Poljot loopt alleen ondersteboven

Ja, echt waar. Als ik 'm met de wijzerplaat naar beneden neerleg loopt hij. Maar houd ik de klok rechtop of met de wijzerplaat boven stopt hij na 10 seconden.
Heeft iemand hier eerder van gehoord? Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik vind het heel bijzonder.
(en ja: hij zal wel naar een horlogemaker moeten, dat begrijp ik)

je zou zeggen dat er iets aanloopt als je hem recht houd. Wellicht zit de wijzerplaat wat los.

De balansas heeft aan zowel de boven- als de onderkant een dun astapje.
Dit draait meestal in een lagertje (jewel), de gekleurde steentjes.
Als de astap aan de wp zijde goed is en dat aan de 'onder’kant stuk, dan kan bovenvermelde optreden.
Je kunt dit gemakkelijk vast stellen door te voelen zijwaartse speling er is.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben, heeft het uurwerk voorheen altijd goed gelopen of is er iets mee gebeurd?
Zoals Inca ook aangeeft kan het door een versleten of afgebroken balansas tapje komen.
Het zou ook nog kunnen komen door teveel hoogtelucht (verticale speling) van de balans, dan kan het zijn het tapje niet meer goed in het steentje zit omdat er teveel ruimte is.
Andere mogelijkheid is dat de spiraalveer niet meer goed ligt en ergens iets raakt.

Ik had hem nog niet zo lang hoor; maand ofzo. Hij liep toen te langzaam, circa 10 minuten per dag.
Op aanwijzing heb ik hem wat sneller gezet, toen ontstond dit probleem.

Nu heb ik hem -een uurtje geleden- weer wat langzamer gezet en loopt hij zowel onderste-boven als bovenste-boven weer. Maar als je hem opppakt stopt hij ermee.

Ik blijf er nu maar van af; ik kan nu meer slopen dan iets anders.
Kortom: horlogemaker gezocht

Ik heb dit ook al meermaals gehad en was telkens een versleten tap van de balans as. Lastig te repareren volgens mij, heb nu ook nog een Longines trenchwatch liggen met zelfde probleem.

Je kunt voor nagenoeg elk caliber een nieuw balansasje krijgen.
Het wiel, plateau en veer overzetten is niet echt een probleem.

Er zijn er ook die zelf een balansasje kunnen draaien, ik kan dat niet, voor degene die dat wel kan, diep respect.

Met vriendelijke groet,
Inca

"geef me maar een tekening… "… :smile:
Maar… een “echte” horlogemaker doet dat op de leunspaan met een stichel… ik heb zulke onderdelen nog niet gemaakt…maar ach… een jaar geleden had ik ook nog nooit een Tube gedraaid… of een glaspakking… :smile:

Maar natuurlijk Arie, dat begrijp ik. Van de projekten die je hier hebt gedemonsteerd ben ik meer dan onder de indruk.
Maar daar heb ik natuurlijk niets aan. Het zal mij niet meer lukken om uit de vrije hand op een leunspaan een balansasje te draaien. Al zal een tube wel lukken denk ik.
Je kunt niet alles hebben, ik ken mijn beperkingen.

Met vriendelijke groet,
Inca

als je het met de beitel op een support doet, zal het ook wel lukken… bij de uurwerk fabrikanten komen dergelijke onderdelen ook gewoon van de CNC bank… :smile:
Tubes doe ik ook niet op de leunspaan… schuine kantjes en afrondingen aan horloge kasten… dat is eigenlijk het enige wat ik op de leunspaan doe…
en ik leer nog dagelijks bij… momenteel bezig met een prototype Titanium kast… met die kast heb ik voor mijn gevoel meer geleerd in een paar weken, dan met een Jaar WOSTEP… :slight_smile:

Volgens mij is die bedoeld voor de Australische markt…:wink:

2 likes