Een echte toolwatch.
Duidelijk eens een Rolex die niet bij een kantoor job gebruikt wordt.
Hier word je toch blij van. Ten minste iemand die z’n horloge gebruikt in plaats van dat eeuwige gebaby en niet z’n watch collection zit te F5’en op Chrono24.
Dat beantwoord de vraag volkomen! Roept wel weer een vervolgvraag op bij mij: “in het algemeen”, wat zijn je (slechte) ervaringen dan, en hoe vaak is het je overkomen?
Hier waar ik woon, West Friesland, kennen ze het woord hartverzakking niet. Dat noemen ze hier hartverknettering. Een beter woord toch
Maar ik denk het nu te begrijpen. Voor mij maakt het niet uit of ik nu een Seiko Presage of m’n AP draag. Ik eis dat die dat doen (w.o. waterdichtheid) wat op de verpakking staat. Beide doen me even ‘zeer’ mocht het niet goed gaan. Wat mij overigens nog nooit overkomen is met m’n ruim 200 horloges die ik overal draag - gisteren nog stond ik op dak de zonnepanelen te wassen, plenty water over de GS gekomen.
Een vervolgvraag op een quote die je zelf gefabriceerd hebt? Funky
Veel wijzer word ik niet van deze discussie. Waarom geen concrete ervaringen met als het even kan merk/type/ouderdom en misschien zelfs reparatiekosten.
Is dat nu een gekke vraag nadat er staat “in het algemeen”? Of betekent dat niet dat er uitzonderingen zijn?
Cape cod is inmiddels uitgebreid toegelicht en besproken (zowel de voor- als nadelen), maar om dit topic niet langzaam af te laten dalen, wil ik er een kleine twist ingooien. Welke middelen gebruiken jullie om je horloge(s) te poetsen/schoon te maken? Tips zijn welkom.
Schoonmaak:
Soepkom, warm water uit de kraan, handzeepje, tandenborstel.
Na afloop met een oude katoenen doek droogmaken, druppeltje turtle wax op de doek, goed inwrijven, daarna met een schone punt van die doek afnemen en klaar.
Dat het een soepkom moet zijn vind ik leuk - niet aan gedacht
Ik gebruik graag de handzeep van Lidl die voor extra vuile handen, lijkt vet en menselijk DNA goed en snel op te lossen. Als het echt hardnekkig is dan leg ik het horloge een tijdje te weken in een (wegwerp) petri schaaltje met warm water en biotex.
Ik gebruik de K2 wax met micro fiber doeken (auto afdeling van Action). Ik meen dat Turtle Wax ook op basis van Carnauba is, als ik me niet vergis.
Om stof en rommel uit kleine hoekjes en naadjes (zoals bijvoorbeeld de shroud op zo’n Seiko) te halen heb ik dit keyboard ‘gel’ spul erg handig gevonden. Je kunt het er lekker tussen proppen en het komt er heel weer uit zonder residue achter te laten.
Voor goud (doek met rouge) en zilver gebruik ik de bekende Hagerty doeken. Niet agressief, wel effectief.
Ben een fan van clean room doeken en wattenstaafjes. Die laten geen pluisjes oid achter en kosten maar iets meer dan de gewone versie. Omdat ze klein zijn gebruik je steeds een schone. Ik had vroeger de nijging om alles steeds weer te gebruiken (moest van m’n moeder zakdoeken een week gebruiken).
Om de laatste stofjes weg te halen, vooral binnenin het horloge zijn de sticky sticks van Bergeon onmisbaar!
Pas als het schoon is valt er te denken zijn meer agressievere middelen. Na het bekende Cape Cod zijn er Peek en Autosol. Voorzichtig mee zijn en eerst oefen op een oud RVS horloge! Voor brons zijn er de cleaning sticks - ook voorzichtig mee zijn maar werken goed om de glans te herstellen na een azijnbadje…
Naar mijn mening onontbeerlijk bij schoonmaken zijn een paar rolletjes Capton tape om die delen te beschermen waar geen schoonmaakmiddel op mag komen.
Een blaasbalgje mag natuurlijk niet ontbreken om de gaatjes en gleufjes droog te maken.
Je hebt ze ook in een uitvoering die er niet uitziet alsof die uit een sexshop komt.
Heel af en toe, vintage, kom je wel eens een zilveren horloge of band tegen. Die worden altijd snel zwart door de zwavel in de lucht. Je kunt het een tijd (maanden) tegengaan door een coating aan te brengen die voor juwelen wordt gebruikt. Onzichtbaar!

Welke middelen gebruiken jullie om je horloge(s) te poetsen/schoon te maken?
Een flinke fluim en een brillendoekje,daarna nog even bewasemen en napoetsen.
Met een goed horloge doe ik ongeveer 2 jaar