Poljot Kenners?

Zijn er hier op het forum Poljot kenners?
Ik zag een Poljot Chronograaf 3133 op Catawiki staan en vroeg me af of deze wel helemaal origineel is, en de wijzerplaat wel met het uurwerk overeenkomt.
Op de wijzerplaat staat Poljot en 23 jewels en op kloof van het uurwerk staat in het Russisch 23 Kamhr.
Graag jullie mening.


Het horloge lijkt me correct. Je zou een Cyrillissische tekst op de plaat verwachten, net als op de kloof maar 23 Jewels op de wijzerplaat komt ook gewoon voor. Waarschijnlijk zo voor de export gemaakt. Ze komen trouwens in talloze wijzerplaat varianten voor, dat maakt ze ook zo leuk vind ik.

Cyrillisch, bedankt weer wat geleerd :smile:
Ik weet dat er verschillende wijzerplaat varianten zijn, maar omdat ik ook uurwerken heb gezien met op de kloof “23 jewels” zou ik denken die dan moet overeenkomen met op de wijzerplaat.
Als op de wijzerplaat 23 КAMHЯ staat ben ik nog altijd tegengekomen dat op het uurwerk dit ook hetzelfde staat.

Dat varieert idd nog al eens, op de uurwerken staat altijd de Cyrillische aanduiding, bij de wijzerplaten zit dus het verschil of ze voor de eigen Russische markt bedoeld waren of voor de export.
Ik heb trouwens ook wel het idee ( Net als bij de Vostoks die ik verzamel ) dat die Russen nogal eens nogal eens horloges in elkaar zetten van toevallig voorhanden zijnde onderdelen, zonder een bepaalde logica.

1 like

In mijn ogen een perfect horloge. Ziet er mijn inziens original uit.
Fijne uurwerken die 3133 zot ook in mijn Strela.
Als je hem voor een leuke prijs kunt kopen?? Zeker doen.

Met dit 3133 uurwerk is niets mis, maar ik sluit niet uit dat de wijzerplaat en de kast er met de haren zijn bijgesleept. Deze onderdelen zijn nog volop te koop. Kijk maar eens op EBay. De hele “compositie” ziet er net iets te gelikt uit. Het zijn ook altijd de meest geliefde modellen die zo ontstaan n.l. de Sturmanski en de Okean.

Hendrik

disclaimer: geen kenner :blush:

Leuk horloge, lijkt me ok inderdaad.

Had er ook eentje: dacht even dat dit 'm was, maar de band is net ietsje anders en de kras zit (weliswaar ook rechtsonder) op een andere plek.

Mooie klok, zoiets zou ik ook wel als mijn eerste Rus willen (don’t worry, ik ga niet tegen je in bieden ;-))

Vraagje: slaat de schatting van de veilingmeester (200-300) ergens op? Ik heb geen flauw idee wat zoiets moet kosten…

Er zijn wel 3133 werkjes met engelse tekst, maar deze komen niet zoveel voor heb ik het idee. Ik zou niet teveel achter deze combinatie zoeken.

De beschrijving klopt niet. De SU aanduiding op het werk dateert het horloge in de vroege jaren '90. Daarnaast is het erg jammer dat er geen gedrukte achterkant op zit.

Er gaan verhalen dat, met name vlak na de val van het communisme, veel arbeiders overgebleven onderdelen mee naar huis namen en aldaar hun eigen klokjes in elkaar zetten. Op deze manier kreeg je dus ook veel hand-opwind amphibia’s en automatische kommandirskiys. Soms is de wijzerplaat ook net iets te klein voor de kast en kun je langs de wijzerplaat de binnenzijde van de case-back bewonderen :smile:

Of deze frankenrussen er minder om zijn vraag ik mij af. Ik denk dat de omstandigheden waarin de klokjes in elkaar gezet zijn niet veel van elkaar zullen verschillen en de kennis en kunde van de tovarich arbeider is ook hetzelfde. Oppassen is alleen dat alles wel passend is :wink:

Een realistische prijs voor een poljot chrono zou ik tussen de 70 en de 170 vinden, afhankelijk van de staat.

