Onderstaande poll om tot een overzicht met Fiffer spelregels te komen. Iemand mag natuurlijk aangepaste spelregels hebben, maar moet deze wel bij zn intro post (1e topic post v zn Fiffer topic) duidelijk kenbaar maken om verwarring en misverstanden te voorkomen. Bv onderaan zn intro post.
Willen jullie aanvinken welke regels jullie erin willen hebben? Je kunt dus meerdere regels aanvinken.
Ik denk om spelregels die meer dan de helft zijn gekozen mee te nemen.
De poll sluit op 31 augustus 2021.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Poll Fiffer spelregels
Deelname door de complete lijst, inclusief nummering, te kopiëren en je eigen forumnaam er onder te zetten.
Circa 2 weken per persoon om uit te proberen.
Je neemt de kosten op je voor het bezorgen v n Fiffer naar de volgende. Dat mag gezellig in persoon onder het genot v n bakje koffie samen met iemand af te spreken ofzo, maar net zo goed via de post.
Bij verzending per post er zorg voor te dragen dat het pakket niet groter of zwaarder wordt dan de maximale toegestane omvang en gewicht v d goedkoopste pakket post optie.
Indien verzenden dit aangetekend te doen.
Om te voorkomen dat er inhoud v n Fiffer verloren raakt, maak je na ontvangst n foto van de complete inhoud en vergelijk je de i houd met de 2 voorgaande overzichtsfoto’s.
Het is de bedoeling dat alles wat direct gerelateerd is aan t horloge, zoals extra bandjes, extra schakels, onderdelen, accessoires, tools, doosjes, travel pouches, etc. bij t pakket blijft. Snoepgoed of algemene lectuur mag je houden.
Er goed op te passen en bv geen dingen mee te doen waar t niet tegen kan.
Bij schade of verlies voor herstel of vervanging te zorgen.
TLDR: is verzekerde verzending genoeg dekking om het horloge te vervangen?
Long read:
Alle punten zijn volgens mij redelijk.
Het is een lange manier om te zeggen dat je als goed huisvader met het horloge en de bijbehorende/gekomen accessoires zult omgaan.
Het enige puntje van discussie is voor mij de laatste regel; het oplossen van schade of verlies. Dit is lastig als het gaat om bijvoorbeeld krasjes en gebruikssporen, want deze grens is niet goed te objectiveren.
Daarnaast kun je argumenteren dat de FIffer-starter een risico neemt met het op deze manier uitlenen van een horloge.
Ik begrijp en onderschrijf de intentie van de regel, de verwoording komt op mij hard over.
Voor mij toont een fifferactie ook een vertrouwen in de leden die het horloge ontvangen. Op basis van dat vertrouwen verwacht ik eigenlijk ook geen problemen met schade. Uit de verhalen weet ik dat alle problemen altijd goed zijn opgelost, er is een different kwijtgeraakt en vervangen, de seagull is een keer gerepareerd, dus de ontvangers gaan doorgaans goed om met hun verantwoordelijkheid.
Verlies in de post lijkt me een groter risico. Is er een goede manier om dat af te dekken? Is verzekerde verzending dan voldoende?
Je hebt helemaal gelijk hoor. Er zal zeer waarschijnlijk al netjes worden omgegaan met de fiffer. Het is echter net zoals met alles in deze wereld wel goed om duidelijke spelregels te hebben. Wanneer je die bovenaan de fiffer topic zet weten ook nieuwe forumleden die zichzelf op de lijst zetten direct hoe de vork in de steel zit zonder daar eerst heel het forum voor te moeten afzoeken.
Voor mij is er geen risico. De gedachtengoed van Pay it forward is dat je iets doet voor een ander, zonder er zelf iets voor terug te verwachten. Enkel de voorwaarde dat diegene iets anders goeds doet voor een ander.
Ik zie t persoonlijk ook niet als uitlenen, maar als gedoneerd aan de forumleden. Er zijn sommigen die t horloge wel weer terug willen hebben. Zelf had ik 2 Fiffers al, voordat ik ze kocht om te Fifferen.
Dat van schade/verlies werd door iemand voorgesteld en heb ik er bijgezet. Wat mij betreft hoeft dat niet. Ik heb t daarom ook niet aangevinkt als regel.
Maar ik kan me voorstellen dat t voor anderen op de lijst jammer is als n Fiffer voortijdig aan zn eind zou komen.
En zelf vind ik t ook jammer dan anderen n Fiffer niet kunnen ervaren als dat zou gebeuren of doordat bv n fijne band niet ervaren kan worden doordat ie is zoekgeraakt. Maar om de rekening bij iemand te leggen past voor mijn gevoel niet zo bij t Pay it forward concept.
