Suggesties Fiffer spelregels

Aangezien t, naast de Turtle Fiffer, ook bij de Seagull Fiffer mis ging (Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963) lijkt het me handig om ergens de spelregels vd Fiffers overzichtelijk neer te zetten.

Want toegegeven, het initiatief was spontaan in me opgekomen en algaande lerend kwamen we wat onverwachte dingen tegen.

De reden voor dit topic is nu om aan jullie te vragen of ik bestaande spelregels ben vergeten, welke misschien beter aangepast kunnen worden, en of er nog spelregels toegevoegd moeten worden.

Ik hoop op jullie hulp te kunnen rekenen.

Nu hadden we al de regel om de hele complete lijst van de 1e persoon tot de laatste, inclusief nummering, te kopiƫren en je eigen naam er onder bij te zetten als je mee wilt doen.

De belofte er goed op te passen en em niet op Marktplaats te verpatsen ofzo.
En ook niet dingen ermee te doen waar ie niet tegen kan, zoals mister ā€˜Supermanā€™: Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963
:wink:

Circa 2 weken per persoon om em uit te proberen.

Je neemt de kosten op je voor het bezorgen v n Fiffer naar de volgende. Dat mag gezellig in persoon onder het genot v n bakje koffie samen met iemand af te spreken ofzo, maar net zo goed via de post.

Bij verzending per post er zorg voor te dragen dat het pakket niet groter of zwaarder wordt dan de maximale toegestane omvang en gewicht v d goedkoopste pakket post optie.

(Vinden jullie dat n pakket aangetekent verzonden moet worden? Dat drijft de kosten wel op.)

En om te voorkomen dat er inhoud v n Fiffer verloren raakt, maakt iedereen na ontvangst een foto van de complete inhoud.
Het is de bedoeling dat alles wat direct gerelateerd is aan t horloge, zoals extra bandjes, extra schakels, onderdelen, accessoires, tools, doosjes, travel pouches, etc. bij t pakket blijft.
Niet gerelateerde presentjes zoals snoepgoed, stroopwafels, flesjes bier, niet direct gerelateerde lectuur, etc. mag je optioneel houden/consumeren.

Volgens mij was dit t wel n beetje. Ben ik nog iets vergeten of kan er iets anders?

12 likes

Goed om zo opgesomd te hebben!

1 like

Mogelijk deze twee? Sta op de lijst van de turtle maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden;

  • Bij verlies, diefstal of onherstelbare schade tijdens je twee weken bezit, accepteer je door het accepteren van de fiffer, automatisch de kosten voor een gelijkbaardige vervanger?

  • bij ongelukken en daarmee herstelbare schade zorg je voor een herstelbeurt bij je horlogemaker naar keuze

3 likes

Denk ook dat het wel een goed idee is om iets op te nemen over verlies, diefstal of schade. Volgens mij wordt zoiets ook wel door je verzekering gedekt toch?

2 likes

Ik snap dat dus niet. Als ik iets te leen krijg is het voor mij een erezaak om dat pakket in zā€™n volledigheid en in de staat waarin ik hem binnen krijg terug of door te sturen.

Dat het nodig is om daar regels voor te makenā€¦

12 likes

Voor de schraal-behaarde medemens zal dit :point_up_2: voelen als niet-inclusief.

Verder helemaal eens met @Fate_Amenable_To_Change: het is gewoon een kwestie van fatsoen

weer naar de volgende te verzenden.

Ik vrees dat het opstellen van regels weinig zal veranderen aan het gedrag van diegenen die het niet zo nauw nemen met eigendommen van een ander en zich niet als een ā€˜goed huisvaderā€™ gedragen.

4 likes

Tjaā€¦ als ik iets leen houd ik hier rekening mee

2 likes

Of als ik iets leen houd ik hetā€¦ :innocent:
Nee hoor heb de vorige "fiffer"het Seiko 5 pakket netjes na (ruim) 2 weken weer netjes doorgestuurd.
Enne aangetekend scheelde maar iets van ā‚¬ 2,10 daar ga toch geen risico voor lopen?

1 like

Aangetekend verzenden geeft dezelfde logistiek en dus dezelfde risicoā€™s. Bij het versturen binnen NL is er weinig meerwaarde (wel is de waarde tot ā‚¬ 500 verzekerd). Dat lijkt leuk, maar je geeft automatisch aan ā€œinteressant pakje voor boefjesā€.

Ik zie het nut niet zo. Wil het best doen hoor als we dat samen afspreken. Fiffers vind ik wel erg leuk.

De echte uitdaging is om een goed model te vinden voor wat duurdere horloges. Blijft erg moeilijk denk ik.

1 like

@Fate_Amenable_To_Change ik snap het ook niet, maar het gebeurt toch. Eerst het originele bandje van de turtle (en nog een aantal andere bandjes blijkbaar) en nu weer een bandje bij de seagull.
@marnixmoed Ik ben groot voorstander van even een ontvangstfoto maken met de inhoud.
Pakket tot een bepaald gewicht heb ik nooit op gelet, maar ik heb ook nooit iets zwaarders dan een drankje toegevoegd.