Niet helemaal correct Zbignjew. De wijzerplaat is niet te klein, maar men heeft bij het vervangen van het acryl glaasje de “tension ring” niet terug geplaatst. Dit omdat je het glaasje dan met de hand erin kan drukken ipv gebruik te moeten maken van een pers als je de “tension ring” wel gebruikt. Je kijkt trouwens ook niet naar de caseback maar naar de “ring” die het uurwerk vasthoudt, maar dat even terzijde. :smile:

Prijs is lastig in te schatten met de Poljot chrono’s, de civiele versies leveren ongeveer 100-200 euro op.

Ik wist niet dat die 'tension ring’zo groot was dat de afwezigheid ervan zo op zou vallen. vwb het uitzicht wat je dan hebt heb je natuurlijk gelijk :wink:

Oftewel met het huidige bod op 145 euro is dit er wellicht eentje om te vergeten :wink:

Ik heb mezelf er zojuist even in verdiept, en afgaande op de zeer uitgebreide informatie op http://polmax3133.com/guide.html lijkt me 'begin jaren ‘80’ inderdaad de plank mis te slaan met ongeveer een decennium.

  • Allereerst heeft 'ie een vijfcijferig modelnummer: dat werd pas voor het eerst in 1989 gedaan (daarvoor waren het er 4). Op de website is een 1989 model met 04XXX te zien en een 1997 model met 74XXX, dus kunnen we uitgaan van misschien 8,000 stuks per jaar, in welk geval dit nummer (17XXX) mogelijk ongeveer 2 jaar na de eerste ‘5-cijferige’ gemaakt is.
  • Begin jaren '80 had 'ie in principe een andere datumring gehad: deze stijl werd pas rond 1987 geïntroduceerd.
  • Daarnaast is er een SU voor de 3133 aangebracht: dat gebeurde pas eind 1990 (rond 1996 ging de SU er weer af en rond 1997 werd 'ie vervangen voor een R).
  • Vervolgens wordt halverwege 1992 het bronzen balanswiel vervangen door een zilverkleurig (en op deze is het nog brons).

Er vanuit gaand dat er niet al te veel met het uurwerk geklooid is (geen reden om dat aan te nemen, eigenlijk) en aannemend dat de informatie op de bovengenoemde website accuraat is, lijkt me 1991 inderdaad een betere schatting. Nog steeds een leuke klok vind ik :smile:

3 likes

Wat een info onder die link!!!
Mijn dank is groot, en hij staat inmiddels in de rubriek favorieten :smiley:

1 like

Bedankt voor alle reacties en ook voor de waarde schatting, en @dialstatic die link is helemaal top :thumbsup:
Ik heb het idee dat die veilingmeesters altijd wat hoog inzetten met schattingen, aangezien voor hoe hoger bedrag het verkocht wordt hun ook meer verdienen.
Bod staat nu op 145 euro en daar zal nog wel op geboden worden in de resterende tijd maar even afwachten dan of het niet te duur gaat worden.

1 like

De 3133 is qua specs exact gelijk aan de valjoux 7733, maar de gebruikte materialen zijn wel behoorlijk inferieur. Het 3133-minutentelveertje is berucht om zijn kwetsbaarheid - is het eenmaal stuk: You’re on your own. Heb ooit een Poljot met een 3133 gehad en het was geen succes. Later nog op de horlogemakersopleiding aan gewerkt - de kloven zijn zacht als koude boter. De schroeven draaien in no-time dol. Niet teveel geld aan spenderen. Een klein beetje geld is OK. :wink:

Nou Peter, je hebt wel een heel slecht/zwak exemplaar getroffen!
Ik heb er in de loop der jaren een tiental gehad, en bezit er nog steeds een aantal:
nooit een probleem mee gehad.

Hendrik

1 like

Met 155 euro is de reserve prijs nog niet gehaald, dus die laat ik mooi aan me voorbij gaan.

Er staat nog wel een andere Poljot Sturmanskie op de veiling die staat nu op 85 euro.
Als ik het goed heb volgens de 3133 gids komt dat horloge uit 1996, wat me opvalt is het lume rondje van de interne bezel niet gelijk staat met de 12.
Catawiki

Ook weer een “marriage” :smiley:
Reken voor een goed exemplaar minimaal op 200 euro,soms het dubbele!