges meer een soort van gebruiksvoorwerp en “mannenspeelgoed” om zo maar eens te zeggen.
Vaak zit er in de eerste week al wel ergens een putje in of een kras op en daar moet ik het dan maar mee doen. Op zich ook niet erg, ik heb geen “safe queen” horloges en alles moet eigenlijk overal wel voor gebruikt kunnen worden.

3 likes

Nee hoor. Ligt niet aan jou. Ik zwem met mijn DJ in de Maas en struin door het bos met takken achter mijn dwerg teckle aan :rofl:.
Ik geef er niet zoveel om. Maar in mijn advies houd ik altijd rekening met de meest teren zielen.

Mijn advies op HF is hetzelfde als een horloge die ik in handen krijg (of in de toekomst ga krijgen) als leerling horlogemaker. Die behandeling ik als het meest waardevolle van de persoon in kwestie.

Eigen horloges… Tja, die gebruik ik lekker.

7 likes

Voor horloges zie ik tandenbostels niet zo zitten…

Er zijn van die vintage boeren die dit ook aanraden op het web maar vintage spul heeft vaak al een leventje achter de rug qua draagsporen.

Bij een nieuw waterdicht horloge gebruik ik een kabuki brush. Een paar euro bij de Etos en aanverwante zaken en met een paar druppels dreft lekker soppen die handel zonder haarlijn krasjes achter te laten. :+1:

2 likes

Ik zou dit advies niet ten harte nemen.

W.m.b. leuk spul voor een armbandje, niet voor horloges. Los van de scherpe randen worden grotere platte delen een lachspiegel bij het handmatig polijsten met een doekje.

Cape cod haalt materiaal weg. Bij wat diepere krassen krijg je er alleen een lachspiegel kras door. Die storen mij een stuk meer dan een normale kras.
Persoonlijk blijf ik weg van cape cod bij horloges en laat ik het aan de horlogemaker over.

Cape cod werkt overigens perfect voor koplampen van auto’s. Die witte waas poets je er in een paar minuten uit.

Interessant. Moet ik hier uit opmaken dat duurdere horloges niet zo goed tegen een poetsdoekje kunnen?

3 likes

Goedkoop even met Cape Cod aan de gang kan een dure oplossing blijken…When you pay peanuts, you get monkeys :speak_no_evil:

Iedere keer als ik naar mijn pols kijk verschijnt er een glimlach.

1 like

Nee hoor, in die zin sprak ik voor mezelf; dat staat er ook in.:slightly_smiling_face:

Ik heb vorig jaar iemand geweten die heel trots was op zijn horloge die er na jaren dragen"nog als nieuw" was omdat hij maandelijks de krasjes en haarlijntjes had uitgepoetst met cape cod. Ding was helemaal glanzend, afgerond en vernageld. Die werd letterlijk rood van schaamte toen ik hem een origineel ongepolijst exemplaar met scherpe randen en brushing toonde.
Hij wist zelfs niet meer dat het er origineel zo uit zag en had het niet door wat hij had gedaan.

3 likes

Als ik dit allemaal zo lees dan is mij wel 1 ding duidelijk geworden; mooi van afblijven. Dan maar wat kleine krasjes, geeft het horloge ook z’n verhaal… en mocht 'ie een servicebeurt nodig hebben, dan halen ze de fijne krasjes er bij Rolex maar uit.

Dank allen voor jullie reacties!

3 likes

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar dit spul. Met de wetenschap dat ik vroeger met bloed zweet en tranen nota bene aluminium heb moeten polijsten, kun je met dit spul blijkbaar in een oogwenk een RVS kast volledig vernagelen.
Of dat is daadwerkelijk het geval, óf ik mis een beetje de nuance in trant van “gebruik met mate en verstand”?

1 like

Sorry dat ik zo drammerig ben … dit soort opmerkingen fascineert mij mateloos. Ben echt serieus benieuwd naar de gedachtegang.

De opmerking “niet op een duur horloge maar wel op een goedkope” kende ik nog niet maar is van dezelfde orde als “om te zwemmen heb ik een Seiko van 400 euro gekocht, dat durf ik niet aan met m’n Rolex/Omega/enz”. Waarom? Zijn die ‘dure’ horloges niet te vertrouwen of zo?

2 likes

De gedachtengang is dat ze allemaal niet volledig te vertrouwen zijn, maar dat een Seiko van €400 minder hartverzakking veroorzaakt dan een Lorex van €40,000 als blijkt dat hij om zeep is.

3 likes

Mijn beste,

Toen ik enkele jaren geleden mijn Certina DS Multi-8, naar Dirk Oskam (Juwelier te Rotterdam) bracht, waarvan de bezel een flinke kras had, vertelde hij mij het volgende:

Een licht haarlijntje kan je gerust eens Uitwrijven met bijvoorbeeld Cape Cod.
Maar een ferme kras Uitpoetsen met Cape Cod raadde hij ten zeerste af.
Dat zou inderdaad de bezel doen slinken!!

De beschadigde bezel is overigens prima hersteld door Dirk.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Mijn neef(je) stuurde me deze foto’s van zijn Rolex.
Ik zou me niet zo druk maken over een krasje :joy:

7 likes

Dure horloges zijn wel te vertrouwen over het algemeen, maar het is een persoonlijk dingetje… :thinking: Punt is dat IK niet te vertrouwen ben met dit soort ingrepen en acties. :smiley:

En daar heeft @LVA zeker ook een goed punt!

Ik hoop dat jouw vraag zo naar behoren is beantwoord. :slightly_smiling_face:

Damn!
Waar heeft hij daar mee gezeten? :astonished::flushed:

1 like

Omhouden bij zijn werk.
Eigenlijk heeft het wel wat :joy:

2 likes