Maar goed, het forum is v ons allen. Vandaar dat ik t daarom in de groep gooi met n poll en kijk wat de meerderheid er v vindt.
Ik zou wel/geen aangetekende verzending en herstel of vervanging bij schade of verlies optioneel houden. Ik krijg straks de Duro binnen, het is misschien een beetje overkill om die aangetekend te verzenden (al gaat het maar om een paar euro’s meer). Schade en verlies zijn volgens mij in de meeste WA polissen gedekt voor dagwaarde.
Aansprakelijkheidsverzekering gaat vast verwijzen naar post.nl en die ziet dat er geen sealbag is gebruikt. Ik zou t ook niet doen. Heb t daarom ook niet aangeklikt.
En wat je zegt, t hangt ook vd waarde vh horloge af of t de kosten waard is. Zoals t met de Turtle is gegaan, zou je er al n nieuwe Duro v hebben kunnen kopen.
Een sealbag is niet verplicht hoor, het is een aanbeveling. Maar behalve geneuzel met de post kun je natuurlijk ook denken aan ongeplande zwempartijen met een zeemeeuw, nieuwsgierig kind wat je geleende horloge openmaakt, the dog ate my fiffer, etc.
Ik wil het met je eens zijn, maar ik herinner me naast de positieve verhalen ook dat de originele band van de Turtle is gesneuveld, en dat een bandje dat iemand had ingebracht voor de Zeemeeuw spoorloos is.
Het klopt dat er onderdelen zijn verdwenen. Dat is ook niet fijn.
Ik vraag me alleen af of dit intentioneel was. Ik denk dat dit niet het geval is.
Bij mij in het dorp is een legotheek, daar kan de jeugd alle soorten Lego lenen. Daar ontbreken regelmatig stukjes. Niet verwonderlijk want de Lego wil nog wel eens mengen met de Lego van de kinderen.
Ik denk dat onze leden ook wel eens per ongeluk de verzamelingen vermengen met het wisselen van bandjes. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er bewust wordt achtergehouden.
Als dit het gedachtengoed is dan zou je eigenlijk helemaal geen regels kunnen/mogen opstellen. Je geeft het horloge dan dus weg en kan/mag er alleen maar voor terug verwachten dat diegene iets anders goeds doet voor iemand anders. Diegene wordt dan dus gewoon de nieuwe eigenaar van het horloge en het is aan hem/haar of hij/zij het horloge doorstuurt.
Ik denk dat het idee van “fiffer” daar niet helemaal bij aansluit. Je wilt juist dat zoveel mogelijk forumleden kunnen genieten van het horloge. Ben het wel met je eens vwb het doneren. Ik beschouw mijzelf niet meer als eigenaar van het door mij gefifferde (en toen was het ineens een werkwoord ) horloge. Ik ga niet bepalen wat er nu allemaal mee gebeurd. Mocht er echter helemaal geen interesse meer zijn dan heb ik liever dat hij weer bij mij terug komt. Ik kan het dan bij hernieuwde interesse weer in de groep gooien of kan het evt aan mensen uitlenen die het een keer willen proberen. Het is niet zo dat de laatste op de lijst hem mag houden (vind ik). dat zou niet eerlijk zijn voor alle andere mensen op de lijst. Je kan dan krijgen dat mensen zich als laatste op de lijst proberen te krijgen om het horloge maar te mogen houden.
Verliezen en schade vind ik een moeilijke. Krasjes en bandjes die kapot gaan kunnen bij intensief gebruik gewoon gebeuren. Een barst in het glas of glas helemaal kapot, waterschade……. Die dingen zorgen ervoor dat het horloge niet meer bruikbaar is. Denk dat het aan degene is die hem op dat moment heeft hoe hij/zij ermee omgaat. Zou natuurlijk mooi zijn als het gerepareerd wordt maar als het niet meer kan of de moeite waard is……. Tja…… jammer dan. Belangrijkste is dat ik hoop dat iedereen ermee omgaat alsof het van
Hem/haar is. Dan schat ik de kans dat er onherstelbare schade of verlies zal plaatsvinden klein.
Beetje n variatie. T is ook niet 1 horloge ontvangen en 2 doorsturen ofzo. Gewoon t in vertrouwen rond laten gaan v n horloge tegen zo laag mogelijke kosten, en met zo veel mogelijk plezier en ervaringen was mn oorspronkelijke insteek.
Maar doordat er toch (per ongeluk) dingen mis gingen, kwam t idee om misschien toch wat extra spelregels op te stellen om dat te minimaliseren.