2 likes

Bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik zo zien zijn er nog de suggesties bijgekomen:
Punt 1: bij verlies, diefstal of onherstelbare schade tijdens je twee weken bezit, accepteer je door het accepteren van de fiffer, automatisch de kosten voor een gelijkbaardige vervanger?

Punt 2: bij ongelukken en daarmee herstelbare schade zorg je voor een herstelbeurt bij je horlogemaker naar keuze.

Punt 3: aangetekend versturen voor 2,10 euro meer.

Ik vrees dat het opstellen van regels weinig zal veranderen aan het gedrag van diegenen die het niet zo nauw nemen met eigendommen van een ander en zich niet als een ā€˜goed huisvaderā€™ gedragen.

@Bottero, ik denk dat wat regels kan helpen om te zorgen dat een Fiffer in goede orde bij de volgende aankomt. Zoals de regel dat er een foto gemaakt wordt van de inhoud na ontvangst. Dan kunnen we iemand er op aanspreken als dat niet gebeurd is.
Zonder zo een regel raken we bijvoorbeeld het overzicht kwijt van wat er nog in het pakket zit.

Betreft punt 1 en 2, ik was toen ik er aan begon al vanuit gegaan dat ik het horloge geschonken had aan het forum. Als het verloren of kapot en in de afvalcontainer belandt, dan was ik niet van plan om vergoeding te gaan vragen.
Ik snap dat enerzijds dat die regels fijn zijn voor de rest van de leden op de wachtlijst, dat zij ook van het horloge kunnen genieten.
Anderzijds zorgt het misschien wel voor een drempel om er aan mee te doen. Mijn intentie was de drempel zo laag mogelijk te houden. Vandaar dat ik destijds ook niet dacht om zulke voorwaarden te stellen.
Hoe staat de rest van jullie hier in?

Betreft punt 3, wat vinden jullie van aangetekende verzending? Ik dacht in eerste instantie om dit achterwege te laten om de kosten te drukken voor ieder. Of is hier toch veel behoefte aan?
En @captainslow heeft ook wel een punt. Het trekt wel aandacht. Aan de andere kant, zo een pakket die 100 keer opnieuw ingepakt is, zoals de Turtle, valt natuurlijk ook wel op. Of zou het afschikwekkend werken, zo van wat voor troep is dit dat niemand het wilt hebben en telkens op marktplaats ofzo doorverkoopt? :upside_down_face:

Hoe gaan we bepalen welke regels toegepast gaan worden? Een poll wellicht? Meerderheid van de stemmen telt? Of wat anders?

2 likes

Wat mij betreft allemaal prima regels. Wie kan daar nu tegen zijn? Als eigenaar van een aantal fiffers kun je toch gewoon bepalen onder welke voorwaarden iemand mee kan en mag doen? Zou er geen poll oid aan wagen maar gewoon bij elk van je eigen fiffer-topics als nieuwe post de lijst met regels er in gooien. :+1:

Wat ik vooral bedoelde @marnixmoed is dat voor alle goedwillenden de regels niet per se nodig zijn omdat het volgens mij vanzelf spreekt dat je je niet zomaar iets toe eigent dat niet van jou is en dat je laat maken of iets vervangt als het door jou schuld beschadigd of vermist is geraakt (zie bijvoorbeeld het topic Seiko 5-fiffer waar iemand een gelijkbaardig (of is het gelijkwaardig? :upside_down_face: ) exemplaar de roulatie in heeft gegooid omdat er sprake was van verlies; zonder dat daar specifiek een regel voor was afgesproken). Het maken van een fotootje bij binnenkomst van een pakket is een dergelijke kleine moeite dat het niet goed te snappen is waarom dat niet gewoon door iedereen standaard gedaan wordt, foto-liefhebbers als we allemaal zijn hier op HF.

De lijst regels dient wat mij betreft dan hoogstens als een reminder voor goed gedrag in de zin van: ā€˜zo gaan we met elkaar omā€™.

Voor diegenen die zich weinig aan regels gelegen laten liggen maakt het ā€˜kein flaus ausā€™ of hier iets over afgesproken is of niet.

2 likes

Een poll lijkt mij prima

Je hebt gelijk, maar als die foto niet gepost wordt, valt het ook niet op. De regels opzoeken en lezen ā€¦dat doen we wel een andere keer.

ā€™

1 like

Dat zou kunnen, maar dan krijg je straks allerlei verschillende Fiffer regels, wat t ook onduidelijk maakt.

En ik ga er even v t goed vd mens, dat is de basis v t ā€˜pay it forwardā€™ idee. Dus als t horloge kapot raakt, dan was t gewoon n ongeluk en houdt n Fiffer op.
Maar om te voorkomen dat t pakket per abuus incompleet doorgestuurd wordt, lijkt zo n foto me praktisch.

En betreft t versturen v horloges met dekking, ik dacht dat Postnl daar nog voorwaarden an stelt zoals n sealbag ofzo.